Zdroj: Lime

Rok elektrokoloběžek. Budeme o ně v ulicích zakopávat i dál?

Města chytřetéma 5 min čtení

Na konci loňského léta k nám jako uragán vtrhla americká startupová firma Lime, která v Praze začala sdílet stovky elektrokoloběžek. Nešly přehlédnout, takže se o nich začalo velmi rychle mluvit, navíc Pražané i tisíce návštěvníků metropole na nich začali okamžitě ve velkém jezdit. Podobná situace ale byla i ve světě, takže třeba respektovaný magazín Techcrunch minulý rok označil jako Rok elektrokoloběžek.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Na konci loňského léta k nám jako uragán vtrhla americká startupová firma Lime, která v Praze začala sdílet stovky elektrokoloběžek. Nešly přehlédnout, takže se o nich začalo velmi rychle mluvit, navíc Pražané i tisíce návštěvníků metropole na nich začali okamžitě ve velkém jezdit. Podobná situace ale byla i ve světě, takže třeba respektovaný magazín Techcrunch minulý rok označil jako Rok elektrokoloběžek.

Související článek

Praha zažila nálet sdílených elektrokoloběžek. Dá se díky nim i slušně vydělat

Kdo se pohybuje po Praze, od začátku září už na ně musel zákonitě narazit. Jsou malé, kombinují bílou, zelenou a černou barvu, stojí zaparkované na všemožných místech a čekají na svého jezdce – elektrické koloběžky Lime. Hlavní je, že si je může půjčit kdokoliv. Stačí jen mobil a peníze na účtu.

Elektrokoloběžka se dá snadno koupit, protože její cena není nijak závratná. Za patnáct tisíc, tedy za cenu běžného kola, můžete mít stroj, který svoji službu splní. Ale jako daleko lepší nápad se hlavně ve městech ukazuje si ji půjčit, kdykoliv je potřeba, popojet potřebnou trasu a pak ji prostě v cíli odložit. Řekněme si popravdě, kdo měl třeba před rokem tušení, že budou sdílené koloběžky takový hit a že se jimi bude zabývat i Magistrát hlavního města Prahy? Sdílené elektrokoloběžky totiž provází na jedné straně nadšení jezdců, což dokládají i čísla od společnosti Lime, která je v metropoli půjčuje. Za necelé tři měsíce se totiž na zeleno-bílých strojích svezlo přes 50 tisíc lidí, kteří ujeli dohromady přes 280 tisíc kilometrů. Navíc rostl i počet do ulic vysazených koloběžek. Zpočátku jich byly dvě stovky, nyní je jich téměř dvojnásobek a počet má ještě růst.

Na druhé straně jsou provozovány z logiky věci v hustě obydlených oblastech. A mnohým místním se chodníky plné koloběžek prostě nelíbí. Jak ukazují příklady ze světa, nejde zdaleka jen o pražské specifikum. Provozovatelé sdílených elektrokoloběžek totiž narážejí všude po světě. To ale rozhodně neznamená, že by provozovatelů této služby nebylo hned několik a že by do nich investoři nenalévali miliony dolarů. Kdo jsou ti největší hráči na trhu se sdílenými koloběžkami a chystá se snad někdo další i k nám?

Lime, první v Praze

Americký startup Lime, který u nás doposud kraluje, začal fungovat teprve nedávno, konkrétně v roce 2017. Mezi první evropská města, kde se rozhodl síť provozovat, zařadil i Prahu, což nás může na jednu stranu těšit. Firma dopředu neohromovala vlastně žádnou reklamou, jen se s předstihem zajímala, zda sežene dostatečnou armádu těch, kdo budou e-koloběžky nabíjet. Lime nabízel ve svých začátcích nejprve sdílení kol, až elektrokoloběžky se ale staly takovým hitem. Ve světě byl s touto službou třetí, předběhly ho společnosti Bird a Spin. Lime půjčoval e-koloběžky nejprve v USA a začátky byly poměrně punkové. Nikdo třeba neřešil souhlas úřadů. To se ale firmě například v San Franciscu vymstilo, protože kvůli obrovskému nárůstu počtu strojů v ulicích a s tím spojených stížností obyvatel nakonec na rozdíl od svých rivalů svoje e-koloběžky už nabízet nemůže. Lime totiž nedostal od radnice povolení. Co ale může majitele bílo-zelených strojů těšit, je navázání spolupráce s globálním obrem Uber, který má zřejmě v budoucnu záměr tento koloběžkový startup odkoupit.

Související článek

Přijde do Prahy Bird?

Podle určitých signálů by se do Prahy měl chystat také Bird, úplně první firma, která sdílené koloběžky provozovala. V současné době se odhaduje hodnota této firmy už na dvě miliardy dolarů, ačkoliv začala fungovat v září 2017 v Santa Monice v Kalifornii. Za jediný rok lidé prostřednictvím koloběžek této firmy stihli na deset milionů jízd, které uskutečnili dva miliony registrovaných uživatelů, již se mohli svézt ve více než stovce měst světa. V současné době je Bird přítomný kromě USA například ve Vídni, Paříži, Tel Avivu, Antverpách, Londýně, Bruselu, Madridu a Curychu. A už brzy zřejmě Bird podepíše memorandum o dodržování domluvených pravidel i s vedením Prahy. Pokud se odhady potvrdí, dá se čekat, že Bird na trh vtrhne během jara či léta. Bird z pohledu uživatelů funguje prakticky stejně jako Lime. A stejně pracuje i se sítí takzvaných nabíječů, tedy těch, kdo se zaregistrují, obdrží nabíječky, večer koloběžky posbírají, nabijí je a do rána je zase vrátí do ulic. Samozřejmě za peníze.

Lime s nepřehlédnutelnými e-koloběžkami loni na podzim zaplavil Prahu. Už brzy ale zřejmě bude muset i v Česku bojovat s konkurencí. -

Vlastní koloběžky se až na výjimky nekonají

Firmy nabízející sdílené e-koloběžky až na výjimky nevyvíjejí vlastní stroje, ale spoléhají na nákup koloběžek značek Ninebot. Vzhledem k tomu, že jsou sdílené koloběžky provozovány relativně krátkou dobu, objevila se celá řada problémů, které můžeme řadit mezi „dětské nemoci“ služby. Ukázalo se například, že v Praze nejsou koloběžky vhodné k jízdě po „kočičích hlavách“ a že jezdci upřednostňují chodník, což odporuje zákonu. To chce Lime řešit nabídkou koloběžky třetí generace, kterou aktuálně představil na veletrhu CES v Las Vegas. Tato koloběžka má širší gumy, takže je stabilnější, má oboustranné odpružení a nabízí i displej, který zobrazuje různé informace o jízdě a samotném stroji. Na druhou stranu je o něco těžší než dosud používané modely, takže bude otázka, jak dlouhou jízdu dokáže baterie v běžném provozu poskytnout.

Další komplikací je odolnost koloběžky proti zlodějům a zničení, což se ukázalo jako velký problém. Stroje totiž mizí a jsou poškozovány až příliš často, než aby se investice do jejich pořízení stihla navrátit. A tak například Skip představil model, který disponuje kamerou a novým zamykacím zařízením. Na dalších systémech zabezpečení se trvale aktivně pracuje. Stejně jako na tom, aby se koloběžka stala chytrým zařízením, které zvládne třeba najít své místo na zaparkování a jezdce tam dovede.

Související článek

CES 2019: Už víme, jak vypadá automobilová budoucnost

Jaké to je, projet se po jednom z nejslavnějších bulvárů světa v autě bez řidiče, které jako by vypadlo z Blade Runnera? Co se stane, když se Tesla střetne s robotem – a opravdu za havárii může auto? Jak vypadá autonomní Audi s obřím LED panelem místo přední i zadní masky? Na to vše dal odpověď veletrh CES, na kterém chytré a autonomní vozy hrají čím dál tím důležitější úlohu.

Konsolidace nutná

V současné době v tomto odvětí operuje po světě kolem dvaceti velkých hráčů. Je tak jen otázkou času, kdy ti silnější spolknou slabší a zakladatelé úspěšných startupů si pořádně namastí kapsu. Provozování sdílených koloběžek naráží také na mantinely měst, která prostě nejsou nafukovací. Například pražský magistrát nevydal omezení počtu firem, které mohou koloběžky nabízet, ale je jasné, že povalující se koloběžky lidem prostě vadí a jejich počet nemůže být nekonečný. Pořád se ale dá říct, že celý tento byznys se teprve upravuje a sedá si. Z jiných sdílených služeb je jasné, že ani v tomto případě není vhodné službu zakazovat, ale snažit se jí vymezit přesný rámec. Ten provozovatelé slibují, že dodrží. Aby také ne, když velmi dobře vědí (jako například Lime), že pokud vedení města dojde trpělivost, mohou být vykázáni, a uvolnit tak místo někomu z konkurentů, kteří jsou schopnější svoji službu regulovat. Minimálně Google ale s provozováním elektrokoloběžek Lime v české metropoli dál počítá. Má totiž začít nabízet navigaci pro cestu touto koloběžkou po Praze, spolu s výpočtem času a částky, kterou jezdec za cestu zaplatí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama