foto: iStockphoto.com

Rychlejší pomoc lidem v nouzi. Nová služba ukáže dispečerům přesnější polohu volajícího

Stát chytřeAktuality 4 min čtení

Dispečeři tísňových linek dostali na začátku února nový nástroj pro zjištění přesné polohy člověka v nouzi. Nová služba AML jim ukáže polohu volajícího s přesností na pár desítek metrů. Kromě slibu rychlejšího výjezdu hasičů, záchranné služby či policistů má být novinka i zbraní proti anonymům, kteří z dlouhé chvíle nahlašují bomby.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Dispečeři tísňových linek dostali na začátku února nový nástroj pro zjištění přesné polohy člověka v nouzi. Nová služba AML jim ukáže polohu volajícího s přesností na pár desítek metrů. Kromě slibu rychlejšího výjezdu hasičů, záchranné služby či policistů má být novinka i zbraní proti anonymům, kteří z dlouhé chvíle nahlašují bomby.

Služba Advanced mobile location (AML) je určena pro urychlení práce složek Integrovaného záchranného systému. Dispečeři linek 112, 150, 155 a 158 se díky ní dozvědí přesné místo, odkud člověk volá. Pomůže tak při dopravních nehodách, hledání ztracených osob a ve všech případech, kdy volající není schopen orientace k upřesnění polohy – například když je vážně zraněn nebo se nachází na místě, které dobře nezná.

Spuštění služby, které připadlo symbolicky na den linky 112, tedy na 4. února, není lokální iniciativou. AML má být podle nařízení EU dostupná ve všech zemích Evropské unie. „V současnosti využívá AML 15 států světa, v dalších pěti zemích funguje systém částečně – jen s některými operačními systémy,“ prohlásil na tiskové konferenci ke spuštění systému Drahoslav Ryba, generální ředitel Hasičské záchranné služby. „U nás dosud na podobném principu fungovala aplikace Záchranka, ale tu si člověk musel do telefonu sám nainstalovat a spustit. Výhoda AML spočívá v tom, že uživatel nemusí dělat vůbec nic, vše funguje automaticky. Od systému si slibujeme, že nám pomůže s plněním našeho hlavního cíle – maximálně zkrátit čas zásahu,“ dodal Ryba.

Přesnost pár desítek metrů

Při hlášení mimořádné události je důležité, aby operátor dispečinku zjistil co nejrychleji místo, kam má vyslat pomoc. Dosud se mu poloha volajícího zobrazila na monitoru pouze s využitím informací z mobilních vysílačů, tedy přibližně s odchylkami od stovek metrů až do několika kilometrů, a to podle složitosti terénu. AML ale využívá informace z místních sítí Wi-Fi a systémů pro určení polohy GPS Glonass a Galileo, které polohu výrazně upřesňují.

Jak to funguje po technické stránce? „Po vytočení tísňové linky telefon zjistí stav baterie. Pokud není těsně před vybitím, automaticky zapne veškeré lokalizační nástroje – GPS, Wi-Fi i data. A to i v případě, že to má uživatel v nastavení telefonu zakázané. Systém prostě předpokládá, že v podobných situacích záleží více na záchraně života než na uživatelských preferencích zákazníka. V naprosté většině případů pak lze daný telefon lokalizovat s přesností 30 až 50 metrů, což je úplně jiné číslo než dříve. Díky AML se dá předpokládat, že záchranáři hledaného člověka skutečně najdou," vysvětlil Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí.

Konec hloupým anonymům? Ne tak docela

Pro využití AML je nutné mít chytrý mobil s Androidem, podporu telefonů Applu s iOS záchranáři očekávají do konce tohoto roku. Uživatelé systému iOS ale budou omezeni - služba AML jim bude fungovat jen při vytočení linky 112.

Určení polohy se spustí až po vytočení čísla tísňové linky. Telefon pak na pozadí aktivuje službu určení polohy a zapne Wi-Fi, následně po 25 sekundách hovoru odešle na dispečink bezplatnou SMS zprávu s přesnou polohou. Pro správnou funkci AML musí mít volající v mobilu českou SIM kartu a být v místě s pokrytím svého operátora.

Z technického hlediska je ale zřejmé, že pro anonymní volání stačí lidem zvolit hloupý telefon bez GPS a Wi-Fi, nebo českou SIM z telefonu vyndat.

Aplikace Záchranka má stále smysl

V Česku již roky funguje mobilní aplikace Záchranka, která nabízí stejnou funkci – odeslání přesné polohy při volání o pomoc na lince 112. Může se zdát, že po spuštění AML již nemá smysl ji dále používat. Autoři aplikace Záchranka však mají trumfy, díky kterým se vyplatí nechat aplikaci v telefonu.

Související článek

Na 16 přehradách zavolá aplikace Záchranka Vodní záchrannou službu ČČK

Novou funkci bude moci od srpna využívat více než 680.000 uživatelů aplikace Záchranka. Aplikace sama rozpozná, že se volající o pomoc nachází na vodní ploše nebo ve vzdálenosti do 300 m od vodní plochy, a formou automatické SMS, e-mailu i datové zprávy do mobilního telefonu GINA pošle avízo Vodní záchranné službě ČČK, která danou oblast zajišťuje.

Jednak je aplikace dostupná jak pro Android, tak i pro iOS. Také kromě polohy odesílá záchranářům další detaily o volajícím. „Aplikace dokáže bezpečně odeslat data o člověku či pacientovi v nouzi a o jeho stavu. Jde o zadané zdravotní údaje, rodné číslo, kontakty na osoby blízké,“ dodávají autoři Záchranky na svém Twitteru. Aplikace je přímo napojena také na horskou a vodní záchrannou službu, a tak ještě více urychluje záchranu v kritických lokalitách.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama