Elektrický Volkswagen ID.3. Foto: Volkswagen

e-SALON: Zaplněné výstaviště v Letňanech odhalilo elektrickou budoucnost na silnicích i ve městech

Trendy & tipyreportáž 7 a více min čtení

Vyrazit si na výstaviště v pražských Letňanech na veletrh čisté mobility e-Salon znamená, že si člověk udělá komplexní představu, čím nejspíš budeme jezdit za pár let. Nás ale vzhledem k nevídanému zájmu cyklistů o elektrokola zaujala i univerzální nabíječka, která jejich baterie zvládne nabíjet třeba u restaurace, horské boudy nebo obecního úřadu. A nevšimnout si nešlo ani spojení chytrých řešení a městské e-mobility. Například v podobě chytré zastávky, která i z nudného čekání na tramvaj může udělat zajímavou kratochvíli.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vyrazit si na výstaviště v pražských Letňanech na veletrh čisté mobility e-Salon znamená, že si člověk udělá komplexní představu, čím nejspíš budeme jezdit za pár let. Nás ale vzhledem k nevídanému zájmu cyklistů o elektrokola zaujala i univerzální nabíječka, která jejich baterie zvládne nabíjet třeba u restaurace, horské boudy nebo obecního úřadu. A nevšimnout si nešlo ani spojení chytrých řešení a městské e-mobility. Například v podobě chytré zastávky, která i z nudného čekání na tramvaj může udělat zajímavou kratochvíli.

Související článek

Futuristická novinka Tesly šokuje. Za víkend má skoro 150 tisíc objednávek

Představení nového pick-upu Tesly nazvaného Cybertruck oběhlo minulý týden planetu jako jeden z největších marketingových trapasů roku, když šéf designu americké automobilky Franz von Holzhausen hozenou kovovou koulí rozbil okno, ačkoliv mělo údajně odolat i střelbě. „Napravíme to,“ nejprve na Twitteru komentoval vzniklou situaci známý vizionář a majitel automobilky Elon Musk. Konec víkendu ale ukázal, že vše byla nejspíš jen skvěle připravená show.

Elektrická auta táhnou – můžeme dlouze diskutovat o tom, nakolik jde o ekonomicky (a koneckonců i ekologicky) výhodné řešení, jestli je na ně připravená současná infrastruktura, zda to v současném stadiu není jen móda pro bohaté a tak dále, ale když nejnovější modely z celého světa zaplní tři obří haly v letňanském výstavním areálu, rázem to tam vypadá jako v mraveništi a k některým vozům se musíte prodírat skrz dav nadšených přihlížejících. Akce má zjevně skvělý zvuk i mezi automobilkami, z těch velkých tu nechyběla prakticky žádná. Tím pádem si tu nadšenci užili, ať už je víc oslovuje kultovní Tesla, či běžnější značky jako Volkswagen, Ford, Huyndai, Kia, BMW, Audi a podobně.

Když auto komunikuje světlem

Nejsme automobilový magazín, tudíž nemá příliš smysl rozebírat tu technické parametry jednotlivých vozů. Některé jsou ovšem zajímavé i z jiného pohledu než jen výkonem, spotřebou a kapacitou baterie. Asi nejlepším příkladem je Volkswagen ID.3, nejnovější elektrický hit německé automobilky, který se vyrábí od začátku listopadu. Je totiž nejen elektrický, ale také náramně chytrý. Kromě standardní inteligentní výbavy (hlasové ovládání, chytrá navigace, virtuální head-up displej přímo před očima, plnohodnotné připojení na internet s podporou Spotify a dalších podobných služeb) zaujal především tím, že s řidičem komunikuje vizuálně – světlem. Nastoupíte do auta a přístrojová deska na vás začne blikat, což znamená, že je auto připravené ke startu. Jedete po městě nebo po dálnici a blikání vám oznamuje, že máte přejet do správného pruhu. Někdo vám volá a máte ztlumený telefon? Žádný problém, světla vám to oznámí.

Jinak bylo zajímavé sledovat, co všechno kromě nadupaných aut dnes jezdí na elektřinu. V Letňanech byly k vidění traktory, multikáry, menší i větší nákladní vozy, ale také čtyřkolky nebo vysokozdvižné vozíky. A také letadla, kolem kterých se tvořily slušné davy – konkrétně ultralehké modely Ego Trike a Φnix (čte se stejně jako phoenix, tedy anglicky fénix, jen doufejme, že symbolika o hoření a vstávání z popela tady nebude fungovat doslova).

Sdílená doprava do města

Nás ovšem víc než auta a jiná vozítka zajímalo, co chytrého e-Salon nabídne jedincům, firmám i veřejnosti. V záplavě nablýskaných karoserií to občas nebylo úplně jednoduché objevit, ale kdo chtěl, našel.

Hodně se v téhle oblasti činí Škoda Auto, konkrétně její „chytrá divize“ DIGILab. Pražané už několik měsíců dobře znají sdílené elektrické skútry BeRider, které si kterýkoli majitel běžného řidičáku může vypůjčit za pět korun na minutu. Stačí si stáhnout aplikaci, zadat do ní pár základních údajů a číslo bankovní karty a pak už si můžete na mapě v aplikaci najít nejbližší skútr, telefonem ho odemknout, nasadit si helmu (v zavazadlovém prostoru jsou vždy dvě, větší a menší) a vyrazit. Ve Škodovce myslí i na takové maličkosti jako na držák na telefon (kvůli navigaci) a USB konektor pro dobíjení. Centrální dispečink sleduje u jednotlivých skútrů stav baterií a když energie dochází, vyšle za skútrem technika, aby baterii vyměnil.

Související článek

Škoda Auto Pražanům nabídla sdílené elektrické skútry. Za pětikorunu na minutu

Je to zelené a náramně svižné, nekouří to, nedělá to hluk. Co je to? Nové sdílené skútry BeRider vyrobené ve Španělsku, které Škoda Auto nabízí formou sdílené služby Pražanům. Vyzkoušeli jsme je a je to docela příjemná jízda.

Jenže BeRider není jediným příspěvkem DIGILabu k chytré mobilitě v Praze. Neméně zajímavá je aplikace Citymove, kterou firma na e-Salonu propagovala rovněž. Jde o pokus o komplexního dopravního průvodce metropolí, který vám najde optimální trasu z bodu A do bodu B – tedy například z domova až do divadla, klubu nebo restaurace. A systém přitom kombinuje různé typy dopravy od MHD přes vlaky nebo taxíky až po sdílená kola a skútry, takže opravdu cestu zkrátí na nezbytné minimum. Přímo v aplikaci si navíc jde všechny služby objednat a rovnou také zaplatit. O velmi podobném systému jsme psali nedávno v článku o chytrém Oslu – tamější radní vyvinuli něco podobného a považují to za jeden ze svých největších úspěchů. Je pěkné vidět, že i u nás dokáže fungovat něco podobného jako v metropoli jedné z nejbohatších zemí na světě.

Do kategorie chytré městské mobility nepochybně patří i sdílená auta – a na e-Salonu měla velký stánek firma Car4Way, která u nás patřila k průkopníkům carsharingu a dnes má k dispozici plně elektrickou flotilu. „Rozšiřujeme činnost i do dalších oborů, ale carsharing je je pořád náš hlavní byznys, i když nám v poslední době přibyla spousta konkurence,“ vysvětluje obchodní manažer Car4Way Martin Horský. „Naší výhodou je kromě tradice, díky níž o nás lidé zkrátka víc vědí, také velikost. Máme rozsáhlou flotilu aut a snažíme se, aby každý, kdo potřebuje někam odjet, nemusel za vozem cestovat dál než pět set metrů. Když člověk musí napřed jet dvacet minut tramvají, většinou si to rozmyslí a zvolí jiné řešení. A další výhoda je šíře nabídky – u nás si půjčíte všechno od miniaut po dodávky.“

Nabíječka na e-kolo může zůstat doma

Když se řekne elektrické auto (skútr, kolo…), jedním dechem se většinou začíná mluvit o zatím nejpalčivějším problému tohoto typu dopravy – o dobíjení baterií. A právě tímhle způsobem jde firma Ekolo.cz, která na e-Salonu představovala novinku PowerBox One, což je univerzální nabíjecí stanice pro elektrokola. „Je určená pro kohokoli, kdo chce cyklistům dobíjení nabídnout – městským částem a obcím, hotelům, restauracím, kempům, horským chatám, možností je spousta,“ vyjmenovává Marco Pauer z Ekolo.cz. „PowerBox One jednoduše připojíte do sítě. Jsou na ní porty pro nabíjení čtyř elektrokol současně a je kompatibilní s devadesáti procenty elektrokol na trhu. Cyklisté tak nepotřebují vlastní nabíječku a ani s sebou nemusí vozit klíč od zámku baterie, aby mohli akumulátor vyjmout a dobít třeba v restauraci během oběda. Prostě přijedou, připojí a je hotovo,“ vysvětluje Pauer. PowerBox One se ovládá přes chytrý telefon, takže majitel má vždycky přehled o tom, kolik kol se zrovna nabíjí a kolik elektřiny zařízení za určitý časový úsek spotřebovalo.

Související článek

Češi si zamilovali elektrokola. Jak ale stroj za desítky tisíc ohlídat?

Loni se v Česku prodalo přibližně 50 tisíc elektrokol. Letos to má být ještě víc. Běžná cena elektrokola je přitom třicet až čtyřicet tisíc korun. Výjimkou nejsou kola za víc než 60 tisíc. Nechat ho zamčené před restaurací běžným zámkem už stačit nemusí. Vzniklo tak elektronické zabezpečení, které spoléhá na kombinaci technologií GSM a GPS.

Z úplně jiného soudku byla i chytrá zastávka MHD, kterou společně vyvinula firma IQ Smart Solution a Vysoké učení technické v Brně. Zdálky vypadá úplně obyčejně, zblízka na ní zaujme dlouhý panel s několika USB porty pro dobíjení telefonů, ale především velký dotykový displej tvořící celou jednu stěnu zastávky. „Na něm si můžete zobrazit standardní jízdní řád, jaký máte v telefonu, ale také třeba chytrou mapu s aktuální polohou vozidel MHD. Prostě vidíte, jak tramvaje a autobusy jedou po ulici a blíží se k vám, a samozřejmě v mapě máte i přesný čas dojezdu,“ vysvětluje Ondřej Durkáč z IQ Smart Solution.

V současné době už takové zastávky fungují v Brně tři, podle Durkáče jde ale teprve o začátek. „Už chystáme další funkce – třeba přehled kulturních akcí, které se aktuálně po městě konají, samozřejmě i s vyhledáním spoje. Kromě toho zastávky vybavíme i dobíjecími porty pro elektrokola, a ačkoli jsme to původně neplánovali, také kamerami – bohužel se ukázalo, že lákají vandaly. A do budoucna počítáme i s meteostanicemi, takže si budete moci zobrazit přesnou lokální předpověď počasí.“ Že by se čekání na tramvaj proměnilo v netušenou zábavu?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama