Ilustrační foto: Istockphoto

Co české vlády nechápou na e-Governmentu

Stát chytřekomentář 2 min čtení

E-Government není jen o technickém řešení, ačkoliv by se to tak mohlo na první pohled jevit. Jde o celkové nastavení jednotlivých administrativních procesů a úkonů, které probíhají mezi státem a občanem. Současná vláda ale pokračuje v hlubokém nepochopení smyslu a příležitosti dlouhodobé vize pro e-Government.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

E-Government není jen o technickém řešení, ačkoliv by se to tak mohlo na první pohled jevit. Jde o celkové nastavení jednotlivých administrativních procesů a úkonů, které probíhají mezi státem a občanem. Současná vláda ale pokračuje v hlubokém nepochopení smyslu a příležitosti dlouhodobé vize pro e-Government.

O e-Governmentu se nedá uvažovat jen jako o souhrnu informačních systémů, které podporují výkon státních agend. E-Government už je právě těmi agendami, které prostřednictvím jeho systémů probíhají. To pochopili například ve Velké Británii nebo Dánsku.

Související článek

Neschopná eNeschopenka. Stát zachraňuje projekt, který se moc nepovedl

V současné vlně kašle, angíny a chřipky zažívá eNeschopenka svůj zátěžový test. Co se vlastně od tohoto roku mění? Co vědí o nemocných zaměstnavatelé? A jak si s nimi rozumí lékaři? Jak rychlý tento přesun do digitálního prostředí doopravdy je?

Nedá se proto jednoduše prohlásit „přejděte na lepší/novější/výkonnější systémy“. Určit, co u složitého systému znamená „lepší/novější/výkonnější“, je nesnadné, občas až nemožné. Veřejné zakázky na informační systémy pak z toho důvodu obsahují nedostatečné specifikace, které vedou k mizerným výsledkům. Skutečný problém je ale jinde. E-Government není jen o lepších technologiích. Je o optimalizaci celého státu, aby se ten stal přístupnějším a otevřenějším občanům. Tak má být správný e-Government navržen a vytvářen.

Z elektronické evidence tržeb se stal jen další prostředek všudypřítomné státní buzerace.

Současná vláda pokračuje v hlubokém nepochopení smyslu a příležitosti dlouhodobé vize pro e-Government, jako to ve své nevědomosti a nechápavosti činily i vlády předchozí. Digitalizaci státu používá jako způsob ulehčení práce státního aparátu, zpravidla už ale pomíjí možné přínosy pro zefektivnění samotné státní správy a snížení administrativní zátěže pro občany. Koncepce Digitální Česko je velkým krokem vpřed, ale je to jen koncepce. Situace na samotných úřadech je stejně špatná jako za předchozích vlád.

Typickým příkladem zpackané příležitosti je EET. Z elektronické evidence tržeb se stal opět jen další prostředek všudypřítomné státní buzerace, namísto toho, aby zasaženým podnikatelům poskytla nějakou službu, která by jim mohla jejich povinnosti vůči státu usnadnit. Kvalitní služba se pozná tak, že ji uživatelé (občané) chtějí používat sami. Namísto futuristické vize, kde stát napomůže řešení povinností podnikatele, tu máme systém, u kterého byla dle Nejvyššího kontrolního úřadu porušena rozpočtová kázeň o 428 milionů Kč a byl prohlouben nežádoucí stav závislosti na jediném dodavateli.

K e-Governmentu se proto skutečně nedá přistupovat zjednodušeně. Navíc za dlouhotrvajícího stavu, kdy si stát nedokáže udržet kvalitní odborné zaměstnance v oblasti ICT, kteří by byli schopni zaručit odpovídající kvalitu služeb e-Governmentu. To však znovu souvisí s neschopností dosavadních vlád identifikovat výzvy českého e-Governmentu a přistupovat k nim na základě odborného zhodnocení skutečného stavu.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama