Zdroj: DPO

V ostravské MHD jde neomezeně surfovat. Aplikace odhalí i zpoždění vozu

Města chytřetéma 3 min čtení

Obyvatelé a návštěvníci Ostravy, kteří se po městě pohybují městskou hromadnou dopravou, mají o několik starostí méně. Díky aplikaci Moje DPO se totiž ve všech vozech hromadné dopravy připojí k internetu, koupí si jízdenku nebo zjistí zpoždění vyhlédnutého spoje.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Obyvatelé a návštěvníci Ostravy, kteří se po městě pohybují městskou hromadnou dopravou, mají o několik starostí méně. Díky aplikaci Moje DPO se totiž ve všech vozech hromadné dopravy připojí k internetu, koupí si jízdenku nebo zjistí zpoždění vyhlédnutého spoje.

Související článek

Pětistovka za jedno svezení. Výdělečné sdílení kol může být jen hipsterským mýtem

Jsou všech a nikoho. Různá kola a koloběžky všemožných barev, která si může kdokoliv půjčit, projet se a zase odložit. Zdá se, že tento trendy model dopravy ve městech nemůže neuspět. Ovšem do chvíle, než někteří začali počítat. Kalkulačka totiž ukázala, že i sdílení běžných i elektrických kol a koloběžek může být jen bublina. V Kladně spočítali, že jedna jízda stojí městskou kasu až 500 korun.

Kdo nyní v Ostravě pojede městským autobusem, trolejbusem či tramvají, může mít život o poznání příjemnější. Jen si k tomu potřebuje napřed stáhnout aplikaci Moje DPO. Ještě před nástupem do vozu díky ní cestující zjistí, jak se pomocí MHD dostane tam, kam zrovna potřebuje. Dozví se i to, jestli nemá vybraný spoj zpoždění, koupí si jízdenku a po nástupu do vozu se připojí k internetu a bezplatně může surfovat, jak je mu jen libo. Ostravská městská doprava tedy nabízí něco, o čem si například Pražané mohou nechat zdát. „Ostravský dopravní podnik je v tomto směru velmi inovativní. Jako historicky první v Česku například umožnil platit jízdné na palubách vozů prostřednictvím platebních karet. Nově teď přichází s technologií V2X, novou mobilní aplikací a také konektivitou pro cestující. Mám velkou radost, že jsme mohli být u toho,“ říká Martin Miklas, manažer společnosti T-Mobile, která zakázku pro Dopravní podnik Ostrava realizovala.

Autobusům na semaforech svítí zelená

Dopravní podnik Ostrava vyhlásil výběrové řízení na dodavatele několika řešení. Jednalo se například o dodávku komunikačních jednotek do vozů. „Komunikační jednotka zajišťuje Wi-Fi na palubách vozů a zároveň disponuje modulem V2X. Díky němu mohou vozy mezi sebou komunikovat a předávat si informace, případně může vůz komunikovat s jinou stacionární jednotkou, která je umístěna například na světelné signalizaci v křižovatce. Díky tomu může vůz dopravního podniku dostat prioritně zelenou. Poslouží ale i v případě, kdy například autobus dostane smyk na náledí. Modul pak o situaci informuje všechna stejně vybavená vozidla v okolí,“ vysvětluje Martin Miklas.

Související článek

V Ostravě vytiskli koloběžku. Jako první na světě

Na 3D tiskárnách se už tisknou motocykly, jízdní kola i díly na supersportovní automobily. První koloběžka s rámem z 3D tiskárny vznikla ale v Ostravě. Prototyp z korozivzdorné oceli je plně funkční. Rám je ovšem při váze 3,2 kilogramu zhruba o čtvrtinu lehčí, než kdyby vznikl tradičně.

T-Mobile měl kromě toho za úkol vyvinout i aplikaci pro cestující, díky které se připojí k internetu. „Kromě toho, že aplikace zabezpečí přístup k Wi-Fi, nabídne cestujícím ještě další informace. Je to například navigace, výpočet tras a přestupů, případně zpráva o tom, kdy jede nejbližší spoj podle polohy uživatele. Je také možné si jejím prostřednictvím koupit jízdenku nebo si stáhnout jízdní řády ve formátu PDF,“ vyjmenovává Martin Miklas.

Nasazení technologie do všech vozů ostravské MHD nebylo snadné. „V případě trolejbusů a tramvají to bylo ztížené tím, že se jedná o drážní vozidla, která podléhají regulím drážního úřadu,“ objasňuje Martin Miklas, podle něhož zakázku mírně komplikovaly také změny ze strany ostravského dopravního podniku, s nimiž se musel T-Mobile vypořádat. „Na začátku projektu jsme měli seznam vozů, které bylo nutné naší technologií osadit, ale protože se vozový park neustále mění a doplňuje, museli jsme na to reagovat. Příkladem může být nákup nových tramvajových vozů Stadler, jejichž dodávky začaly chodit až v průběhu realizace projektu,“ říká Martin Miklas. Celkem musel T-Mobile ve smart dopravní prostředky proměnit přes šest stovek vozů ostravské MHD.

Bez omezení času a objemu dat

Vozy ostravské MHD tedy mají potřebnou techniku. Samotné připojení k internetu ale T-Mobile pro dopravní podnik nezajišťoval. „Moduly jsou osazeny SIM kartami konkurenčního operátora. My jsme dodavatelé technologie, nikoliv dat samotných,“ vysvětluje Martin Miklas.

Související článek

V Brně jezdí autobus na plyn z odpadních vod

V Brně začal jezdit autobus na bioplyn, který vzniká při čištění odpadních vod. První autobus MHD svého druhu v Česku jezdí v rámci pilotního provozu na linkách mezi centrem města a Chrlicemi respektive Modřicemi. Právě v modřické čistírně odpadních vod plyn čerpá.

V aplikaci Moje DPO je ale možné najít aktuální údaje o zpoždění vozů. Je to tím, že potřebná data si T-Mobile získává sám. „Informace o poloze dokážeme načíst sami, protože komunikační jednotka má v sobě GPS modul. Víme proto, kde se vůz nachází, a tento údaj můžeme srovnat s jízdním řádem, což jsou veřejně dostupná data,“ popisuje Martin Miklas. Připojení na internet je ve vozech stabilní. „Pokud cestující narazí na dlouhou tramvaj, může se k internetu připojit v přední i v zadní části. Ve vagonu jsou totiž dvě komunikační jednotky,“ dodává Martin Miklas. Kromě toho cestující potěší také to, že po připojení k aplikaci mohou surfovat na internetu bez jakéhokoliv omezení, a to jak časového, tak co se týká objemu stažených dat.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama