Ilustrační foto: Istockphoto

Maturitě vládne papír. Je na čase do ní zapojit umělou inteligenci

Stát chytřetéma 3 min čtení

Většina dnešních maturantů se narodila v 21. století. Pořád ale musí skládat zkoušku dospělosti stejným způsobem jako jejich dědové – za pomoci propisky a papíru. A pak dlouhé týdny čekají na výsledek. A to se děje v době, kdy umělá inteligence řídí automobily a posuzuje právní dokumenty. Proč nejde maturitu absolvovat chytře.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Většina dnešních maturantů se narodila v 21. století. Pořád ale musí skládat zkoušku dospělosti stejným způsobem jako jejich dědové – za pomoci propisky a papíru. A pak dlouhé týdny čekají na výsledek. A to se děje v době, kdy umělá inteligence řídí automobily a posuzuje právní dokumenty. Proč nejde maturitu absolvovat chytře.

Související článek

Kde studenty učí programovat auta budoucnosti? A kde se stávají pány robotů? Zeptali jsme se na českých vysokých školách

Na podání přihlášek na vysokou školu zbývá něco přes týden. Jakou školu zvolit, když se technologie mění pod rukama? Kde se roky studia vyplatí? A proč by o matfyzu měli přemýšlet i ti, co je středoškolské počty moc neberou? 

Pokud si chceme říct, co je s dnešní maturitou špatně, dá se začít hned v jejím úvodu – stačí totiž začít u přípravných a organizačních prací. Letos se k maturitě přihlásilo bezmála sedmdesát tisíc studentů, kteří budou skládat přinejmenším dvě, občas i tři zkoušky. To znamená, že státní organizace CERMAT bude muset v naprostém utajení vytisknout a dopravit do víc než tisícovky státních, soukromých a církevních středních škol něco mezi 140 a 210 tisíci zadání a odpovědními archy.

Připomínám, že je rok 2019, kdy i bankovní výpisy stahujeme do počítače, daňová přiznání odesíláme přes datovou schránku a recepty mají podobu čárových kódů. Copak by nebylo možné, aby zadání maturitních prací zavěsilo ministerstvo školství na dostatečně zabezpečený server, ke kterému by se školy mohly v uvedeném čase přihlásit, zadání si stáhnout a vytisknout na svých tiskárnách?

Zahoďte papíry, sedněte k počítači

Ale proč vůbec zadání v dnešní době tisknout a rozdávat? Studenti mohou psát slohovky a vyplňovat testy přímo na počítači. Stejně den po maturitě tužky a sešity zahodí a zbytek života už budou psát jen na klávesnici. Většina z nich už i v době studií tráví více času s displejem než s papírem.

Podobný systém už dávno používají pro zkoušení i mnohé české univerzity. Například na brněnské Masarykově univerzitě skládají studenti vybrané zkoušky, a dokonce i státnice, v počítačových učebnách. Administrátoři nejprve přepnou počítače do speciálního režimu, ve kterém se studenti nedostanou k datům uloženým na discích, a z internetu je jim přístupná pouze stránka testovacího systému. Ve stanovený čas se jim pak zpřístupní takzvaný odpovědník, ve kterém mohou zaškrtávat správné odpovědi nebo psát delší texty během doby, kterou určil ten, kdo test zadal. Výsledky se samozřejmě průběžně ukládají, takže problém nehrozí ani při nečekaném pádu systému. Prací učitele je pak jen dohlédnout na to, aby studenti neopisovali z přinesených taháků.

Související článek

„Dynamicky se měnící svět může být příležitostí, a ne hrozbou,“ říká ministr školství Plaga

Patří do škol především dril jako za Rakouska-Uherska, nebo je klíčem k lepší budoucnosti českého vzdělávání otevřenost po skandinávském vzoru? Jak se nejlépe připravit na příchod nové éry s Průmyslem 4.0, v níž jedna specializace nebude na celý život stačit? A má smysl bránit v lepším vzdělání lidem, kteří na druhém stupni základní školy nezvládnou udělat testy? Na konferenci Digitální Česko jsme se na to zeptali ministra školství Roberta Plagy.

Centrální opravovatel lidstva

Dalším slabým místem současných maturit je jejich hodnocení. Papírové odpovědní listy jsou ze škol sesbírány a opět fyzicky přepraveny do jednoho místa, kde je tým prověřených hodnotitelů opraví. Po celou dobu musí být hromady papírů důkladně hlídány, aby nedocházelo k podvodům. Do třetice se pak fyzicky rozesílá hodnocení.

Předpokládáme, že aspoň u uzavřených testových otázek používá CERMAT automatizovaný vyhodnocovací systém se skenerem a rozpoznáváním zaškrtnutých políček. Podobný systém má každá sázková kancelář, která takto zpracovává tikety, tak proč by nemohl fungovat i u státní maturity?

Související článek

Když „Anča“ klade odpor, stačí si nasadit headset a pustit virtuální realitu

Anatomie člověka patří k nejtěžším předmětům, které se na našich školách učí. Abyste tohle věděli, nemusíte studovat medicínu, stačí se v televizi podívat na staré dobré Básníky. Moderní technika se to tak studentům snaží ulehčit. Velmi aktivní je v této oblasti slovenská firma Virtual Medicine, která do klasické výuky vnáší prvky virtuální reality. Doma na Slovensku už je slušně zavedená, teď otevřela první pobočku v Česku – konkrétně na střední zdravotnické škole v Mladé Boleslavi.

Automaticky by se ale daly vyhodnocovat i otázky, ve kterých musí maturanti doplnit konkrétní slovo nebo číslo. Stačilo by mít maturitní odpovědi v elektronické podobě, ať už by vznikla přímým zadáváním odpovědí do počítače, nebo pomocí skenování s rozpoznáváním psacího písma. Zbylé odpovědi, jako jsou delší texty slohových prací nebo náčrtky geometrických úloh, mohou v první fázi modernizace maturit přijít na stůl lidským hodnotitelům. Očekával bych ale, že už v blízké budoucnosti bude mít ministerstvo školství vytrénovanou vlastní neuronovou síť, která ohodnotí kvalitu psaného textu rychleji, správněji a objektivněji než sebelépe vyškolený hodnotitel.

Tak uvidíme, kdy, a jestli vůbec, papírové období ve spojení s maturitami skončí. Snad to bude ještě v tomto století.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama