Foto: iStockphoto

Drony hlídají, aby nepadaly mosty. Kdy se to projeví v praxi?

Stát chytřetéma 5 min čtení

Libeňský most, železniční most mezi Výtoní a Smíchovem, most u stanice metra Vltavská. Pražské mosty, které jejich správci nechali zchátrat tak, že je čeká generální oprava, někde hrozí i úplná demolice. Nejspíš by k tomu nedošlo, kdyby jejich stav bylo možné monitorovat pomocí dronů. Už se to sice děje, ale pro mnoho mostů v Česku je pozdě. Tisíce dalších je však ještě možné zachránit před stržením.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Libeňský most, železniční most mezi Výtoní a Smíchovem, most u stanice metra Vltavská. Pražské mosty, které jejich správci nechali zchátrat tak, že je čeká generální oprava, někde hrozí i úplná demolice. Nejspíš by k tomu nedošlo, kdyby jejich stav bylo možné monitorovat pomocí dronů. Už se to sice děje, ale pro mnoho mostů v Česku je pozdě. Tisíce dalších je však ještě možné zachránit před stržením.

Související článek

Nová škodovka bude hlídat únavu a zdraví řidiče. V případě potřeby sama zastaví

Vozy mladoboleslavské automobilky budou v blízké budoucnosti hlídat řidiče mnohem více než dosud. V případě potřeby zastaví a samy mu přivolají pomoc. Těmito funkce představil koncept elektromobilu Vision iV, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě.

Základem dobrého stavebního stavu mostu je jeho pravidelná kontrola. Jenže praxe v Česku je taková, že ji správci zanedbávají. Na vině jsou peníze. Komplexní kontrola mostu totiž může znamenat účet i na šestimístnou částku, pokud probíhá fyzicky, kdy trvá až několik týdnů. Jenže jde to i rychleji, a tedy i levněji. Jen je potřeba použít namísto lidí zavěšených na lanech nebo stojících na plošinách dron.

Své o tom ví Miloslava Pošvářová, stavební inženýrka a soudní znalkyně ve stavebnictví se zaměřením na dopravní stavby, která se po mostních konstrukcích často spouští po laně, aby je důkladně prozkoumala. Své horolezecké schopnosti bude ale v dalších letech potřebovat čím dál tím méně často. Stále častěji totiž používá speciálně vyvinutý dron, který kontrolu mostu ulehčuje a zrychluje. Dron natočí velmi detailní video, ve kterém zachytí kompletně celý most včetně všech jeho zákoutí. Získaná data jsou natolik obsáhlá, že z nich lze ve speciálním počítačovém programu vytvořit identické dvojče mostu, které je pak možné hodiny a hodiny zkoumat v pohodlí kanceláře. Kromě aktuálního stavu stavby se získaná data hodí i do budoucna, protože při další kontrole je stačí jen porovnat s těmi aktuálními. Celé řešení navíc šetří peníze i nervy obyvatel a návštěvníků měst a obcí. Když totiž most nejde kvůli kontrole ani částečně používat, nastává v dopravě chaos a zdržení.

Česko nezaspalo

Dobrá zpráva je, že po letech, kdy se mosty zanedbávaly, snad přichází změna. Čeští odborníci totiž začali drony při monitorování stavu mostů využívat. A podle Miloslavy Pošvářové se nemusíme bránit ani srovnání s USA, kde začali speciální dron využívat hned po jeho uvedení na trh. „Inspekce mostů za pomoci dronů je technologie jednadvacátého století. Právě teď spolupracuji na kombinaci vývoje různých technologií tak, aby zcela omezily lidský chybový faktor a snahu ovlivňovat výsledek hodnocení inspekcí. Dá se říci, že jsme v porovnání s USA na stejném vývojovém stupni. Kupodivu,“ říká Miloslava Pošvářová.

Drony aktivně používá i Technická správa komunikací hlavního města Prahy. Nejedná se ale o specializované stroje zaměřené na mostní konstrukce. „Technická správa komunikací dronem disponuje. Využívá se v případě mapování mimořádných událostí, například při povodních, sesuvech půdy a podobně. A to v místech, kde není možný pohyb osob nebo by zde hrozilo ohrožení zdraví či majetku,“ sdělila nám Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK.

Související článek

„Sci-fi filmaři se trefili, mýlili se vědci,“ říká nejlepší český vědec, který vyvíjí nanoroboty

Jsou nanotechnologie požehnáním, nebo naopak skrytou hrozbou? Dokážou léčit nemoci, jak to prorokoval Karel Zeman a jak o tom zpívali Tata Bojs, nebo se jich máme bát, jak radil spisovatel Michael Crichton, autor například Jurského parku?

Drony kontrolují stavby na dálnicích

Drony také pomáhají Ředitelství silnic a dálnic. „Dosud jsme je používali převážně při výrobě vizualizací staveb v přípravě. Zároveň je využívají i někteří naši subdodavatelé při dokumentování nebo kontrole staveb. Ačkoliv zvažujeme některé další činnosti provádět pomocí této techniky, nyní bezprostředně neplánujeme nákup dronů do vlastnictví ŘSD ČR,“ uvedl Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Při využití dronů byla vidět nedávno také starostka Prahy 10 Renata Chmelová, která je nechala použít při obhlídce protiprávně bourané kubistické vily na pražských Vinohradech. Šlo však jen o jednorázovou akci: „Městská část Praha 10 žádný dron nevlastní, šlo o soukromou aktivitu dnes již bývalého tiskového mluvčího,“ uvedla Adéla Pobořilová, mluvčí desáté pražské městské části.

Stroje za miliony

Ve Středočeském kraji využívají dron někdy až k dobrodružným účelům. Například jím prozkoumávají od roku 2016 veřejnosti zpřístupněné území někdejšího vojenského újezdu Brdy. Středočeská policie v souvislosti s otevřením této oblasti právě v roce 2016 totiž předpovídala rizika, která mohla s přílivem turistů do nezmapovaného kraje nastat. Policie se tak připravovala na možnosti, že se v prakticky neobydlené oblasti někdo ztratí či zraní, že se v Brdech budou prohánět řidiči v terénních autech a na motorkách, budou zde vznikat černé skládky nebo že turisté budou porušovat zákazy vstupu do míst s nejvyšší ochranou přírody. A s tím vším může pomoci dron.

Dron středočeské policie pomáhají i v Brdech. Hledá zbloudilé turisty i porušování zákonů -

Kraj proto středočeské policii pomohl financovat jeho nákup. „Jedná se o dron na dálkové ovládání s plně automatickou navigací pomocí traťových bodů, GPS, základnovou stanicí s ovládací jednotkou, termální kamerou, videokamerou a dalším záznamovým a přenosovým zařízením s dalším nutným příslušenstvím. Kraj v tomto případě přispěl středočeské policii částkou dva miliony korun,“ uvedl vedoucí oddělení IZS a obrany Středočeského kraje Luboš Navrátil.

Související článek

Podepište, že jezdíte zodpovědně, a od koloběžkového startupu Lime dostanete helmu

Zeleno-bílé koloběžky Lime dobývají evropská města a Praha není výjimkou. Jedni na ně nedají dopustit, jiní by je nejraději zakázali. Jak Lime hodlá reagovat na stížnosti obyvatel měst i úřadů? Jak vidí své místo v celkové koncepci chytrých měst? A budou si lidé moci pořád přivydělávat jako „juiceři“, kteří koloběžky u sebe doma dobíjejí? O tom všem jsme si na barcelonském veletrhu MWC povídali s Palomou Castro Martinez, šéfkou komunikace amerického startupu, jehož hodnota už přesahuje tři miliardy dolarů.

Kraj přitom počítá s tím, že drony bude používat i v jiných částech regionu. Především pak v případě některých typů nehod, povodní a dalších živelných pohrom. Že to myslí vážně, dokazuje další investice, kdy kraj středočeské policii přispěl tentokrát milionem korun na zajištění mobilní komunikace a zabezpečení přenosu obrazu a zvuku z dronu do policejní sítě a všech ostatních záchranných složek.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama