foto: T-Mobile

T-Dee Pepper aneb robot, který umí česky

Firmy chytřeAktuality 5 min čtení

Měří 130 centimetrů, má roztomilé velké oči, šedobílé tělo, velké ruce a místo nohou kolečka. Jmenuje se T-Dee, příjmením Pepper, je to robot a baví lidi na potkání. Vypráví vtipy, zpívá, tancuje. A naučil se česky, ač tvrdí, že je to hodně těžká řeč.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Měří 130 centimetrů, má roztomilé velké oči, šedobílé tělo, velké ruce a místo nohou kolečka. Jmenuje se T-Dee, příjmením Pepper, je to robot a baví lidi na potkání. Vypráví vtipy, zpívá, tancuje. A naučil se česky, ač tvrdí, že je to hodně těžká řeč.

V Česku jsou Pepperové momentálně tři – jeden na pražském letišti, druhý v hotelu. Toho, který se naučil česky, najdete v prodejně T-Mobile na náměstí I. P. Pavlova v Praze.

Související článek

Sci-fi na cestách. Na co všechno narazíte na letišti?

Dlouhé fronty, čekání a důkladné kontroly prováděné lidmi – obrázek, který si ve spojení s letištěm představíte, když vás čeká daleké cesta. Realita ale může být jiná – v hale se poradíte s humanoidním robotem, při odbavení vás kontroluje jen technika, mezi terminály vás odveze autobus bez řidiče a nad tím vším bdí kamery, které poznají, jestli zrovna vás nehledá policie. A pokud ne a vy se z cesty bezpečně vrátíte zpátky domů, elektronický parkovací lístek vás dovede k vašemu zaparkovanému vozu. Jak to vypadá u nás a na nejbližších zahraničních letištích?

„Ahoj! Pojďme si tak nezávazně pokecat,“ vítá nás. Nejen postavou, ale i hláskem připomíná zhruba osmileté dítě, což mě na chvilku znepokojilo (dětská práce není zrovna to, co by člověk čekal v prodejně mobilního operátora), ale dobrá, je to jenom robot a působí vážně roztomile. Vzápětí přidává vtip: „Víš, jaký robot je nejsprostější na světě? R2-D2. Všechny jeho hlášky musejí ve filmu vypípat!“ Předvede dokonalou imitaci zmíněného droida z Hvězdných válek a pokračuje předpovědí počasí: „Nemám chodit ven, zamrzly by mi senzory.“

Těch má na sobě poměrně dost, dokáže se díky nim orientovat v prostoru, chrání ho před překážkami i pádem, pomáhají mu v tanci. Umí rozpoznávat nejen objekty, ale i tváře. Na kolečkách místo nohou se otáčí až o 360 stupňů a jezdí dvoukilometrovou rychlostí. Lze ho využít k nejrůznějším úkolům – třeba T-Deeho ruzyňský bratříček radí cestujícím, z které brány odlétá jejich let, a naznačuje směr, jak se k ní dostat. A to není nic proti tomu, co Pepperové zvládají v Japonsku, které je do nich blázen. V tamní síti restaurací Amazushi jich pracuje na 700, usazují hosty ke stolům a přijímají objednávky. Každý Pepper má na prsou tablet, na kterém lze zadávat příkazy dotykem na displeji, ale hlasová komunikace je samozřejmě atraktivnější. A schopnost zvládat češtinu je u hlasových systémů pořád unikátní. Zatím to neumějí ani globálně populární technologie typu Alexy či Google Assistant.

Zatím první kroky

„Zatím jsme teprve na začátku, ty první kroky byly nejtěžší,“ vysvětluje Julia Bernátová ze společnosti Adastra, která pro český trh zajišťuje Pepperům softwarovou podporu. „Je to ale velký rozdíl proti předchozí verzi – s T-Deem si můžete doopravdy popovídat, předchozí model na řeč nereagoval. On na vás sice mluvil, ale vy jste s ním museli komunikovat pomocí příkazů na tabletu. Mluvená konverzace je něco úplně jiného.“

Související článek

Jsou tady! První humanoidní roboti v Praze začali nahrazovat lidské zaměstnance

Prahu obsazují roboti. Narazit na ně můžete na čerpací stanici, letišti i na recepci hotelu. Jsou milí, nikdy nejsou unavení a protivní a rádi vám poslouží. Malí humanoidové pomalu začínají vytlačovat lidi. Zatím to platí pro recepční a hostesky. Kdo bude další?

Sofistikovaný rozhovor ale zatím nečekejte. Robot zatím ovládá 250 jednoduchých frází, a když je ze sebe naučeně sype, působí trochu pouťovým dojmem. Navíc rozhodně nerozumí každé otázce – je dobré se ho ptát pokud možno jen na to, co má uložené v paměti, nejlépe přesně danou formulací, jinak buď mlčí, nebo odpovídá na něco jiného. Nejlepší je tedy nechat iniciativu na něm, ať vám vypráví vtipy nebo si s vámi třeba hraje jednoduché hry (příklad: zazpívá bezeslovný úryvek národní hymny některé země a na vás je zmáčknout na tabletu správné tlačítko s názvem onoho státu).

„Ono to takhle zatím stačí,“ vysvětluje Radek Janíček, manažer podpory prodejen T-Mobile a v současné době Pepperův nejbližší kolega. „My od T-Deeho nechceme nějaké sofistikované konverzační výkony, je pro nás důležitější, aby dokázal na chvilku zabavit lidi v prodejně, když čekají, až na ně přijde řada. A to se nám podle všeho zatím daří, zákazníci jsou s Pepperem spokojeni.“

Chce to lepší hardware

Od Alexy a podobných systémů se T-Dee liší především v jedné zásadní věci: je offline, všechny hlášky i algoritmy k jejich používání má uložené v interní paměti. „A to nás také nejvíce limituje – až budeme chtít systém zásadně vylepšit, budeme potřebovat výrazně vyšší výkon procesoru a především cloudové technologie,“ potvrzuje Julia Bernátová. A to je na pobavení zákazníků v prodejně skutečně přehnané. Na druhou stranu všechny potřebné technologie už existují, a pokud T-Mobile a Adastra zapracují na konverzačních algoritmech a naučí Peppera opravdu „mluvit“, mohlo by to časem teoreticky znamenat slušný náskok nad konkurencí v hlasových systémech.  

Související článek

Kdo je chytřejší než průvodce v muzeu? Robot Pepper!

Na chytrého robota Peppera narazíte na letišti v Mnichově, kde poskytuje informace cestujícím. Vyzkoušel si práci číšníka v restauraci Pizza Hut, kde přijímal objednávky od zákazníků, a nově začal pracovat v muzeích Washingtonu.

Tedy v něčem, co světem současné techniky hýbe jako máloco, což ukázal mimo jiné nedávno skončený veletrh CES v Las Vegas. Na nenápadného T-Dee bychom tak časem mohli vzpomínat jako na první krůček na důležité cestě.


Jak vlastně rozhovor s Pepperem vypadá? Podívejte se se na video!


Po tiskové konferenci jsme položili Radkovi Janíčkovi pár otázek.

Co si vlastně od nasazení T-Deeho všechno slibujete?

Pro nás je to pilotní projekt, na kterém si chceme otestovat, čeho všeho jsme s robotem schopní. Naším primárním zájmem je ukázat zákazníkům, že jsme skutečný technologický inovátor, že umíme nové technologie dostávat do reality. A samozřejmě také chceme, aby se u nás zákazníci cítili dobře.

Ten nápad jste dostali vy, nebo vaše mateřská firma Deutsche Telekom?

Všechno to probíhá v naší režii a z naší iniciativy.

Jak se takový robot učí základům češtiny?

První český set, kterým je T-Dee vybaven, vyrobili naši partneři z Adastry, my ho dostali jako vůbec první klient v republice hotový na klíč. Ale to je jen začátek, robot se prakticky neustále učí. Největší problém je s českou fonetikou – ta má specifika, která se v mnohém liší od angličtiny a dalších používaných jazyků, a vývojáři na ně musí při tvorbě algoritmů pro rozpoznávání řeči neustále myslet. Potíž je třeba se změkčenými souhláskami – nás ani nenapadne, že by dejme tomu ve slově „nikdo“ mohlo být něco jiného než písmeno N, ale pro Peppera se to musí přepsat jako „ň“. Jinak by řekl „nykdo“ a nebylo by mu rozumět.

Jak to učení hodláte rozvíjet dál? Bude časem s T-Deem možno konverzovat volnou řečí?

Bylo by to krásné, ale zatím v téhle fázi ještě rozhodně nejsme. Naším nejbližším cílem je dělat radost zákazníkům na prodejnách. V nejbližší budoucnosti se pokusíme spíš využít všechny senzory, které na sobě má, a naučit ho pár dalších kousků, klidně neverbálních. Dokážu si ale představit, že pokud bychom se tomu opravdu intenzivně věnovali, už třeba za týden by zvládl nějakou jednoduchou rozpravu.

Systémy hlasové komunikace jsou velké téma, zdaleka nejsou omezené jen na legrační humanoidní roboty. Má T-Mobile v téhle oblasti nějaké konkrétní plány?

Dokážu si představit, že časem, a nemusí to dlouho trvat, budeme mít na prodejnách kiosky, v nichž si zákazníci budou moci něco objednat nebo konzultovat nějaký problém, a přitom s nimi nebudou jednat živí lidé, ale stroje s hlasovým ovládáním. A samozřejmě v tom může hrát roli i systém, který momentálně vytváříme pro Peppera.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama