foto: Tomáš Hejzlar

Zájem o Teams vzrostl kvůli koronaviru asi sedmkrát, říká Eduard Filek z T-Mobile

Firmy chytřerozhovor 6 min čtení

Zájem o nástroje pro videokonference a online spolupráci stoupl ze dne na den sedminásobně. Firmy se teď bez nich neobejdou a zůstane to tak i do budoucna. Zatím však často narážejí na nedostatečnou kvalitu připojení a špatné vybavení domácích kanceláří.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Zájem o nástroje pro videokonference a online spolupráci stoupl ze dne na den sedminásobně. Firmy se teď bez nich neobejdou a zůstane to tak i do budoucna. Zatím však často narážejí na nedostatečnou kvalitu připojení a špatné vybavení domácích kanceláří.

Související článek

„Když používáte cloud správně, ušetříte,“ říká Bohumil Vohanka z T-Mobile

Cloud je buzzword. Spousta lidí o něm mluví, ale málokdo ví, co vlastně přesně znamená. Ve firemním prostředí může dobře využitý cloud znamenat velké úspory, ale jeho nasazení není pro každého. Proč by se o cloud měli zajímat spíš majitelé firem než ajťáci, pro jaký typ společností je cloud vhodný a kde se příliš neuplatní? A jaký je vlastně rozdíl mezi cloudem a datovým centrem?

„Zájem o kolaborační platformy, jako je například Teams od Microsoftu, stoupl v podstatě skokově. Podle analýzy síťového provozu víme, že asi sedmkrát,“ říká Eduard Filek, Head of Digital Infrastructure z T-Mobile. S takovým přesunem lidí na home office samozřejmě nikdo nepočítal, sítě jsou dimenzovány na mnohem menší provoz. S masivním přesunem do online práce souvisí i otázky bezpečí a možnost jednoduše sdílet potřebné soubory. A jak Filek dodává, nejde jen o technické otázky: „Lidé si začali uvědomovat, že se musí obléct a učesat, jinak je šéfové vidí v pyžamu.“

Jde u práce z domova opravdu jen o to, učesat se a převléct z pyžama?

Zdaleka ne. Přechod do domácího prostředí ukázal spoustu problémů. Lidé nejsou například úplně dobře vybaveni po stránce hardwaru. Z kanceláře si domů donesli notebook, ale chybí jim tam pohodlná židle, velký stůl, velký monitor nebo plnohodnotná klávesnice, aby vydrželi intenzivně pracovat osm hodin v kuse.

Eduard Filek -

Domácí pracovny slouží často jako skladiště nejrůznějšího harampádí, v záběru kamery se někdy objeví stará žehlička nebo vysavač. To není příliš profesionální. Občas se v záběru také může objevit něco s negativním dopadem na bezpečnost – například interní dokumenty. V téhle oblasti ale proběhl rychlý vývoj a například Microsoft do Teams pružně přidal virtuální pozadí.

Čeho si firmy na Teams nejvíce cení?

Podle zpětné vazby od zákazníků je to pohodlí. Jednoduše rozešlete odkaz a lidé se přes něj připojí, nemusejí se nikam přihlašovat, zadávat žádné heslo. Funguje připojení nejen z notebooku, ale i z tabletu nebo mobilu, což se hodí, když zrovna musíte hlídat dítě nebo máte jinou práci a nemůžete sedět u počítače. S tím vlastně souvisí i používání mikrofonů. Lidé po svém dotazu často nechají zapnutý mikrofon, pak za nimi přiběhnou děti... V Teams je možnost jedním kliknutím ztlumit celé skupině mikrofony.

Další funkcí, kterou třeba hodně používám já, je možnost rychle přivolávat další účastníky. Když mám třeba obchodní schůzku a potřebuju, aby kolega zákazníkům něco vysvětlil, rychle ho připojím, on řekne, co je potřeba, a zase se odpojí. Z Teamsů jde také volat na běžné telefonní linky, takže můžu připojit kohokoliv, kdo má mobil, aniž by se na to musel nějak připravovat.

Takže Teams dnes funguje hlavně jako videokonference?

Videokonference je jen základ. Skvěle funguje i sdílení pracovní plochy, tyhle nástroje se často používají na připomínkování nějakého grafického návrhu nebo komentování čísel v prezentaci. Další věc, kterou firmy kvitují, je snadné vytváření projektových týmů. Velmi jednoduše lze sestavovat pracovní skupiny s řízeným přístupem. Ty pak mohou pracovat na novém projektu, který se zatím nemá příliš šířit na veřejnost nebo uvnitř firmy. Jde především o připravované nové produkty nebo kampaně a je dobré je držet v úzkém okruhu lidí.

Používají Teams i jiné organizace, než jsou komerční firmy?

Určitě, jenom náš tým pomáhal vyšším desítkám neziskových organizací a škol. Co se týká firem, připojili jsme zhruba 50–70 velkých společností s několika tisíci uživatelů. To mluvím jen o těch, které předtím žádnou kolaborační platformu nepoužívaly. Pak jsou tu samozřejmě takové, které Teams využívaly jen pro top management a teď je chtěly rozšířit i pro další zaměstnance.

Řešíte v takových případech jen technickou stránku věci, nebo dokážete i poradit, jak Teams využívat nejlépe?

To je různé. Velké firmy mají samozřejmě vlastní IT oddělení, které zvládne řadu věcí vyřešit samo. Má kapacity na to, aby rozšířilo znalosti o funkcích po celé firmě. Pak jsou ale menší firmy nebo zmíněné školy. Tam se o IT typicky stará nějaká poučená osoba, třeba učitel informatiky, který má znalosti, ale ne kapacitu problém vyřešit. V takovém případě pořádáme třeba semináře pro učitele, kde ukazujeme různé metody, jak efektivně vést hodiny. Ze zkušenosti víme, že dělat školení pro třicet dětí je problém, je lepší je rozdělit do menších skupinek. U větších firem pak často řešíme zabezpečení.

Předpokládám, že při tak rychlém zavádění kolaboračních nástrojů, jako v uplynulých týdnech, nemuselo vše proběhnout optimálně. Je možné současný stav, třeba ne zcela ideální, v budoucnosti nějak napravit?

Zákazníci velmi rychle pochopili, že bez nástroje, jako je Teams, se v budoucnu neobejdou, protože podobná situace může přijít kdykoliv znovu. A firma musí mít plán, jak zajistit, aby zaměstnanci mohli komunikovat mezi sebou a obchodníci prodávat produkty zákazníkům.

Související článek

Cloud přináší firmám pružnost a rychlost, říká Michal Erlich z T-Mobile

T-Mobile už řadu let nabízí kompletní služby datových center (včetně virtuálních) v oblasti privátního cloudu. Nově nabízí i služby v oblasti public cloudu. Tady však nevyužívá vlastní řešení, ale na evropské úrovni uzavřel rozsáhlé partnerství se společností Microsoft. To se týká jak kancelářských cloudových aplikací, tedy balíků Office 365 a Microsoft 365, tak i Microsoft Azure, plnohodnotného veřejného cloudu pro všechny typy firem.

Firmy samozřejmě nebyly připravené na to, že zaměstnanci začnou v podstatě okamžitě masivně pracovat z domova. Neměly připravené bezpečnostní politiky, chybí různé šifrované tunely. Samozřejmě našim zákazníkům radíme a pomáháme, ale pro většinu firem je to první chvíle, kdy se s těmito technologiemi setkávají, a ne vždy přesně vědí, co potřebují.

V mnoha firmách už jsme se domluvili, že jakmile se situace vrátí trochu do normálních kolejí, uděláme novou instalaci tak, aby splňovala všechny potřeby firem a třeba i mezinárodní bezpečnostní standardy. Půjdeme od začátku, tedy od domácího připojení zaměstnance, až do firemního informačního systému.

Jak se vlastně masivní přechod na práci z domova projevil v síti, například u malých providerů internetu?

Nastaly problémy. Netýkaly se ale ani poslední míle, která je často dostatečně rychlá, ani konektivity do páteřní sítě, kde obvykle stačilo vyhradit větší kapacitu optiky nebo nastavit mikrovlnné pojítko. V této oblasti jsme našim zákazníkům (tedy poskytovatelům internetu – pozn. red.) pomáhali, jak jen to bylo možné.

Největší problém byl v různých agregačních prvcích, které jsou dimenzované třeba na 1Gbps a najednou musejí zvládnout třeba osminásobek. To vyžadovalo investice. I ti menší provideři je v pohodě zvládli, ale chvíli to trvalo.

Související článek

Díky cloudu od Microsoftu jsou firmy rychlejší, říká Martin Votava z T-Mobile

S Martinem Votavou, který je v T-Mobile zodpovědný za konzultace a prodej IT řešení a cloudových služeb, jsme si povídali o posunu IT z role podpory provozu směrem ke strategickému partnerovi pro plnění podnikatelských cílů. Jakou roli v tom hraje software Microsoftu?

Výpadky způsobuje i to, že síťové prvky často nejsou zálohované. Pokud přestanou fungovat, firma sice instaluje nové, ale jejich výměna trvá pár hodin. A tisíce lidí sedí doma, nemůžou pracovat, děti nejsou ve škole ani virtuálně…

Co se změnilo v chování firem za posledních šest týdnů?

Častěji se bavíme o přesunu privátních cloudů do datových center, protože firmy si najednou uvědomují, že můžou kvůli nějaké krizové situaci ztratit i fyzický přístup k hardwarovým prostředkům. Ze stejných důvodů také řešíme digitalizace papírových dokumentů.

Firmy přestávají mít zájem o složitá řešení, jako je SharePoint, kde je občas potřeba programování. Upřednostňují uživatelsky mnohem jednodušší OneDrive. Vůbec neřeší sdílení souborů mimo firemní disky, v tomhle Microsoftu důvěřují.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama