foto: Shutterstock

Česká firma chytře propojuje evropské nákladní železnice

Firmy chytřetéma 4 min čtení

To, co udělal Booking.com pro hotelový byznys, Uber pro silniční dopravu a Airbnb pro individuální ubytování, chce česká firma Railvis nabídnout pro nákladní železniční dopravu. Jednoduchý systém umožní objednávat přepravu bez toho, abyste museli komunikovat s jednotlivými přepravci.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

To, co udělal Booking.com pro hotelový byznys, Uber pro silniční dopravu a Airbnb pro individuální ubytování, chce česká firma Railvis nabídnout pro nákladní železniční dopravu. Jednoduchý systém umožní objednávat přepravu bez toho, abyste museli komunikovat s jednotlivými přepravci.

Související článek

Vlak už vám neujede. Správa železnic spustila aplikaci o aktuálním provozu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) spustila novou aplikaci, na které si cestující mohou nalézt informace o aktuálním provozu. Aplikace bude obsahovat údaje z jízdního řádu i o případném zpoždění vlaků.

Představte si, že potřebuje převézt pár kontejnerů zboží ze své továrny na Bruntálsku k zákazníkovi, který se nachází řekněme někde u Paříže. A na přepravu nijak nespěcháte, takže nebudete objednávat letecké cargo. Současně nechcete podporovat přetíženost silniční sítě, a škrtáte si tak z přepravních možností i flotilu kamionů.

Vaše pozornost se tedy zaměří na železnici a začnete proto vyjednávat. Jedna firma doveze vaše kontejnery někam poblíž hlavních železničních tahů. Další přepravce je dokáže dopravit na hranice, pak mu ale chybí lokomotiva, která by fungovala v zahraniční síti. Vaše vagony tak čeká přepojení za vlak zahraničního přepravce, který má ale volnou kapacitu jen na část trasy. Než naplánujete celou přepravu od Bruntálu k Paříži, máte seznam deseti patnácti firem, se kterými musíte ve čtyřech jazycích vyjednat přesnou časovou návaznost, místo pro odstavení vagonů, když návaznost pokulhává, k tomu všechny celní a bezcelní papíry. Hlava vám z toho půjde kolem a ještě rádi se vrátíte k nápadu s kamiony.

Na všechno je appka

Řešení nabízí česká firma Railvis, která chce podle slov svého zakladatele a ředitele Adama Froňka zajistit „spolehlivé a efektivní propojení dodavatelů na trhu železničních služeb“. Zařízení přepravy zboží se podle něj zkrátí z několika týdnů klidně na 15 minut. Namísto složitého ručního porovnávání cen a následných desítek e-mailů a telefonátů stačí trocha klikání v aplikaci, jejíž ostrou verzi Froněk se svým německým kolegou Michaelem Roggenkampem spustil v září tohoto roku.

Na začátku je registrace do systému Railvis.com. Tam už zákazník vidí nabídky volných kapacit jednotlivých dopravců a cen, které za jejich využití požadují. Nabídky je samozřejmě možné řadit a porovnávat automaticky, dříve využívanou tužku a papír můžete klidně zahodit. Pokud vás nabídky neuspokojí, systém umožňuje i vypsání aukce, takže se o možnost přepravit vaše zboží jednotliví dopravci poperou. Samotná objednávka pak vznikne přímo v systému, není potřeba jednat s jednotlivými firmami.

„Myšlenka vytvoření nezávislé online platformy, která bude pro uživatele maximálně srozumitelná a usnadní veškerou související komunikaci, byla naprosto logická,“ vysvětluje Adam Froněk. „Railvis efektivně propojí veškeré evropské železniční společnosti a pomůže jim tak v dalším růstu.“

Související článek

Proč se české vlaky neřídí samy? Brzy budou!

Po sérii nehod na českých železnicích se ukázalo, že zabezpečení tratí rozhodně není takové, jak si veřejnost myslela. Naději do budoucna skýtá evropský systém ETCS, který se aktuálně instaluje na významných vlakových koridorech. V blízké budoucnosti se počítá s automatickým řízením vlaků bez strojvedoucích.

Z hlediska přepravců je samozřejmě skvělé, že mají nový prodejní kanál, kterým dosáhnou i na zákazníky z jiných zemí, a mohou tak lépe využít svou kapacitu. Z historických důvodů mají dopravci často zbytečně moc vagonů a lokomotiv, které po většinu roku nevyužívají. Zlatá éra, kdy se skoro všechno přepravovalo po železnici, je bohužel dávno pryč a Evropu dnes křižují tisíce zbytečných kamionů. Railvis je přesně ten systém, který by mohl situaci trochu změnit tím, že umožní dopravcům snížit zmíněné prostoje na minimum.

Bezpečnost podle německých not

Firma sice sídlí Praze, cílí ale na zahraniční, zejména evropské trhy. Z toho důvodu při nabízení volné přepravní kapacity musí dopravci uvádět, na jakých tratích jsou jejich vlaky schopny fungovat. V jednotlivých zemích se totiž může lišit napájecí napětí železniční soustavy i způsob zabezpečení. Stejně tak existují různé typy nákladních vagonů podle typu zboží, které mohou převážet – jsou vagony pro přepravu kontejnerů, jsou ale speciální vozy pro sypké materiály nebo cisternové vagony pro materiály tekuté.

Railvis zdůrazňuje, že jednou z jeho priorit je ochrana zákaznických dat. Z toho důvodu má servery umístěny nikoliv v Praze, ale v Německu. Chlubí se, že německé předpisy o kybernetické bezpečnosti jsou jedny z nejpřísnějších v Evropě, takže se zákazníci nemusejí o svá citlivá obchodní data bát.

Související článek

Cestování vlakem má být bezpečnější. Pomůže aplikace od Českých drah

Nehod na českých železnicích v poslední době rapidně přibylo. České dráhy nyní testují aplikaci, která by měla výrazně přispět ke zlepšení bezpečnosti na trati.

„Naše platforma umožňuje propojení dodavatelů na trhu železničních služeb. Pomáháme toto ekologické dopravní odvětví dělat ještě více konkurenceschopným oproti silniční nebo lodní přepravě. Železniční doprava se díky platformě Railvis.com konečně také posunuje do nové moderní éry, kterou si zaslouží," doplňuje Adam Froněk.

Pokud se ambiciózní české firmě skutečně podaří oslovit dostatek přepravců i zákazníků napříč Evropou a pokud se například naváže na velké evropské přístavy nebo cargo terminály velkých evropských letišť, může se sen o návratu železniční zlaté éry stát skutečností. Po pár týdnech ostrého provozu bylo do platformy zapojeno několik desítek firem z Evropy.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama