foto: iStockphoto.com

Robotí pozadí se stará o to, aby se auto dobře řídilo

Firmy chytřeHomepage 4 min čtení

Víte, že sedačky v autě testují speciální roboti s různým tvarem pozadí? Nebo že se pasivní bezpečnostní prvky zkouší na počítačových modelech lidí? Chytré technologie slouží k tomu, abychom se v autě cítili příjemně a byli přitom dostatečně chráněni.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Víte, že sedačky v autě testují speciální roboti s různým tvarem pozadí? Nebo že se pasivní bezpečnostní prvky zkouší na počítačových modelech lidí? Chytré technologie slouží k tomu, abychom se v autě cítili příjemně a byli přitom dostatečně chráněni.

Související článek

Dva roboti propojení přes 5G vládcům světa v Davosu ukázali průmyslovou budoucnost

Společnosti ABB, Ericsson a Swisscom předvedly účastníkům Světového ekonomického fóra 2020 v Davosu, že budoucnost průmyslových robotů je spojena především s rychlými mobilními sítěmi 5G. Zatímco jeden kolaborativní robot ABB Yumi vyrýval do písku vzkaz v Davosu, druhý robot, vzdálený od něj asi 1,5 km, ho přes 5G síť přesně kopíroval.

Každý zkušený automobilový jezdec i běžný řidič potvrdí, že se auto „řídí“ pozadím v sedačce. Zadní část našeho těla umožňuje cítit pohyby a náklony vozu, přenášet informace o jízdě do celého těla a reagovat na nejrůznější situace. Sedadlo řidiče tak musí udělat dobrý první dojem už při výběru vozu. „Když se do auta posadíme, musíme mít pocit pohodlí a kvality od prvního okamžiku. Sedačka je to nejdůležitější kontaktní místo mezi lidmi a jejich vozidly,“ říká Svenja Fröhlichová, Ford Test Engineer.

Je tedy jasné, že právě ony si zaslouží při vývoji nových aut vysokou pozornost ze strany výrobců. Podle zprávy z vývojového centra Fordu v německém Kolíně nad Rýnem se k tomuto účelu v americké automobilce využívá dvojice robotů Kuka. Ford s nimi testuje každou sedačku asi 25 000krát, což představuje její využití po dobu 10 let. A nejde o pouhé přitlačení testovací robotické figuríny z horní strany.

Testování sedaček roboty KUKA -

Simuluje se různý typ nasedání a vysedání, pod různými úhly a s odlišnými typy lidských pozadí. Podle Fordu mají lidé pozadí ve tvaru hrušky, meruňky či jablka. Na rameni robota je patřičně tvarovaná figurína různých tvarů, která na několika bodech zatěžuje sedadlo automobilu a zaznamenává křivky síly a dráhy. „Každý člověk vyvíjí na autosedačku jiný druh zatížení, a proto ve Fordu testujeme chování u lidí různých velikostí a postav,“ říká Svenja Fröhlichová. Proces pečlivého testování trvá i tři týdny.

Roboty Kuka s figurínou pozadí využívá mnoho dalších dodavatelů z automobilového průmyslu. Výsledky testů hrají zásadní roli při vývoji a výrobě sedaček v závodech po celé Evropě. „Chceme zajistit, aby naši zákazníci byli spokojeni po mnoho let,“ vysvětluje Fröhlichová.

Digitalizace člověka

Kromě vývoje kvalitních sedaček se v interiéru vozidla dbá na pasivní bezpečnost, aby se minimalizoval negativní dopad na člověka v případě dopravní nehody. Nárazové testy sice stále absolvují oblíbené testovací figuríny vybavené patřičnými senzory, dnešní doba je ale plně digitální, a tak došlo i na digitalizaci těla člověka. Řeč je o modelu THUMS (Total Human Model for Safety) od Toyoty.

Související článek

Kdy zastaví výrobní linku chytrá žárovka?

Koronavirová nákaza nejspíš výrazně urychlí nástup toho, čemu se říká temná továrna – tedy výrobních závodů obsluhovaných výhradně roboty, kde lidé budou pouze dohlížet na bezchybný proces. Jenže – jako to v takových továrnách bude vypadat s bezpečností? Dnešní čísla jasně ukazují, že kybernetická bezpečnost výrobních linek je spíš zbožné přání než realita.

Vývojový tým Toyoty a jeden ze zakladatelů projektu Juiši Kitagawa simulovali nárazové testy s darovanými lidskými těly. Díky tomu mohla Toyota vyvinout technologii digitální simulace těla člověka, kterou po dvaceti letech vývoje poskytne zdarma jiným subjektům v automobilovém průmyslu.

Na modelu digitálního člověka dokáže Toyota věrohodně simulovat a spočítat dopady nárazu na lidské tělo při dopravní nehodě. Model je precizní, obsahuje lidskou kostru, mozek, vnitřní orgány nebo svaly a také údaje o jejich odolnosti. Díky modelu člověka lze v počítači simulovat tisíce autonehod, a přitom se nezničí jediné auto a testovací figurína.

Výsledky pokročilého modelování nehod pak mohou přinést kvalitní poznatky pro vyladění prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. A pasivní části systému umí dokonaleji zabránit zranění lidí ve vozidle.

Finální kontrola umělou inteligencí

Související článek

Auta nad hlavou? Zatím naštěstí ne. Zato budou opravdu chytřejší a zábavnější

Létající elektro-helikoptéry, elektromobily se zábavním systémem s úhlopříčkou displeje větší než u televize v obýváku nebo automatické parkování zcela bez námahy. To jsou jen některé z novinek, které se sice zatím většinou nechystají na trh, ale dávají nám tušit, co nás na poli chytrých aut, elektromobility a chytrých měst čeká.

I proto, aby se minimalizovaly škody na zdraví lidí v případě nehody, je v automobilovém průmyslu důležitá precizně odvedená práce na výrobní lince. Proto společnost 24 Vision z Frýdku-Místku úzce spolupracuje s Hyundai v Nošovicích, kde jejich systém kontrolních robotů dohlíží na kvalitu odvedené práce (správně namontované palubní desky, airbagy v sedačkách apod.).

Roboti spoléhají na strojové učení s pomocí kamer, vestavěných rentgenů a infra- nebo termovize, díky čemuž umí kontrolovat konstrukce a provedení pod vnějším pláštěm, které lidských očím zůstávají skryté.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama