Foto: iStockphoto.com

Elektronické dálniční známky začnou fungovat v roce 2021. Co přesně nás čeká?

Stát chytřeAktuality 1 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vláda podpořila zavedení elektronických dálničních známek. Jenže zatímco nejdřív se hovořilo o zavedení elektronických dálničních známek v roce 2019 a následně v roce 2020, vláda termín raději rovnou posunula na rok 2021. 

Související článek

Elektronické dálniční známky? Vzor si bereme na Slovensku

Chystáte se na zahraniční dovolenou vyrazit autem? V některých sousedních zemích se nemusíte zdržovat na hranici, abyste si koupili dálniční známku a tu pak lepili na okno. V řadě zemí jsou na rozdíl od Česka o kus dál, takže si známku koupíte elektronicky přes internet. Jaké země vám šetří čas a kdy se něčeho podobného dočkáme i u nás?

Vláda představila návrh na novelu zákona o pozemních komunikacích, v němž poprvé figuruje elektronická dálniční známka. Řidiče zbaví tradičního shánění známky na přelomu roku, státu pak usnadní kontrolu, jestli někdo nejede po dálnici bez placení. „Řidič zaregistruje přes internet nebo v mobilní aplikaci registrační značku vozidla, zaplatí a už nemusí lepit známku na čelní sklo. Počítáme i s tím, že poplatek půjde uhradit i na vybraných distribučních místech, kde si dnes řidiči kupony kupují. Ušetříme tím až sto milionů korun za tisk a distribuci klasických známek,“ popsal systém ministr dopravy Dan Ťok. 

Papírové kupony by měly pro vozidla do 3,5 tuny od roku 2021 tedy definitivně skončit. Ministerstvo dopravy chce vypsat soutěž na provozovatele e-shopu se známkami a najít firmu, která instaluje mýtné brány a kamery, které budou automobily kontrolovat. Kontrolu známek bude mít na starost celní správa a policie a celý systém bude provozovat Státní fond dopravní infrastruktury.

Související článek

Nový Volkswagen Passat dokáže jet skoro sám. A to víc než dvoustovkou

Automobilka Volkswagen už zkraje března představí veřejnosti nový Volkswagen Passat – vůz, jehož se v rámci všech generací prodalo už téměř 30 milionů kusů. Passat tradičně bojuje s řadou konkurentů, například Škodou Superb. Musí proto nabídnout něco navíc. Tentokrát je to kromě jiného také funkce Travel Assist, díky které auto dokáže jet téměř samo. A to až do rychlosti 210 kilometrů za hodinu.

Se zavedením systému takzvaného videotollingu by nám mělo pomáhat Rakousko, kde elektronická dálniční známka již několik let funguje. Souběžně s ní ale u našeho jižního souseda platí i známka papírová.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama