Foto: Anytime

Průzkum mezi Pražany: Třetině z nich už se nevyplatí mít vlastní auto

Města chytřeAktuality 2 min čtení

Více než třetině pražských řidičů se už nevyplatí cestovat po hlavním městě vlastním autem a využívají jej pouze mimo Prahu. Nejvíc jim vadí problémy s parkováním a vysoké náklady na provozování vlastního vozu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro firmu Anytime.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Více než třetině pražských řidičů se už nevyplatí cestovat po hlavním městě vlastním autem a využívají jej pouze mimo Prahu. Nejvíc jim vadí problémy s parkováním a vysoké náklady na provozování vlastního vozu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro firmu Anytime.

Související článek

Re.volt sdílená elektroauta v Praze zbrzdí na padesátku. Do ulic vypustí ještě stovky skútrů

Značka re.volt je známá hlavně díky sdíleným elektrickým autíčkům, která si lze už rok vypůjčit v širším centru Prahy. Letos k nim přibyly motorky a skútry. Firma navíc přišla s byznysovým modelem, který komukoliv dává šanci stát se její součástí.

Najít parkovací místo nebo si zajistit parkování v rezidentské zóně vidí jako problém 69 procent řidičů, vysoké provozní náklady pak trápí 60 procent z nich. Průzkumu se zúčastnilo tisíc řidičů z Prahy ve věku 21 až 60 let. Kromě aut lidé využívají tradičně MHD, ale nově také dopravní prostředky sdílené ekonomiky, jako jsou auta nebo kola. Sdílení auta si podle průzkumu vyzkoušelo již šest procent Pražanů a dalších 24 procent o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol, které využilo již 19 procent respondentů a dalších devět procent se je chystá využít.

Chtějí platit jen za to, co projedou

„Třiceti sedmi procentům dotazovaných pražských řidičů se po Praze nevyplatí cestovat vlastním autem. Vůz proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime. Na sdílení aut polovině dotázaných nejvíce vyhovuje, že platí jen za to, co skutečně projedou. Pro 38 procent respondentů je největším benefitem snadné a bezplatné parkování v modrých a fialových zónách po celé metropoli. Pro 33 procent oslovených řidičů je důležitá úspora za pořízení vlastního vozu a to, že odpadá péče o auto. Naopak největší obavy při sdílení aut vzbuzuje riziko z poškození vozu, uvedlo to 30 procent respondentů.

Související článek

„Auto si na sídlišti dobijete z lampy,“ plánuje pirátský šéf pro chytrou Prahu

Jak se budeme v nejbližších letech přepravovat po Praze? Budeme mít možnost si na sídlišti nabít elektromobil? Jak v Praze sčítat turisty? A vezme pražský magistrát na milost populární koloběžky Lime? Jaromír Beránek, předseda výboru pro IT a Smart City a zastupitel za Piráty, je tím nejpovolanějším, komu jsme mohli tyto otázky položit. Navíc je to nadšený cyklista a milovník městské hromadné dopravy.

Ke sdílené ekonomice má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let a významně více muži než ženy. Službu sdílení aut také využil přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity. V Praze kromě firmy Anytime působí hned několik dalších společností na sdílení dopravních prostředků. Patří mezi ně například Car4Way, Autonapůl, Ajo, Re.volt nebo HoppyGo. Z nových hráčů se na českou metropoli s čistými elektromobily do konce roku chystá zaútočit ještě maďarský carsharing GreenGo a v příštím roce projekt Volkswagenu a Škody Auto nesoucí náze WeShare.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama