Foto: iStockphoto.com

E-sporty na vzestupu. Hraním počítačových her se vydělávají miliony. Snaží se i Češi

Trendy & tipytéma 5 min čtení

Také jste jako mladí slýchávali, ať už necháte těch videoher a začnete dělat něco pořádného, protože tohle zabíjení času k ničemu nevede? Nebo to říkáte svým dětem? Pomalu, ale jistě to přestává být pravda – když je někdo opravdu dobrý, může z toho mít stejnou slávu i peníze jako profesionální sportovec.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Také jste jako mladí slýchávali, ať už necháte těch videoher a začnete dělat něco pořádného, protože tohle zabíjení času k ničemu nevede? Nebo to říkáte svým dětem? Pomalu, ale jistě to přestává být pravda – když je někdo opravdu dobrý, může z toho mít stejnou slávu i peníze jako profesionální sportovec.

Související článek

Koťátko bez hlavy i hudba, které se dá dotknout. Dvanáct chytrých novinek do domácnosti z veletrhu CES

Zámek dveří, který pozná majitele bytu, přítulní domácí roboti, chytré reproduktory s displejem nebo televize, co se ráda točí na výšku. Nálož novinek z lasvegaského veletrhu CES 2020 je bohatá. Tady jsou novinky, které nás opravdu zaujaly.

V mainstreamových médiích ta zpráva spíš prošuměla, ale za pozornost rozhodně stojí: firma Oculus, jedno z nejznámějších světových jmen v oblasti virtuální reality, koupila česko-slovenské vývojářské studio Beat Games. To stojí za globálně úspěšnou hrou Beat Saber, při níž hráči světelnými meči sekají v rytmu hudby do létajících barevných krabic.

Jednoduché, ale chytlavé hry se prodalo po světě více než milion kopií, a protože Oculus je součástí bohatého Facebooku, přišlo si trio dosavadních majitelů Beat Games na skvělé peníze. Přesnou částku ani jedna ze stran nezveřejnila, ale podle odborníků z herního průmyslu se mohla pohybovat mezi 50 a 100 miliony dolarů, což ze všech tří mladých podnikatelů udělalo boháče na celý život.

Celý příběh o pohádkově nabytém bohatství ilustruje mimo jiné jeden důležitý trend v současném zábavním průmyslu – mohutný nástup e-sportů. Název celého odvětví je možná trochu zavádějící – nezasvěcený člověk by očekával, že půjde o elektronické verze známých sportovních disciplín, případně o sporty nové, ale vyžadující nějakou tělesnou aktivitu (tuhle definici Beat Saber splňuje). Jenže to pojetí je podstatně širší, v zásadě se do něj vejdou jakékoli videohry, v nichž se dá soutěžit, a to jak individuálně, tak týmově, což je v poslední době stále populárnější.

Jako finále Stanley Cupu

U nás to ještě není tolik vidět, ale v některých zemích, například v USA, Jižní Koreji nebo Číně, popularita e-sportů v posledních letech vzrostla natolik, že bez obtíží konkurují tradičním sportovním odvětvím. „Když se nedávno v Los Angeles konal špičkový turnaj ve hře League of Legends, naplnili diváci sportovní halu Staples Center, kde se jinak hraje NHL a kam se vejde přes dvacet tisíc lidí,“ vypráví Alex Zach, osmnáctiletý středoškolský student, který se právě této hře věnuje. Ještě větší sledovanost mají turnaje na internetu. Letošní listopadové mistrovství světa v League of Legends (mezi znalci se mu neřekne jinak než Worlds 2019) se konalo v Berlíně, Madridu a Paříži a jeho sledovanost byla téměř 22 milionů lidí v průměru za minutu, přičemž maximální číslo současně sledujících diváků dosáhlo 44 milionů.

Jak takový typický e-sport vypadá? Zůstaneme u League of Legends neboli LoL, což je co do počtu diváků nejpopulárnější hra vůbec. Na první pohled by mohla trochu připomínat tradiční bitvy o vlajku, tolik oblíbené na dětských táborech.

Související článek

NASA letos vypustí na Mars nové robotické vozítko jako předzvěst cesty lidí

Nové robotické vozítko, které bude letos vysláno na Mars, má sloužit jako předvoj pro cestu člověka na povrch rudé planety. Podle Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je téměř hotové a jeho mise má podle aktuálních plánů začít v červenci.

„Dva pětičlenné týmy spolu bojují o cennost zvanou nexus – konečným cílem je soupeřův nexus zničit,“ vysvětluje Zach. Na táborech proti sobě ovšem na rozdíl od LoL nebojovaly nadpřirozené bytosti. „Každý hráč si každou hru vybírá jednoho ze 146 šampionů neboli herních postav. Napřed musíte zabít protihráče, teprve poté máte šanci útočit na nexus.“

Mezi další populární e-sporty patří klasická strategická střílečka Counter-Strike: Global Offensive, v níž se pořádaly mezinárodní turnaje už před více než deseti lety, nebo drsná „vybíjená“ Fortnite, v níž máte jediný cíl – přežít na opuštěném ostrově jako poslední ze stovky hráčů. Co se výdělků týče, největší peníze se dají vyhrát v bitevní hře Dota 2, která je odvozená od starého dobrého Warcraftu. První pětku doplňuje fantasy strategie Starcraft 2.

Česko: daleko od světové špičky

Ačkoliv i v Česku popularita e-sportů roste, světové špičce se zatím v žádném případě rovnat nemůžeme. „Co se týče League of Legends, rozlišujeme u nás tři úrovně týmů,“ vysvětluje Zach. „Většina týmů je ve třetí lize – účastní se nějakých turnajů, ale vypadnou nejčastěji po první nebo druhé hře. Ve druhé lize jsou týmy, které na běžných turnajích končí do třetího místa a občas uspějí i na větších akcích. Česká a slovenská špička, třeba Esuba nebo AS Trenčín, tvoří první ligu. Jenže nad tím vším je ještě extraliga, týmy s pravidelnou účastí na špičkových mezinárodních turnajích včetně Worlds, a tam žádný zdejší tým není.“ Sám Zach hraje za tým 21Phoenix, který dle jeho slov patří v této pomyslné klasifikaci do druholigové kategorie, což na zdejší poměry není vůbec špatné.

Související článek

Dvanáct nejzajímavějších rozhovorů Světa chytře v roce 2019

V roce 2019 jsme vám přinesli přes šedesát původních rozhovorů s vědeckými, průmyslovými i politickými špičkami Česka i zahraničí. Věnovali jsme se v nich digitalizaci společnosti, nastupující síti 5G, umělé inteligenci, životu v chytrých městech, projektům spojených s vesmírem, ekologií, robotice nebo 3D tisku. Nechybělo ani téma vznik a šíření fake news. Připomínáme rozhovory, které by byla škoda minout.

Jak už to bývá, za odlišnou úrovní v různých zemích stojí hlavně úplně jiné peníze. „Poměry, jaké panují v nejrozvinutějších zemích, si nijak nezadají se situací v tradičních sportech,“ tvrdí Zach. „U nás se vydělává jen v první lize, a pokud vím, své hráče regulérně platí jen Esuba. Ovšem špičkové týmy v zahraničí jsou na tom úplně jinak – tam se dají vydělat opravdu velké peníze. Právě proto se všichni hráči snaží do těchhle týmů dostat. Je to něco, jak když se basketbalisté dostanou do NBA nebo hokejisté do NHL. Ovšem Češi zatím moc úspěšní nejsou, ve špičkových týmech jich, pokud vím, hraje tak pět až deset.“

Abychom si udělali obrázek o tom, kolik peněz se v oné extralize točí: v League of Legends se letos na odměnách za turnaje rozdělilo přes 70 milionů dolarů, v nejvýdělečnější hře Dota 2 dokonce skoro 220 milionů.

Kariéra v e-sportech by se mohla jevit jako výborný životní cíl, podle Zacha ovšem za úspěchem stojí jako v každém jiném sportu dlouhodobý trénink a usilovná práce. „Kdo touží po draftu do dobrého týmu, musí si pořád vylepšovat osobní rating, takzvané solo queue, kde přibývají body za každou výhru. K tomu turnaje nestačí, takže týmy musejí často hrát přátelské zápasy. A samozřejmě potřebujete i individuální trénink – člověk pořád sleduje záznamy svých her, dívá se, v čem má rezervy, trénuje reakce a podobně,“ vysvětluje Alex Zach.

Související článek

Další pecky z největšího veletrhu spotřební elektroniky. Co třeba kufr, který vás následuje jako pes?

Ďábelsky inteligentní vozítko jako ze série X-Men, robotický kufr, který majitele následuje jako věrný psík, překvapivě chytrý kočičí záchod či robot, který umí majiteli podávat toaletní papír. Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas je každoročně k vidění kromě zásadních technologických novinek i celá řada hraček všeho druhu – některé jsou nepochybně užitečné, jiné pobaví a nad dalšími občas zůstává rozum stát.

Naděje, že by se propast mezi Českem a nejvyspělejšími zeměmi ztenčila, přitom není zrovna velká. „U nás jde vývoj sice dopředu, ale ve světě také, a ještě o něco intenzivněji. Třeba ve Spojených státech už existují střední školy, kde se e-sporty pěstují stejně jako normální sporty, zato u nás teprve nedávno prvních pár škol začalo s amatérskými týmy,“ říká Zach.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama