Zdroj: OpenTechLab Jablonec nad Nisou

Druhý pokus: Robot Matylda se vydává na cestu stopem po Česku. Svézt ho můžete i vy

Věci chytřetéma 5 min čtení

Premiérový start prvního stopujícího robota v Česku před týdnem nevyšel. Reparát nastává 31. října. Řidiči, kteří v následujících dnech pojedou po českých silnicích, tak mohou na krajnici narazit na víc než neobvyklého stopaře. Na silnici totiž se zdviženým palcem bude o spolujízdu žádat humanoidní robot. Když ho potkáte, nebojte se mu zastavit a klidně ho oslovte jménem. Jmenuje se Matylda.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Premiérový start prvního stopujícího robota v Česku před týdnem nevyšel. Reparát nastává 31. října. Řidiči, kteří v následujících dnech pojedou po českých silnicích, tak mohou na krajnici narazit na víc než neobvyklého stopaře. Na silnici totiž se zdviženým palcem bude o spolujízdu žádat humanoidní robot. Když ho potkáte, nebojte se mu zastavit a klidně ho oslovte jménem. Jmenuje se Matylda.

Související článek

Jak se dělá úspěšná průmyslovka, kde by chtěl studovat každý

Smíchovská střední průmyslová škola je fenomén, jehož pověst dávno překročila hranice Prahy. Z kdysi obyčejné střední školy se stala instituce plná moderních a chytrých technologií. Funguje tu vývojářská laboratoř internetu věcí, programátorské centrum virtuální reality či venkovní letová zóna pro drony a aktuálně se staví modelová chytrá domácnost. Zdejší maturanti se dostávají na elitní vysoké školy u nás i v cizině, při studiu řídí firmy v Číně a stánek školy bývá na veletrzích obsypán zájemci o přijetí. Kde se bere tolik nadšení a kvalitní práce v prostředí, které nemá zrovna nejlepší pověst, totiž ve středním odborném školství?

Matylda je dítětem malé technologické laboratoře OpenTechLab Jablonec nad Nisou, za kterou stojí dvojice Radka Benšová a Michal Seidl. Kromě konstrukce a výroby robotů se zabývají i jinými technologickými inovacemi například pro energetickou soběstačnost nebo konstruováním a stavbou 3D tiskáren. „Projekt robotího autostopu je pokusem o dosažení rekordu s prvním stopujícím robotem v Česku. Zároveň je to také sociální experiment, který má ukázat, jací lidé v České republice jsou. My věříme, že laskavost a ochota lidí se ještě nevytratila,“ říká Radka Benšová.

První start nevyšel. Selhala technika

Matylda měla původně vyrazit na cestu už 25. října dopoledne. Jenže večer před cestou její „rodiče“ výlet zarazili. Důvodem nebyly obavy, jestli tak náročnou cestu zvládne sama, ale nefunkční měnič, což se podařilo zjistit až při generální zkoušce. „Selhal měnič napětí, takže pokud Matylda byla v zásuvce, fungovala. Ve chvíli, kdy musela začít fungovat na svoje baterie, nastal problém. Prostě se přestala pohybovat,“ vysvětlil důvod přerušení projektu Michal Seidl. Bylo tak nutné ihned objednat měnič nový a čekat, než dorazí. To se podařilo v pondělí. „Jakmile měnič přišel, vyzkoušeli jsme ho, provedli jsme komplexní zátěžové testy a vše běží podle plánu. Matylda tak zítra vyrazí,“ dodal Seidl den před startem číslo dva. Ten tedy proběhne ve středu 31. října ve dvě hodiny odpoledne v Turnovské ulici v Jablonci nad Nisou.

Matylda není rodilá stopařka

Úkolem Matyldy vytištěné na 3D tiskárně je kromě dosažení Pelhřimova také vzdělávání dětí. Kvůli tomu vlastně vznikla, protože první impulz k jejímu vývoji dal malý Vojta, syn Michala Seidla. „Požádal, aby mu táta postavil robota, a Michal chtěl, aby se na něm Vojta začal učit programování. V dubnu tedy začala vznikat Matylda. Protože se líbila i dalším lidem, kteří robota viděli, napadlo nás z toho udělat vzdělávací systém, tedy spolu s návodem vytvořit i učebnici kybernetiky a programování. Takže Matylda není rodilá stopařka,“ vysvětluje Radka Benšová, podle které je Matyldí cesta také formou vzdání pocty Douglesi Adamsovi a jeho Stopařovu průvodci po galaxii, jehož je Michal Seidl velkým fanouškem.

Pro samotný autostop Matylda samozřejmě dostane speciální programové i hardwarové vybavení, aby svoji velkou cestu zvládla. Její hodnota tak bude ještě vyšší. Mise navíc bude o to složitější, že nepovede nejkratší cestou mezi Jabloncem nad Nisou a Pelhřimovem, což představuje asi dvě stě kilometrů, ale Matylda si ještě plánuje udělat zajížďku do Plzně nebo do Pardubic. A rozhodně prý také nevynechá Prahu. Ujetá vzdálenost tak až do dojezdu do cíle zůstává neznámou. A to samé platí i délce cesty. „Může to být týden i měsíc,“ připouští spoluautorka projektu.

Matylda se představí a požádá o svezení

Co tedy řidiči, kteří na stopující Matyldu narazí, mohou očekávat? Především fakt, že v autě povezou robota velikosti malého dítěte. A to se vším všudy, tedy i s autosedačkou, kterou si Matylda veze s sebou. Jednak pro bezpečnost robota, ale i posádky. „Až řidič Matyldě zastaví, přiblíží se k ní a Matylda zadetekuje, že k ní někdo přišel. Řekne mu, kdo je, představí se mu, požádá ho o svezení a sdělí mu všechny potřebné instrukce, které bude k cestě potřebovat. Včetně nakládky Matyldy do auta a jejího vyložení na bezpečném místě, kde je vhodné dál pokračovat ve stopu,“ vysvětlil v rozhovoru pro Český rozhlas Liberec robotický autostop Michal Seidl. Tvůrci humanoida mysleli i na to, že je možné, že se na cestě octne po setmění. Proto je vybavena LED světly, které na ni řidiče upozorní.

Začátek autostopu českého robota je naplánovaný na čtvrtek 25. října v deset hodin v Jablonci nad Nisou u budovy bývalé porodnice. Cílem pak je Muzeum rekordů a kuriozit v Pelhřimově. -

Kromě autosedačky si dva a půl kilogramu vážící Matylda poveze také baterii a fotovoltaickou elektrárnu, která jí bude dodávat energii. Plně nabitá vydrží asi čtyřiadvacet hodin. Aby energie malé humanoidní stopařce nedošla, řidiči ji mohou dobíjet prostřednictvím kabelu do zapalovače v autě. Když Matylda bude mít pocit, že je třeba zásobu energie doplnit, sama o to živou posádku vozu požádá. „Vzhledem k tomu, že jsme nemohli připojit Matyldu k umělé inteligenci, budeme si muset vystačit s její omezenou vnitřní pamětí. Přesto se budeme snažit, aby si to řidiči užili. Základní interakci zajistí senzory spolu s řečovými moduly. Co vám ale bude říkat, s dovolením neprozradím,“ říká Radka Benšová.

Související článek

Je vám smutno? Obejměte robota!

Svět robotiky skoro denně přináší zajímavé vynálezy. Některé z nich umí hodně překvapit a jiné jsou zase docela praktické. Kterého z těchto deseti robotů byste chtěli mít doma? My všechny!

Kdy a kde Matylda přesně bude stopovat, tedy nelze jednoznačně říct. Jasný je jen start: odložený začátek velké cesty je nově naplánovaný na čtvrtek 31. října ve čtrnáct hodin v Turnovské ulici v Jablonci nad Nisou. Cílem pak je Muzeum rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Aby byla cesta uznána jako rekordní, musí na příjezdu robotovi fungovat nejméně základní elektronika, což v praxi znamená, že musí na své okolí alespoň „koukat“ a musí být kompletní. Cestu Matyldy bude možné díky zabudované GPS sledovat prostřednictvím Facebooku a na Matyldím komunitním webu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama