foto: iStockphoto.com

Autonomní dron: šikovný pomocník každého stavaře i majitele domu

Věci chytřetéma 4 min čtení

Jak provést inspekci střechy a nepřizabít se? Jednoduše! Zavolejte si na pomoc člověka s dronem. Využít můžete třeba nedávno spuštěnou službu Zadroníme. Ta využívá bezpilotní autonomní letouny k mapování a 3D modelování těžko přístupných povrchů, tvorbě fotomap odlehlých lokalit anebo kontrole špatně dostupných ploch.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jak provést inspekci střechy a nepřizabít se? Jednoduše! Zavolejte si na pomoc člověka s dronem. Využít můžete třeba nedávno spuštěnou službu Zadroníme. Ta využívá bezpilotní autonomní letouny k mapování a 3D modelování těžko přístupných povrchů, tvorbě fotomap odlehlých lokalit anebo kontrole špatně dostupných ploch.

Související článek

Nová pravidla pro drony? Kvůli epidemii až příští rok

Již od července letošního roku měla platit v zemích EU nová pravidla pro provozování dronů. Kvůli koronavirové epidemii se však jejich zavedení posouvá až na začátek nového roku.

Drony dávno nejsou jen hračkami pro zkrácení dlouhé chvíle nebo nástrojem pro ty, kdo chtějí nenápadně špehovat své sousedy. Dnešní stroje nabízejí netušené možnosti a řadu využití, a to nejen ve volném čase. Příkladem toho je projekt Zadroníme.cz Miroslava Haftaňaka z Mariánských Lázní, který se objevil v soutěži T-Mobile Rozjezdy.

Fotomapy i modely střech

Haftaňakovy služby zahrnují vytváření leteckých záběrů, videí, ale i fotomap či 3D modelů plastických objektů za využití dronů. Zajímavým a velmi užitečným způsobem tak tvůrce nápadu dokáže skloubit létání a 3D modelování využitelné například ve stavařské praxi. „Námi vytvořené mapy jsou skvělým pomocníkem pro stavaře a geodety,“ přibližuje možnosti využití své služby její autor.

Pro jeho práci je velmi důležitá pečlivá příprava. „Základem je dobře si naplánovat trasu pro stroj v počítači, protože sběr dat probíhá z velké části autonomně. Stroj sám létá po nahrané trase a zaznamenává fotoaparátem či kamerou konkrétní oblast ze všech podstatných úhlů tak, aby v následné postprodukci ve specializovaném softwaru vznikl 3D obraz ze získaných dvourozměrných snímků,“ popisuje Haftaňak.

Související článek

Česká armáda vybuduje prapor dronů. Bude mít i ty, které na nepřítele zaútočí

Česká armáda dostane autonomní posilu. Už zkraje příštího roku by měla začít fungovat speciální letka, která se bude skládat pouze z dronů. Základ budou tvořit drony monitorovací, ale armáda počítá i s pořízením bojových bezpilotních strojů.

Provozovat služby za pomoci dronu nicméně není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Létání s ním podléhá speciálním úředním regulím. „Služby jsem spustil na začátku letošního roku, jelikož jsem dlouho čekal na povolení k provozování leteckých prací od Úřadu pro civilní letectví,“ vysvětluje Haftaňak.

Od extrémních sportů k dronům

Haftaňakova současná profesní činnost trochu souvisí s dávným dětským koníčkem – modelařinou. Krásu strojů a létání s nimi ale objevil až před pár lety: „Dostal jsem se k nim díky své lásce k extrémním sportům. S kamarádem jsme začali s jejich pomocí natáčet videa, která z výšky a různých zajímavých úhlů zachycovala jízdu na kolech a lyžích,“ popsal, jak ho létající stroje zaujaly.

K tomu, aby s nimi začal podnikat, ho přivedl opět kamarád: „Je to stavební inženýr. Když jsem měl první stroj, tak říkal, jestli bych mu nemohl vyletět na střechu. Potřeboval totiž něco zakreslit do svého projektu. Pomohl jsem mu a on řekl, jestli bych to pro něj mohl udělat znovu někde jinde. No a v tu chvíli jsem se o drony začal zajímat profesionálně,“ vysvětlil, jak začala nová pracovní kapitola jeho života.

Související článek

Nohama stíral rosu na kolejích. Teď místo pochůzkáře trať zkontroluje dron

Nad krajinou krouží podivný pták? Anebo mrak? Kdepak, jde o kontrolní dron! Provozovatel Švestkové dráhy na Litoměřicku chce nově kontrolovat stav kolejí prostřednictvím optického kabelu a dronu. V rámci testovacího provozu umístila firma AŽD ve stanici Třebívlice diagnostický systém, který bude průběžně sledovat a vyhodnocovat důležité parametry tratě a všechny technologie na ní nainstalované.

Kromě dronu ale potřeboval ještě další profesionální nástroje, které se postupně učil ovládat. „Zjistil jsem, že jsou k dispozici různé speciální druhy softwaru, které pomáhají analyzovat získaná data. Fotografie tak díky nim nemá jen obrazový význam, ale je vhodným podkladem pro zaměřování a mapování různých prvků,“ vysvětluje Miroslav Haftaňak.

S hračkou mu to nešlo

Vyvíjely se pochopitelně i stroje, se kterými létal. Začínal s těmi nejlevnějšími, které ho ale k profesionálnímu využití příliš nelákaly: „Před třemi a půl lety jsem začal s dronem z AliExpressu, z dnešního pohledu s úplnou hračkou. Na nějakou dobu mě spíš odstrašil od pořizování chytřejší záležitosti. Naučil jsem se kvůli němu pouze lézt po stromech,“ vzpomíná s úsměvem Haftaňak.

Naštěstí se nenechal úplně odradit, a tak časem následovalo pořízení dronů, které už byly na trochu jiné úrovni. „Když jsem se zhruba po půl roce otrkal, sehnal jsem stroj od firmy DJI, model Phantom III. Od té doby nastal progres a pro pracovní účely jsem investoval do stroje Phantom IV RTK, který má velice přesnou GPS. Velmi dobře udává polohu stroje díky tomu, že komunikuje s pozemní stanicí, která má GSSN přijímač, a veškerá poziční data jsou tak mnohem přesnější,“ říká, jak se kvůli nutnosti profesionální práce muselo proměnit jeho technické vybavení.

Tyto nové a chytřejší stroje se mu budou hodit i teď, kdy si prošel soutěží Rozjezdy T-Mobile pro začínající podnikatele. Od poroty v soutěži dostal velmi cennou zpětnou vazbu, která jeho podnikání posune dál. „Projekt je pořád ještě v plenkách a je spousta prostoru, kam se posunout. Každý feedback je tak dobrý,“ uzavírá Haftaňak.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama