foto: Shutterstock

Řidiče posypových vozů už sníh nepřekvapí. Pomůže jim zařízení od českého startupu

Věci chytřeAktuality 2 min čtení

Výrazně snížit riziko úrazu a zredukovat počet autonehod vinou náledí či snížené viditelnosti. To je cíl startupu Agdata, respektive jeho služby pro města a obce Agdata City. Ta pomůže zefektivnit posyp silnic a výjezdy sypacích vozů pomocí dat z obecních meteostanic či telematických čidel umístěných například na vozy technických služeb.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Výrazně snížit riziko úrazu a zredukovat počet autonehod vinou náledí či snížené viditelnosti. To je cíl startupu Agdata, respektive jeho služby pro města a obce Agdata City. Ta pomůže zefektivnit posyp silnic a výjezdy sypacích vozů pomocí dat z obecních meteostanic či telematických čidel umístěných například na vozy technických služeb.

Související článek

Internet věcí i na poli: zemědělci sázejí na chytré technologie

Zatímco naši předkové po žních a dožínkách věnovali zimní měsíce opravám pluhů či ostření kos a motyk, dnešní farmáři mohou této pauzy využít k přechodu na chytré technologie. V oblasti chytrého zemědělství se dost angažují i české firmy. Jaké novinky mají přichystané na podzim?

Agdata City je prvním projektem svého typu v Česku, který díky budované hyperlokální sítí meteostanic - tedy velkého množství senzorů, které vyhodnocují podmínky přímo v místě svého osazení s přesností na desítky metrů - zvládne pokrýt konkrétní oblast v dané lokalitě. „Naše meteostanice monitorují vlhkost a teplotu vzduchu, úhrn srážek nebo například sílu a směr větru. Samospráva si může sama určit, které lokality osadí senzory. Ty pak předají automaticky aktuální informace o klimatických podmínkách například technickým službám, které mohou včas zahájit posyp silnic či chodníku. Stejné informace mohou být v případě potřeby šířeny i mezi obyvatele, kteří tak budou mít zprávy o tom, kde je zrovna náledí a kde si mají dát pozor. To vše v reálném čase a s přesností na čtvrť nebo dokonce ulici,“ vysvětluje Jiří Musil, zakladatel a výkonný ředitel Agdata City.

Jednou z dalších výhod hyperlokálních sítí meteostanic jsou i nezanedbatelné úspory. Díky přesným datům z meteostanic samosprávy dokáží efektivně využít své zdroje a směřovat je tam, kde jsou aktuálně potřebné. Podle propočtů tvůrců projektu by se mělo ve standardních situacích ušetřit až 70 % nákladů na zimní údržbu. Senzory navíc mohou hlídat trasy posypových vozů, vypočítat nejefektivnější cesty, a tím šetřit i spotřebu pohonných hmot.

Související článek

Pražská doprava bude stále chytřejší, tvrdí Jaromír Beránek

Kdy budeme mít v Praze aplikaci, která najde nejen tramvajové spojení, ale také nejbližší sdílená kola nebo skútry? Budou si lidé moci dobíjet elektrická auta v městské síti? A jak chytré budou nové pražské zastávky MHD? I o tom jsme si povídali s Jaromírem Beránkem z pražského zastupitelstva, který má chytrou městskou dopravu na starosti.

Technické služby mohou také díky senzorům pružněji reagovat na nenadálé změny v počasí. Systém sleduje aktuální hodnoty nepřetržitě a předává je řídicímu středisku dané samosprávy. Pokud se přiblíží kritické hodnotě, může obec okamžitě přijmout potřebná opatření, jako je aktivace výstražných značek, zaslání varování řidičům nebo zajištění posypu, což rapidně sníží riziko například autonehod. Právě nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky je podle statistik Policie ČR 5. nejčastějším důvodem nehod v Česku.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama