Foto: iStockphoto.com

Vědci předvedli, jak snadno může robot přelstít člověka

Věci chytřeAktuality 3 min čtení

Pustili byste do zabezpečených prostor cizího člověka, který by vás o to poprosil? A pustili byste tam polidštěného robota se stejnou prosbou? Teď si nejspíš říkáte, že za turniket by se díky vám nedostal ani jeden. Jenže praxe ukázala, že robot to má výrazně snazší.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Pustili byste do zabezpečených prostor cizího člověka, který by vás o to poprosil? A pustili byste tam polidštěného robota se stejnou prosbou? Teď si nejspíš říkáte, že za turniket by se díky vám nedostal ani jeden. Jenže praxe ukázala, že robot to má výrazně snazší.

Související článek

Chytří králové polí. Dokáží si naplánovat cestu i zavolat o pomoc

Jejich majitelé za ně zaplatí klidně tolik, kolik stojí nové Ferrari. A vlastně to Ferrari jsou. Ferrari českých polí. Jen se s nimi nelámou rychlostní rekordy a obvykle neparkují v klimatizovaných garážích. Na druhou stranu v sobě dnešní traktory a kombajny mají tolik chytré techniky, že kdybyste je před pár desítkami let ukázali v NASA, kabinu s technikou by přidělali na raketu a poslali by je dobývat Měsíc.

Společný výzkum společnosti Kaspersky a belgické univerzity v Gentu ukázal, že roboti mohou od lidí získat citlivé informace. V případě, že si robot získá důvěru, lidé jsou pak náchylnější k tomu, aby se nechali robotem přesvědčit k provedení nebezpečných kroků. V určitých situacích může například přítomnost robota mít vliv na ochotu lidí poskytnout přístup do zabezpečených budov.

Výzkum se zaměřil na vliv speciálních sociálních robotů, kteří byli navrženi a naprogramováni k přímé interakci s člověkem, k čemuž používají „lidské“ kanály jako je řeč nebo nonverbální komunikace. Jejich úkolem bylo získat přístup do jakýchkoliv prostor. Výzkumníci proto umístili experimentálního robota k zabezpečeným dveřím jedné z multifunkčních budov v centru belgického Gentu. Robot se ptal personálu, zda by je mohl následovat při vstupu do budovy. Do ní se ale smí dostat pouze zaměstnanci, kteří pro vstup musí použít speciální čipovou kartu.

I když v průběhu experimentu ne všichni zaměstnanci robotovi vyhověli, čtyřicet procent z nich nechalo dveře otevřené, aby se robot mohl dostat dovnitř. Ve druhé situaci, kdy byl robot přestrojen za poslíčka s pizzou a držel krabici s logem světoznámé značky rychlého občerstvení, byl pohotově většinou zaměstnanců přijat. Neprojevovali snahu mu nevyhovět a nezpochybňovali jeho nárok na vstup do zabezpečené oblasti.

Související článek

Byznys za desítky milionů ještě před třicítkou. Dlouhému vydělává umělá inteligence

Vojtěch Dlouhý ještě neoslavil třicáté narozeniny a jeho pardubická firma Feedyou dělá pro takové giganty, jako jsou Škoda Auto, Lufthansa, KFC nebo Jablotron. Všechny zaujal způsob, jak si Feedyou dokáže pomocí chatbotů poradit se sháněním nových zaměstnanců, zvýšením prodej v e-shopu nebo při elektronické komunikaci se zákazníky.

Zjisti citlivé informace

Ve druhé části experimentu se výzkumníci zaměřili na získání citlivých informací, které by jim mohli být užitečné při resetování hesel (datum narození, značka prvního automobilu, nejoblíbenější barva apod.). Sociální robot měl v tomto případě za úkol vést s účastníky přátelský rozhovor. Výzkumníkům se podařilo získat potřebné informace od všech účastníků až na jednoho. V průměru účastníci prozradili jednu informaci za jedinou minutu.

„Na začátku našeho výzkumu jsme se zaměřili na software, který se používá při vývoji robotických systémů. Zajímavé je, že se vývojáři vědomě vyhýbají bezpečnostním mechanismům a místo toho věnují pozornost podpoře efektivity a uživatelské přívětivosti. Jak ale ukázal náš experiment, neměli by ve finální fázi vývoje na zabezpečení zapomenout. Chtěli bychom proto naším společným projektem s univerzitou v Gentu zvýšit veřejné povědomí o této problematice a pobídnout kolegy v oboru, aby se věnovali kybernetickému zabezpečení robotů,“ komentuje výsledky Dmitry Galov, bezpečnostní odborník ze společnosti Kaspersky.

Související článek

Nejste doma? Nevadí. I tak dá kurýr jídlo do lednice. Příště možná přiletí dron

Amazon a Walmart se předhánějí v tom, kdo získá prvenství v rychlosti doručování zboží. A důraz na to kladou obrovský. Nejde totiž o nic menšího, než je podíl na miliardovém on-line trhu. Protože je lidská práce pořád dražší, budou se zákazníci, zatím hlavně v USA, muset smířit s tím, že se svým doručovatelem už pár přátelských slov neprohodí. Nahradí je autonomní roboti a drony. V prvním kroku si zákazníci pouštějí kurýry až přímo do lednice. A to i když nikdo není doma.

„Vědecká literatura dokládá, že důvěra v roboty, a především v sociální roboty, je skutečná a lze ji použít k přesvědčování lidí, aby jednali, jak pachatel chce, nebo aby odhalili určité informace. Funguje přitom přímá úměra – čím lidštější robot je, tím větší má šanci přesvědčit a ovlivnit. Náš experiment prokázal, že tato situace může přinést značná bezpečnostní rizika – lidé mají tendenci nebrat roboty vážně, když jsou laskaví a důvěryhodní. Proto jsme se rozhodli iniciovat a zapojit do diskuze o těchto problémech a rizicích, které nás v blízké budoucnosti čekají,“ doplnil Tony Belpaeme, profesor na univerzitě v Gentu zaměřující se na umělou inteligenci a robotizaci.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama