Pražský magistrát jde proti sdíleným koloběžkám. Lime doufá, že ho zachrání nový model a úprava memoranda

Kolem sdílených elektrických koloběžek je v Praze stále víc rušno. Zatímco firma Lime, která zeleno-bílé koloběžky provozuje, se chlubí milionem ujetých kilometrů, řada Pražanů a jejich zastupitelé je ve městě vidí neradi. Situace došla tak daleko, že magistrát společnosti Lime plánuje vypovědět memorandum o spolupráci. To by další fungování půjčování koloběžek přinejmenším velmi zkomplikovalo.

Limetkové koloběžky se v ulicích Prahy objevily loni v září. Pražané i návštěvníci hlavního města si je brzy oblíbili. „Uživatelé v Praze na nich v průměrně stráví 10 minut a ujedou zhruba 1,6 kilometru. K dnešnímu dni Pražané a návštěvníci Prahy na koloběžkách najezdili téměř 1 800 000 kilometrů, což je ekvivalent vzdálenosti, kterou by člověk urazil při 45 výletech kolem zeměkoule.

Oproti jízdě autem tak uživatelé Limu ušetřili přes 700 tun emisí oxidu uhličitého a přes 100 000 litrů paliva,“ uvedla firma v tiskové zprávě rok po spuštění provozu. Kromě toho se Lime povedlo sehnat také dostatečnou armádu takzvaných nabíječů neboli těch, kdo koloběžky večer či v noci posbírají, nechají je nabít a ráno je vrátí zpět do ulic.

Magistrátu se koloběžky nelíbí

Firma Lime sice před zahájením provozu podepsala memorandum s pražským magistrátem, které upravovalo fungování této služby v ulicích města, jenže přibývající stížnosti názor magistrátu mění. Vliv má i to, že se po loňských volbách proměnilo jeho politické obsazení. Problémy jsou hlavně s parkováním koloběžek a jízdou po chodníku.

„Koloběžky s úzkými koly nejsou do pražských ulic vhodné. Jízda na dlažbě je nebezpečná a lidé místo toho jezdí po chodníku,“ sdělil nedávno primátor Prahy Zdeněk Hřib. A nyní se ke kritice ve stejném duchu přidali i další politici. „Mikrokoloběžky do Prahy nepatří, protože nejsou designovány pro povrchy s dlažebními kostkami. Samotní manažeři společnosti se vyjadřovali, že přípravu podcenili, například v Lisabonu že jim koloběžky selhávají, protože je tam jen málo lokalit, kde s nimi lze jezdit bezpečně,“ sdělil zastupitel Jaromír Beránek, který je předsedou Výboru pro IT a Smart City.

Už před časem proto firma Lime uvedla, že chce situaci řešit a koloběžky vymění za jiný typ. „Zatím nemáme informace, kdy přesně by třetí generace koloběžek měla do Prahy dorazit. Mělo by to být v řádu měsíců. Stroje budou podobné těm, které jezdí v Berlíně. Rozhodně budou mít větší a širší kola, lepší odpružení a vyšší stabilitu. Budou tedy nejen mnohem komfortnější, ale samozřejmě i daleko bezpečnější,“ sdělil Jan Řezáč, který Lime mediálně zastupuje.

Jaromír Beránek navíc upozorňuje i na fakt, že ačkoliv firma vystupuje navenek jako přívětivá k životnímu prostředí, v konečném součtu tomu tak nemusí být. „Koloběžky se velmi často a brzy rozbíjejí a jejich životnost není dlouhá. Neděláme si také iluze, že ti, kdo koloběžky sbírají, jezdí elektromobily,“ uvedl pirátský zastupitel, který tak naráží na skutečnost, že svoz koloběžek se od počátku provozu velmi změnil.

Zpočátku se za nabití jedné koloběžky totiž platilo i sto korun, ceny pak postupně velmi klesly jen na pár desítek korun. Místo jednotlivých nabíječů ale nastoupily organizované skupiny, které si koloběžky k nabití navzájem přeprodávají. Nyní společnost uvádí, že se snaží i o ekologický svoz koloběžek. „Do ulic byl nasazen početný tým firmy, především pak patroleři, kteří se celý den pohybují po širším centru města a dohlížejí na to, že jsou koloběžky správně zaparkované a nikde nepřekážejí. Ti byli vybaveni elektrickými cargo koly, která využívají k bezemisní redistribuci koloběžek po centru města,“ stojí v prohlášení firmy.

Podmínkou bude povinné pojištění

Oblíbenost nového typu dopravy neroste ani kvůli medializovaným nehodám, které se na koloběžkách stávají. Zejména pokud jde o srážky s chodcem na chodníku, kde koloběžky jezdit nesmí. „První podmínka, kterou budu požadovat, je povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování koloběžek,“ uvedl pro ČTK radní Adam Scheinherr.

To, o čem se na výborech magistrátu a zastupitelstvech městských částí hovořilo delší dobu, se tak stalo skutečností. Praha se totiž rozhodla, že memorandum s Lime vypoví. „Vypovězení memoranda je první krok. Současná situace je zkrátka neudržitelná. Tím, že firma neplatí městu nic za zábor veřejných prostranství, jí vzniká neoprávněná výhoda oproti jiným podnikatelům. Zároveň usilujeme o normální regulaci koloběžek skrze tržní řád Prahy, aby půjčovna koloběžek, převlečená za sdílenou službu, byla zkrátka uznána za normální podnikání, kterým je,“ říká starosta Prahy 7 Pavel Čižinský.

Lime ale nevidí situaci tak černě. „Praha nás již informovala o tom, že chce stávající memorandum s provozovateli sdílených kol a koloběžek upravit a uzavřít jej v nové podobě. Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, který zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ prohlásil Ondřej Široký z Lime.

Ústup z Bratislavy

Zatímco v Praze se koloběžkám co do zájmu o jízdu daří, v Bratislavě místní provozovatel Mint po pár měsících z města odešel. Firma umístila do ulic Bratislavy před dvěma měsíci padesát koloběžek, během prvního týdne jich nenechavci zcizili 26, na většinu z nich se přišlo. Firma tehdy ujišťovala, že jde o běžný průběh a že hodlá do ulic již brzy přivézt další stovky koloběžek. To se už nestalo a firma nyní hovoří o tom, že šlo pouze o testovací provoz. „Chceme si vaše nápady a postřehy opravdu dopodrobna analyzovat, předtím než se je pokusíme zapracovat do našeho systému. Pointou tedy zůstává, že vám chceme přinést platformu, kterou od nás reálně chcete,“ uvedla ve zprávě svým fanouškům po jejich množících se dotazech. To pochopitelně může znamenat cokoliv.