Zdroj: Feedyou

Byznys za desítky milionů ještě před třicítkou. Dlouhému vydělává umělá inteligence

Firmy chytřetéma 6 min čtení

Vojtěch Dlouhý ještě neoslavil třicáté narozeniny a jeho pardubická firma Feedyou dělá pro takové giganty, jako jsou Škoda Auto, Lufthansa, KFC nebo Jablotron. Všechny zaujal způsob, jak si Feedyou dokáže pomocí chatbotů poradit se sháněním nových zaměstnanců, zvýšením prodej v e-shopu nebo při elektronické komunikaci se zákazníky.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vojtěch Dlouhý ještě neoslavil třicáté narozeniny a jeho pardubická firma Feedyou dělá pro takové giganty, jako jsou Škoda Auto, Lufthansa, KFC nebo Jablotron. Všechny zaujal způsob, jak si Feedyou dokáže pomocí chatbotů poradit se sháněním nových zaměstnanců, zvýšením prodej v e-shopu nebo při elektronické komunikaci se zákazníky.

Související článek

Rachael Rekart: Žena, která učí roboty vnímat lidské emoce

Ve firmě Soul Machines si dávají záležet na tom, aby jejich stroje působily lidsky. Mají totiž vlastní umělou inteligenci. Ale také něco navíc. Něco, co je dělá lidskými a díky čemu je ve firmě označují jako digitální lidi: vlastní tvář a ekvivalent emoční inteligence. Proč je to důležité a jak se to podařilo? O tom jsme si povídali s Rachael Rekart.

Dlouhý založil firmu Feedyou teprve před třemi roky, ale už dokázal přilákat investory, kteří do dalšího rozvoje firmy investovali desítky milionů korun. Příběh nadějného startupu se začal psát v roce 2017. Tehdy Dlouhému došlo, že končí doba, kdy HR oddělení firem při hledání posil spoléhají na téměř nefunkční formy oslovování lidí prostřednictvím inzerátů v novinách a na pracovních portálech. Produktivní lidé podle něj jednoduše nečtou noviny a neprocházejí nudné inzeráty na internetu.

Bylo proto na čase světu nabídnout trochu poutavé, trochu zábavné a hlavně funkční řešení. Jako nejlepší cesta se ukázala být automatizace v podobě chatbotů, které mohou lidé potkat na různých kanálech typu Facebook, Whatsapp, Viber, na webových stránkách, v mobilních aplikacích, ale také v personalizovaných videích, e-mailech i jinde.

Chatboty v práci neruší

Chatboty z Feedyou se podle mladého podnikatele ujaly díky tomu, že lidé před posíláním e-mailů, telefonováním i osobním setkáváním dávají přednost internetové komunikaci s chatbotem. Nepřetržitá dostupnost a okamžitá interakce je klíčová, protože lidé zkrátka nechtějí čekat a chtějí řešit věci okamžitě. A co víc, s chatbotem se dá komunikovat v čase, který vyhovuje jim, nikoliv HR oddělením. „V 85 procentech případů lidé komunikují mimo pracovní dobu, obvykle v čase 18 až 22 hodin večer v pohodlí doma, kdy mají na odpovědi klid a náladu,“ říká Dlouhý.

Související článek

Nejste doma? Nevadí. I tak dá kurýr jídlo do lednice. Příště možná přiletí dron

Amazon a Walmart se předhánějí v tom, kdo získá prvenství v rychlosti doručování zboží. A důraz na to kladou obrovský. Nejde totiž o nic menšího, než je podíl na miliardovém on-line trhu. Protože je lidská práce pořád dražší, budou se zákazníci, zatím hlavně v USA, muset smířit s tím, že se svým doručovatelem už pár přátelských slov neprohodí. Nahradí je autonomní roboti a drony. V prvním kroku si zákazníci pouštějí kurýry až přímo do lednice. A to i když nikdo není doma.

Jak to v byznysu často bývá, malé štiky mohou potrápit ty velké. A to se stalo i v případě Feedyou. „Zatímco do té doby se chatbotům věnovaly velké společnosti typu Oracle a jiné, kterým vývoj trval klidně i dva roky, ve Feedyou jsme schopni chatbota připravit a spustit během pouhých jednoho až dvou měsíců,“ popisuje jednu z předností Feedyou šéf firmy. Není se tedy čemu divit, že po jeho chatbotech sáhly společnosti jako Škoda Auto, Jablotron, Dr.Max, KFC, IKEA, Lufthansa, Nordic Telecom a jiné. Ve Feedyou tak už překročili 150 úspěšných zakázek v Česku, první funguje v Německu a zákazníci přibývají z dalších koutů Evropy.

Feedyou si dveře k novým klientům otevírá především tím, že jim dokáže nabídnout řešení ušité na míru. „Proces chatování jsme postavili tak, že chatbot vyřeší konkrétní problém dané společnosti. Ať už jde o nábor lidí, nalákání ke koupi zboží, doporučení služby, nebo odbavení častých dotazů na zákaznické podpoře,“ vysvětluje Dlouhý. Feedyou navíc umí postavit chatbota s tím, že jeho další správu, například úpravu textového obsahu, si po zaškolení zvládne spravovat třeba samotné HR nebo marketingové oddělení. Samozřejmostí jsou detailní reporty se zjištěnými informace i celková podpora chodu chatbota.

„Na základě našich zkušeností s dodáváním řešení koncovým zákazníkům jsme vytvořili produkt pojmenovaný AI-Driven Bot Ecosystem, který firmám umožňuje jednoduše spouštět, spravovat a rozvíjet svá bot řešení. Používají ho přední české marketingové agentury typu Ipsos, Wunderman, ale i systémoví integrátoři, kteří na tom staví řešení pro své klienty,“ doplňuje Vojtěch Dlouhý, podle něhož tak Feedyou postupně odchází od přímého prodeje.

Chytrý je, to můžeme říct

Aby byl chatbot pomáhající najít ideální kandidáty o práci úspěšný, musí jeho tvůrci vědět, kde má fungovat. A i s tím si ve Feedyou poradili. „Na Facebooku je v současnosti nejrychleji rostoucí skupina lidí nad 35 let. Ti mladší jsou na Instagramu. Umíme podle požadavků na typ a profil uchazečů zacílit reklamu tak, aby se chatbot spustil těm pravým uchazečům. Chatbot může v pár krocích představit společnost, pracovní tým, firemní kulturu i benefity. Lidé se ho mohou ptát na detaily nebo mu sdělit představy o pracovní pozici. Jejich profily se tím tak zařadí do správné složky na HR oddělení. Jeho pracovníci si pak už jen pozvou uchazeče na pohovor a hned vědí, o koho jde a kde by se mu v práci líbilo. Úspora času na komunikaci při úvodních pohovorech je tak enormní,“ popisuje ideální systém Vojtěch Dlouhý.

Související článek

Demonstranti v Hongkongu ničí věže na rozpoznávání tváře a snaží se zmást kamery

Protivládní protesty v Hongkongu už trvají několik týdnů. Jejich součástí se stal i boj proti všudypřítomným policejním kamerám s technologií na rozpoznávání tváří, které dokáží zjistit identitu protestujících.

Chatboty nejsou jen programy naplněné správnými informacemi, obsahují také prvky umělé inteligence (AI), která je dnes tak trochu zaklínadlem v technologickém světě. Ve Feedyou se jí nebojí, ale ani s ní netlačí na pilu. „Naše chatboty se umí učit na základě získaných dat a zpětné vazby od uživatelů. Podle takzvaných NLP modelů učení mohou vyhodnotit, že se na určitý dotaz opakuje jedna z několika odpovědí, a příště ty další třeba nenabídne. Na výsledku to nic nezmění a uživatele neokrádá zbytečně o čas čtením nadbytečných odpovědí.“

Stejně tak si chatbot všímá například zadaných preferencí a upravuje následující otázky v takzvaném komunikačním stromu tak, aby byl virtuální pohovor smysluplný a plynulý. Lidé jsou tím vedeni k určitému cíli nebo jim chatbot může našeptávat, jak mají dále pokračovat nebo co by si měli ještě například koupit.

S hlasem to bude lepší

Budoucnost směru vývoje chatbotů ve Feedyou je pro Dlouhého jasná: „Chceme se posunout ke komunikaci hlasem, podobně jako se dnes mluví s asistentem Googlu nebo Alexou od Amazonu.“ Technické řešení pro hlasové chatboty (tzv. voiceboty) je však o něco náročnější na výkon zařízení, ze kterého lidé komunikují, což bývá obvykle mobil, tablet nebo počítač, a také na datové spojení.
„V okamžiku se musí zaznamenat hlasový pokyn, ten se převede do textové podoby, vyhledá se například správná odpověď nebo požadovaná reakce z našich NLP modelů, ta putuje zpět do zařízení, kde se zase převede do mluvené řeči. Takovou výzvu se nám podařilo zdolat a s několika klienty vzniklé řešení ladíme, abychom ho mohli brzy spustit,“ přiznává Dlouhý.

Související článek

„Auto si na sídlišti dobijete z lampy,“ plánuje pirátský šéf pro chytrou Prahu

Jak se budeme v nejbližších letech přepravovat po Praze? Budeme mít možnost si na sídlišti nabít elektromobil? Jak v Praze sčítat turisty? A vezme pražský magistrát na milost populární koloběžky Lime? Jaromír Beránek, předseda výboru pro IT a Smart City a zastupitel za Piráty, je tím nejpovolanějším, komu jsme mohli tyto otázky položit. Navíc je to nadšený cyklista a milovník městské hromadné dopravy.

Feedyou chce konkurenci dále předčit uplatněním chatbotů v takzvaných malých jazycích, kam patří například čeština, slovenština, polština, maďarština, srbština, rumunština a další, kde je obrovská rozmanitost syntaxí, a rozpoznávání hlasu je tak extrémně náročným úkolem nejen pro chatboty a zapojenou AI. Podle zápalu Dlouhého a jeho týmu se ale zdá i tohle jako lehce překonatelná překážka.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama