Foto: iStockphoto.com

Lithium opět ve hře. ČEZ chce na severu Čech postavit továrnu na baterie pro elektromobily

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka by mohla do severních Čech putovat jedna z největších investic ve střední Evropě v souvislosti s elektromobilitou. Společnost ČEZ v tomto regionu zvažuje postavit továrnu na výrobu baterií pro elektromobily.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka by mohla do severních Čech putovat jedna z největších investic ve střední Evropě v souvislosti s elektromobilitou. Společnost ČEZ v tomto regionu zvažuje postavit továrnu na výrobu baterií pro elektromobily.

Související článek

E-koloběžky bojují o přežití. Lime Praze nabízí peníze za každou uskutečněnou jízdu

Společnost Lime, která v Praze provozuje elektrické koloběžky, městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru. Firma se tak snaží zvrátit rozhodnutí radnice Prahy 1, která plánuje zavést zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru metropole. Lime zároveň s magistrátem jedná o podobě memoranda, které má provoz elektrokoloběžek na území hlavního města nastavit.

Na Cínovci v Krušných horách leží zdroje lithia, které se používá při výrobě nabíjitelných baterií. V souvislosti s očekávaným celosvětovým rozvojem elektromobility se právě o baterie očekává velký zájem. Jen Německo má ambiciózní plán, jenž do roku 2030 počítá s deseti miliony vozidel, které bude pohánět elektřina a vodík. Zdroje lithia v regionu jsou z jedné třetiny německé a Němci už je těží. Česka republika by své dvě třetiny cenného kovu měla do 31. března prostřednictvím státního podniku ČEZ dostat pod kontrolu. Zásadní ještě bude, jak dopadne prováděný výzkum v dané lokalitě, který má odpovědět na otázku, zda se těžba vyplatí. Pak by bylo možné začít těžit a oddělovat lithium od slídy.

Zahájení těžby je ale podle ministra Havlíčka jen první krok. Tím druhým může být zvažována megatovárna na lithiové baterie, která by pro obyvatele severních Čech měla významný dopad v kontextu se zaměstnaností. Mohli by v ní najít práci lidé, kterých se negativně dotkne požadovaný útlum uhelného průmyslu. „Využití lithia v tuzemské továrně by byl také skvělým příkladem toho, jak domácí nerostné bohatství zhodnotit až do finálních produktů s vysokou přidanou hodnotou,“ uvedlo ministerstvo průmyslu a obchodu v tiskové zprávě.

Související článek

Cena vodíku má klesnout o polovinu. Přetlačí vodíková lobby tu elektrickou?

Ceny vodíkového paliva do aut se v příštích deseti letech sníží zhruba o padesát procent. Je to výrazně vyšší pokles, než se dosud očekávalo. Důvodem je předpokládané snížení nákladů díky navyšování objemu výroby. Navíc se očekává zlevnění výrobních zařízení. Ve své zprávě to oznámilo Vodíkové kolegium světových energetických firem.

Kdy by měla továrna na baterie vzniknout ministr Havlíček neuvedl, pouze sdělil, že se jedná o otázku jednotek let. Informaci agentuře ČTK potvrdila i společnost ČEZ, která pro stavbu takzvané gigafactory, jak továrny na baterie označuje americký výrobce elektromobilů Tesla, bude shánět další spoluinvestory. Část z nich zřejmě bude z automobilového průmyslu. Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia – většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama