foto: Tomáš Neuwirth

Šance pro děti a nová pracovní místa. Jeseník si od 5G slibuje mnohé

Města chytřereportáž 7 a více min čtení

Příležitost pro místní žáky a studenty osahat si nejmodernější technologie. Šance pro místní firmy získat konkurenční výhodu na trhu, ale hlavně propojit zapomenutý region s okolním světem. To vše má přinést testovací provoz 5G sítí v Jeseníku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Příležitost pro místní žáky a studenty osahat si nejmodernější technologie. Šance pro místní firmy získat konkurenční výhodu na trhu, ale hlavně propojit zapomenutý region s okolním světem. To vše má přinést testovací provoz 5G sítí v Jeseníku.

Související článek

Místo asfaltové dálnice ta informační. Pilotní provoz 5G v Jeseníku vzbudil kontroverze

Úspěch Jeseníku v soutěži 5G pro 5 měst se stal pověstným klackem v politickém boji. Namísto radosti z nových příležitostí pro zapomenutý region musí tamější politici vyvracet hoaxy, které mezi sebou šíří lidé na sociálních sítích.

Ačkoliv se to někomu může zdát paradoxní, do regionu, který je horami odříznut od zbytku Česka, se vrací spousta rodáků. Navrátilce do Jeseníku kromě čistého vzduchu a přírody láká i velmi dobrá úroveň regionálního školství. Právě zdejší gymnázium je součástí úspěchu projektu Jeseníku v rámci soutěže 5G pro 5 měst. „Zapojení se do projektu nám dává technologický náskok. Naši studenti dostanou šanci ‚osahat‘ si věci a technologie, které by si škola jinak nemohla dovolit,“ vysvětluje důvody, proč se škola připojila, učitel informatiky a výpočetní techniky Roman Chasák. Ten je současně i vedoucím kroužku zaměřeného na robotiku a se svými studenty se účastní i soutěží. „Kolem roku 2004 začali kolegové na gymnáziu pracovat s robotikou, zejména s lego roboty, v rámci výuky. Postupně se začal náš tým účastnit First Lego League, jak začaly přibývat úspěchy, rostl také zájem studentů,“ připomíná Chasák, že možnost vyzkoušet si nové technologie může být jedním ze způsobů, jak na gymnázium nalákat nové studenty.

Naši studenti dostanou šanci ‚osahat‘ si věci a technologie, které by si škola jinak nemohla dovolit.

„Projekt počítá s testováním 5G a jeho využití v robotice. Pracujeme také na zapojení se naší sportovní třídy. Zatím úplně přesně nevíme, co sítě 5G dokáží a umožní. Ostatně právě proto chceme jejich možnosti testovat. Určitě se před námi otevřou postupně další cesty, jak je například využít ve výuce,“ popisuje Chasák a poukazuje na chystaný sportovní polygon, na němž by měli studenti sportovní třídy gymnázia spolupracovat s Fakultou tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. „Vytvoří se testovací a trénovací polygon umožňující analyzovat v reálném čase pohybové dovednosti a detailně mapovat tréninky, včetně zrychlení, změny směrů a tak dále,“ doplňuje jeho slova Jiří Stich, který pracuje pro Inovační centrum Olomouckého kraje.

S testováním možností sítí 5G ale samozřejmě počítají i v rámci svých aktivit s roboty. Nedávno například tým gymnázia inscenoval Čapkovu hru RUR, herci byli ale výhradně roboti. Byla to tak první čistě robotická inscenace na světě. „Při představení jsme ale narazili na hranice současných LTE sítí. Roboti jsou zahlceni signálem, je potřeba nižší latence a vyšší datový tok, abychom dokázali roboty lépe ovládat a aby i oni sami mohli komunikovat mezi sebou,“ naznačuje Chasák jeden ze směrů, kam chtějí svou pozornost zaměřit, a pokračuje: „Kromě toho máme připravený model autonomního autíčka, které díky nižší latenci 5G sítí může fungovat lépe. Celý model je postavený na open source. Zjistili jsme, že s využitím stávajících technologií byla odezva příliš pomalá, navíc jsme nemohli přenášet dostatečně kvalitní obraz.“

Učňovství budoucnosti

Související článek

Moderní škola v čase koronaviru: Smíchovská průmyslovka plánuje výuku z vlastního televizního studia

Nikdo neví, jak dlouho zůstanou kvůli koronavirové pandemii zavřené školy. Prázdniny ale v žádném případě děti nečekají, v učení totiž musejí pokračovat doma. Ředitelé teď vymýšlejí, jak k výuce na dálku přistoupit. Na Smíchovské střední průmyslové škole se do toho pustili naplno a hodlají inspirovat i ostatní.

Stranou ale nezůstává ani Střední průmyslová škola a odborné učiliště eMko Jeseník. Jejího ředitele Jiřího Viternu zajímají, jak sám přiznává, především inovace. „Chceme, aby se žáci napříč obory seznamovali s nejmodernějšími technologiemi. Rádi bychom také proměnili naše vlastní fungování, řešíme, jak optimalizovat náš chod, například efektivněji nakládat s energiemi, jednáme o chytrém šetření energií, chytré ostraze budov, o racionalizaci určitých úseků. Věřím, že nové technologie nám mohou pomoci se posunout blíže k cíli.“

Škola od září otevře nový studijní obor zaměřený na informační technologie. Také oni se chtějí věnovat robotice, byť na rozdíl od gymnázia sázejí na platformu Arduino. „Možnost seznámit se s novými technologiemi bude pro naše studenty představovat konkurenční výhodu na trhu práce. Nový obor chceme koncipovat skutečně moderně a zapojit do jeho výuky odborníky z praxe,“ doplňuje Viterna. Škola chce taky využít možností 5G sítí k vytvoření učeben s virtuální realitou.

„Diskutujeme o úpravách školních vzdělávacích programů tak, abychom nezaostávali za potřebami firem. Snažíme se stavět výuku informačních technologií na tom nejmodernějším, co je k dispozici. Možnost seznámit se a pracovat s technologiemi 5G nám do této koncepce dokonale zapadá,“ popisuje dále Viterna. Z možností nových technologií mohou podle něj profitovat i žáci učebních oborů. „Propojení informačních technologií s učňovským školstvím otevírá prostor pro vznik nových oborů. Využití virtuální reality ve výuce tady dává celou řadu možností. Právě testovací provoz bychom rádi využili k tomu, abychom dokázali co nejpřesněji pochopit potenciál, který se v 5G skrývá,“ poukazuje Viterna na skutečnost, že pilotní projekt v Jeseníku nemá testovat sítě 5G jako takové. Ty už jsou dávno otestovány a v řadě zemí světa komerčně fungují. Úkolem pilotního projektu je ověřit právě jejich využití v praxi. Ostatně na tuto skutečnost upozorňují všichni, kdo se na projektu podílejí.

Díky úspěchu ve výzvě 5G pro 5 měst máme najednou šanci být mezi prvními i my a hlavně naši studenti.

„Jeseník je malé město, obvykle trvá poměrně dlouho, než sem proniknou novinky nejen ze světa technologií. Zapojení se do testování využití 5G sítí dává studentům jesenického gymnázia určitý náskok, šanci být u zavádění nových technologií od začátku, kterou by za normálních podmínek neměli. U podobných novinek stojí na začátku technologické firmy, možná některé vysoké školy, a pak přicházejí na řadu největší města. Díky úspěchu ve výzvě 5G pro 5 měst máme najednou šanci být mezi prvními i my a hlavně naši studenti,“ shrnuje Chasák z jesenického gymnázia.

Vysokozdvižný vozík v Tokiu řízený z Jeseníku

Připojení města k projektu bude jasnou výhodou také pro jesenickou firmu Fenix, která má výrobní závody po celé Evropě. „Při výrobě používáme hodně automatizace. Proto je pro nás velmi důležité sledovat vývoj nových technologií, 5G je jednou z nich. Očekáváme její využití ve výrobě, ale také v oblasti bateriových úložišť, které jsme začali před časem vyrábět,“ vysvětluje důvody projektový manažer Fenix Trading Petr Bubík. „To, zda máme spolehlivé datové připojení, pro nás znamená hranici mezi konkurenceschopností a nekonkurenceschopností, hranici mezi tím, jestli máme pro lidi v Jeseníku práci, nebo ne,“ doplňuje.

Související článek

5G zvyšuje kvalitu života. Bez něj se zvýší nezaměstnanost, říká Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu

5G. Technologie, která budí vzrušené diskuse. Příkladem může být situace v Jeseníku, jednom z pěti měst, v nichž se rozbíhají pilotní projekty této technologie v ČR. Proč ale vlastně zavádění 5G budí takové vášně nejen v tuzemsku, ale i ve světě? A proč je vlastně 5G tak důležité?

Firma počítá s tím, že větší datový tok a nižší latence 5G sítí umožní ještě zvýšit efektivitu při využívání robotů ve výrobě. Už dnes má firma několik plně robotických výrobních linek. „Z mnoha strojů ale nedostáváme tolik dat, kolik bychom mohli. S pomocí vyššího datového toku můžeme získat lepší informace o provozu robota či automatizované linky a na základě těchto dat pak optimalizovat jejich využití. Pokud by se nám díky tomu podařilo snížit zmetkovitost třeba ze dvou procent na jedno, znamenalo by to pro nás obrovskou finanční úsporu,“ poodkrývá směr úvah své firmy Bubík.

Zda máme spolehlivé datové připojení, pro nás znamená, jestli máme pro lidi v Jeseníku práci, nebo ne.

Možnosti sítí 5G ale vidí v daleko širší míře, dokonce mohou podle jeho názoru vytvořit i úplně nový byznys. „V tuto chvíli provozujeme malé množství vysokozdvižných a dopravních vozíků. Náš areál se ale stále rozšiřuje a s tím se bude prodlužovat i vzdálenost, na kterou budeme přepravovat materiál či produkty. V současnosti má každé vozítko svého řidiče, v budoucnu jsou cestou třeba autonomní vozítka. Ta sice nebudou schopna dělat vše samostatně, ale většinu času budou schopny fungovat skutečně autonomně,“ ukazuje Bubík další z možností, jak může 5G firmě pomoci, a pokračuje: „Na řízení vozíků tak bude potřeba mnohem méně lidí – jeden člověk bude schopen na dálku kontrolovat třeba desítku vozíků. Kromě toho, pokud budeme mít datové spojení s dostatečnou kapacitou a nízkou latencí, bude možné takto z Jeseníku řídit vozíky například v našem výrobním závodě ve Španělsku či ve Francii.“

To ovšem podle Bubíka nemusí znamenat, že lidé v Jeseníku přijdou o práci. Právě naopak: „Pochopitelně zaplatit obsluhu vysokozdvižného vozíku třeba v Edinburghu je výrazně nákladnější než v Jeseníku. Dálkové ovládání tak může být pro firmu velmi ekonomicky zajímavé. Dokonce bych nevylučoval vznik nějakého centra pro řízení autonomních vozíků, které bude obsluhovat více firem po celém světě. A proč by – s pomocí 5G – nemohlo být také centrum právě v Jeseníku. Operátoři odsud by mohli řídit vozíky v Tokiu, na Floridě nebo kdekoli jinde,“ prohlašuje optimisticky.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama