Zdroj: Kiwi.com

JIC – místo na Moravě, kde se rodí firmy, které točí miliardy korun. A Kiwi.com není jediná

Firmy chytřetéma 6 min čtení

Světový obr na poli prodeje letenek. Firma, která pomáhá sledovat pohyb automatických robotů v továrnách globálních automobilek. Vývojáři syntetizátorů, na které hrají hudebníci z celého světa. Ale třeba i společnost, jejíž produkt pomáhá chránit počítačové sítě proti kybernetickým útokům. To je jen několik příkladů firem, kterým k úspěchu pomohlo Jihomoravské inovační centrum. Kdo další se k nim přidá?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Světový obr na poli prodeje letenek. Firma, která pomáhá sledovat pohyb automatických robotů v továrnách globálních automobilek. Vývojáři syntetizátorů, na které hrají hudebníci z celého světa. Ale třeba i společnost, jejíž produkt pomáhá chránit počítačové sítě proti kybernetickým útokům. To je jen několik příkladů firem, kterým k úspěchu pomohlo Jihomoravské inovační centrum. Kdo další se k nim přidá?

Související článek

Král 3D tisku z Holešovic: Češi jsou ohromně tvořiví, je dobré dát jim příležitost

Nemá tak slavné jméno jako Jaromír Jágr nebo Petra Kvitová, ale v tom, co dělá, je možná ještě slavnější. Osmadvacetiletý Josef Průša patří k největším světovým výrobcům 3D tiskáren a na jeho „farmu“ do pražských Holešovic se jezdí dívat lidé z Evropy i ze zámoří. Průša přitom podle svých slov zůstává klukem, co si rád hraje. Je to vidět i na jeho dalších aktivitách.

Jihomoravské inovační centrum (JIC) pomáhá lidem se zajímavými nápady, odvahou, zápalem, ale i těm, kteří už sice v podnikání uspěli, ale dostali se do slepé uličky a potřebují impuls v tom, jak udržitelně pokračovat dál. Že taková pomoc má smysl, dokazují dvě čísla – přes 300 firem s tržbami přes 30 miliard korun. Tolik už vygenerovaly dotažené nápady těch, kteří se na JIC s prosbou o pomoc a spolupráci obrátili. Brno se tak i díky tomu už před několika lety stalo po Praze druhým centrem nadějných technologických (nejen) firem.

JIC pořádá přednášky, networkingové akce, poradí s granty nebo patenty, pronajímá začínajícím firmám prostory, ale především má několik systematických programů, které umožňují inovačním firmám vyrůst. „Inovací chápeme jakoukoliv změnu, která firmě přinese vyšší přidanou hodnotu. Proto jsou pro nás i změny nastavení organizace inovací,“ vysvětluje Jindřich Weiss, manažer týmu podpory podnikatelů JIC. Centrum nadějné projekty a lidi, kteří za nimi stojí, podporuje i v rámci partnerství soutěže Rozjezdy, kterou pořádá operátor T-Mobile. Její už devátý ročník startuje 25. ledna.

Startupy tápou při zapojení produktu do praxe

Jednou ze společností, které Jihomoravskému inovačnímu centru za mnohé vděčí, je Flowmon Networks, jež pomáhá firmám spravovat a zabezpečovat jejich síťovou infrastrukturu. Díky vlastnímu vývoji a výzkumu, partnerství s univerzitami a světovými technologickými lídry, jako jsou Cisco, IBM nebo Check Point, je Flowmon Networks jednou z nejrychleji rostoucích technologických firem v odvětví. Právě v prostorách JIC měla firma své první kanceláře a načerpala velké množství inspirace. „Brzy jsme si uvědomili, že JIC není jen o těch prostorech, ale že jeho hodnota leží někde jinde,“ říká Jiří Tobola, generální ředitel Flowmon Networks. „Jako nejdůležitější vnímám vytvořený ekosystém, kdy lidé z byznysu předávají své znalosti mladším podnikatelům. Spousta startupů vidí jako obrovskou překážku dostat se od myšlenky do praxe a neví, jak začít. V tom, si myslím, má JIC nezastupitelnou roli,“ dodává.

Budova Jihomoravského inovačního centra -

Samotný Flowmon využil kromě řady dalších služeb například konzultace v rámci programu JIC Platinn, kde s expertem Richardem Brulíkem, tehdejším obchodním ředitelem Y Softu, řešili zahraniční expanzi. „Získali jsme zkušenosti od firmy, která byla ve vývoji pět let před námi a měla co nabídnout. Bylo to pro nás velmi cenné,“ pochvaluje si Jiří Tobola, jehož firma měla v roce 2017 obrat 200 milionů korun, přes stovku zaměstnanců a ambice stát se ve svém oboru světovým lídrem.

Od nápadu k investici

JIC má v nabídce programů několik. Ten první a základní dostal název JIC Enter a je určený těm, kteří mají sice zajímavý nápad, ale žádnou firmu k němu. JIC takovým lidem poskytne místo v coworkingové kanceláři a vstup do digitální dílny FabLab. Pomocí pravidelných konzultací s profesionály z různých oborů pak pomáhá ověřit, jestli je nápad životaschopný. Pokud se ukáže, že prvotní myšlenka má šanci byznysově uspět, JIC pomůže i se založením firmy. To vše by se mělo stihnout do půl roku.

Související článek

V Česku nebude mít kdo vyrábět. Lidí i robotů je málo. Nestačíme ani Slovákům

Český průmysl bude mít brzy velké potíže s chybějící lidskou pracovní silou. A slavné to nebude ani s roboty, těchto strojů bude totiž také málo. Kde vězí největší problém?

Dalších šest měsíců může firma strávit v programu JIC Master. Do něj mohou vstoupit firmy s produktem či službou mladší tří let s obratem nižším než deset milionů korun. JIC jim poskytne konzultace s vlastními i externími odborníky, nabídne důležité semináře a pomůže s financováním. Cílem je individuálně odhalit slabá místa a nastartovat firmu k rychlému růstu, pokud možno mezinárodnímu.

A pokud má firma víc než deset zaměstnanců a produkt, který je na trhu déle než tři roky, hodí se pro ni program JIC Platinn. V něm už JIC nabízí strategické poradenství a pomoc s hledáním investorů. Cílem je pomoct s obchodním rozvojem firmy a strategickým partnerstvím.

JIC pomohl i Kiwi.com

JIC má na kontě řadu úspěšných firem. Tou nejznámější je určitě Kiwi.com (dříve Skypicker.com), která v roce 2017 dosáhla tržeb ve výši 18,2 miliardy korun a zisku 78 milionů korun. Právě v inkubátoru JIC před lety proběhl jak vývoj prvního algoritmu pro vyhledávání letenek, tak jednání s prvním investorem Jiřím Hlavenkou. „Kluci byli výjimeční tím, že nepotřebovali pomocnou ruku, aby je někdo vedl. Od začátku měli jasno v tom, čeho chtějí dosáhnout,“ popisuje investor Jiří Hlavenka své hlavní důvody, proč začínající projekt finančně podpořil. „Zároveň se mi líbila jejich ambice dosáhnout na globální trh. Hodnota trhu letenek je okolo tisíc miliard dolarů, takže zde byl potenciál. I kdybychom obsadili jen jedno promile, stále by to byla miliarda dolarů,“ doplňuje.

Dalším úspěšným příběhem je firma Phonexia, která vznikla na půdě nedalekého VUT. Skupina akademiků vyvinula systém pro rozpoznávání řeči a za pomocí JIC ho rozvinula do komerční podoby. Dokonce se jim z JIC podařilo přetáhnout do svého týmu současného výkonného ředitele. Úzké vazby s JIC si firma udržuje i nadále, v roce 2017 v programu JIC Platinn hledala novou korporátní identitu. Pro skupinu techniků a akademiků takřka neřešitelný problém, pro marketingové odborníky z JIC hračka.

Související článek

Glucly: aplikace, která zlepší život diabetiků

Mobilní vývojář Pavel Buben se u lékařky dozvěděl, že trpí cukrovkou. První věc, kterou od doktorky dostal, byl diabetický notýsek, do něhož si měl pravidelně zapisovat naměřené hodnoty. Zápisník ale ihned ztratil, a tak vyvinul vlastní mobilní aplikaci, která ulehčí život nejen jemu, ale i ostatním diabetikům. Dostala název Glucly.

Že JIC není určeno jen IT firmám, dokazuje Papírna Moudrý, která se věnuje výrobě mucholapek. Bývalá pobočka Brněnských papíren sídlí v nedalekých Židlochovicích a ve spolupráci s JIC reformovala svou obchodní a personální strategii. Do budoucna chce rozšířit sortiment o komárolapky, což by byl světový unikát.

Nechte si poradit od kreativce. Brno platí

Dalším projektem JIC jsou takzvané kreativní vouchery, v jejichž rámci centrum ve spolupráci s brněnským magistrátem dotuje inovačním firmám externí kreativní konzultanty. Projekt funguje tak, že například firma plná techniků vyvine produkt, který je sice po technické stránce dokonalý, potřeboval by ale lepší design. Pokud společnost získá kreativní voucher, může si vybrat z více než sto padesáti kreativců, kteří v Jihomoravském kraji působí, a design si u nich objednat.

Zakázka musí být v hodnotě minimálně 50 000 korun a kreativní voucher z ní pokryje 75 procent její hodnoty. Maximálně však do výše 100 000 korun. Do databáze kreativců se mohou přihlásit lidé, kteří píší texty, dělají grafiku, fotí, plánují marketingovou strategii, natáčejí video, zabývají se interiérovým či průmyslovým designem nebo třeba umí komunikovat s médii. Na vouchery město Brno vyčlenilo 4,5 milionu korun. Zájemci o ně se musí do programu přihlásit do 19. února na webu www.kreativnivouchery.cz. Do 17. března mají za úkol odevzdat svůj projekt k hodnocení a realizace těch úspěšných pak musí proběhnout od května do října.

Díky kreativním voucherům mají firmy možnost najmout si služby kreativce -

Poslední dobou se pozornost JIC obrací také ke školám. „V oblasti středních a vysokých škol je naší ambicí dostat témata jak podnikání, tak i obecněji podnikavosti plošně mezi všechny studenty. Ideálně by každý z nich měl vědět, že v životě existuje vedle varianty nechat se zaměstnat i možnost podnikat,“ nastiňuje Vojtěch Krmíček, vedoucí týmu podpory podnikavosti z JIC. Pouhá informovanost ale samozřejmě nestačí. Studenti musejí zjistit, co dráha podnikatele obnáší. „V případě zájmu o podnikání jim dovedeme poskytnout podporu a říci, jaké mají udělat první kroky,“ doplňuje Krmíček.

Související článek

Petr Vít: Při rozjezdu firmy je dobré dostat emoční facku

Virtuální prohlídky různých míst byly před pár lety velká novinka – člověk otevřel webové stránky muzea, restaurace nebo některého města a v okamžiku si na obrazovce počítače prohlížel vystavená díla, okukoval zajímavý interiér, v němž ho za pár hodin čekala večeře, nebo si prohlížel zajímavé památky z pohledu návštěvníka města. Dnes už je to dávno součást běžné prezentace, a kdo chce vyniknout, musí virtuální prohlídky ozvláštnit. Právě to se daří firmě Virtualizace V&V, v jejímž čele stojí její zakladatel Petr Vít.

Podle Krmíčka získané informace využijí i studenti, kteří se rozhodnou, že podnikání pro ně není to pravé. „V širším kontextu nám jde o to, aby studenti uměli pracovat s nápadem, byli podnikaví, to znamená kreativní, uměli pracovat v týmu a komunikovat, plánovat, prezentovat, nebát se jít do rizika. Tyto dovednosti budou na trhu práce v nejbližší budoucnosti víc a víc zásadní.“

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama