foto: Tomáš Hejzlar

Díky cloudu od Microsoftu jsou firmy rychlejší, říká Martin Votava z T-Mobile

Firmy chytřerozhovor 5 min čtení

S Martinem Votavou, který je v T-Mobile zodpovědný za konzultace a prodej IT řešení a cloudových služeb, jsme si povídali o posunu IT z role podpory provozu směrem ke strategickému partnerovi pro plnění podnikatelských cílů. Jakou roli v tom hraje software Microsoftu?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

S Martinem Votavou, který je v T-Mobile zodpovědný za konzultace a prodej IT řešení a cloudových služeb, jsme si povídali o posunu IT z role podpory provozu směrem ke strategickému partnerovi pro plnění podnikatelských cílů. Jakou roli v tom hraje software Microsoftu?

Související článek

„Když používáte cloud správně, ušetříte,“ říká Bohumil Vohanka z T-Mobile

Cloud je buzzword. Spousta lidí o něm mluví, ale málokdo ví, co vlastně přesně znamená. Ve firemním prostředí může dobře využitý cloud znamenat velké úspory, ale jeho nasazení není pro každého. Proč by se o cloud měli zajímat spíš majitelé firem než ajťáci, pro jaký typ společností je cloud vhodný a kde se příliš neuplatní? A jaký je vlastně rozdíl mezi cloudem a datovým centrem?

„V současnosti se výrazně mění role interních IT týmů,“ říká Martin Votava. „Pokud za poskytovatele IT služeb považujeme v první řadě firemní IT oddělení, pak se z dříve typicky podpůrné složky stává partner pro rozvoj klíčových služeb a produktů firmy. Internímu IT týmu ale často chybí potřebné kompetence pro konzultaci a nastavení směřování dalšího rozvoje firemního IT v souladu s byznysem.“

A ty nabízí T-Mobile?

Přesně tak. Kompetenci pro vedení vnitrofiremních jednání mezi IT a byznysem běžně poskytovaly konzultační firmy typu PwC, KPMG a další. Ty ale mnohdy nemají specialisty na konkrétní návrhy a implementaci IT řešení a služeb. V současnosti tak dochází k určité konvergenci: konzultační firmy budují implementační týmy, zatímco dodavatelé IT řešení a služeb posilují svoje konzultační kompetence. Platí to i pro nás v T-Mobile. Rozšiřujeme náš konzultační tým a posilujeme kompetence především v oblasti cloudových služeb a produktů Microsoft. Naší výhodou je nejen zázemí více než 300 IT specialistů a konzultačního týmu, ale také dlouhodobá zkušenost s návrhem a implementací IT řešení.

Mění se nějak s nástupem cloudových řešení i role zákazníka a dodavatele?

Některé dodavatelské firmy stále ještě očekávají, že zákazník vytvoří poptávku, nebo že zákazníkovi předloží katalog hotových IT produktů a služeb, ze které si má vybrat. Pro to ale zákazník musí mít vlastní, poměrně rozsáhlé znalosti a kompetence v dané oblasti IT. Takový přístup může fungovat jen u komoditních IT produktů jako telefony a počítače nebo licence kancelářského softwaru.

Jakmile jde o ICT služby, je naprosto nezbytná vysoká kompetence na straně dodavatele. Ten svému zákazníkovi pomůže často nejen s inventurou potřeb, ale především s podporou rozvoje jeho IT tak, aby IT podporovalo obchodní strategii firmy. Musíte tedy poznat a pochopit podnikání našich zákazníků a na tomto základě jim nabídnout odpovídající řešení.

Jaké IT služby jsou v současné době ve firmách nejžádanější?

V tuto chvíli se české firmy jednoznačně nejvíc zajímají o nástroje pro podporu vzdálené práce, konkrétně o Microsoft Teams. Opatření při nástupu koronaviru znamenala pro řadu českých firem velmi rychlý a razantní přechod na práci z domova.

Z dlouhodobého, strategického pohledu to jsou migrační služby při přenosu aplikací a dat do cloudu, zejména do cloudové služby Microsoft Azure. Z hlediska konzultačních služeb je přitom nutné stanovovat důležitost jednotlivých aplikací a dat pro fungování firmy a kvalifikovaně posoudit samu vhodnost migrace konkrétních aplikací do Azure z hlediska jejich funkčnosti a důležitosti pro firmu. Nejvíce takových projektů probíhá aktuálně ve výrobních podnicích, u poskytovatelů finančních služeb a dodavatelů energií. Očekáváme ale nárůst poptávky i v dalších odvětvích, včetně státní správy, takže pracujeme na rozšiřování našich kompetencí.

Co firmy považují za největší překážku migrace svých aplikací a dat co cloudu?

Stále je to především určitá nezkušenost s tímto druhem služeb a také vyčkávání, až dojde ke skutečně masovému přijímání cloudu jako standardního řešení provozu aplikací a uchovávání dat. Hodně práce v této oblasti odvádí Microsoft, který se svým Azure i dalšími cloudovými službami vytvořil kompletní cloudovou nabídku. Naším úkolem je vysvětlit zákazníkům, jak jim cloud umožní zvýšit flexibilitu a výrazně zrychlit nasazování nových služeb. Právě rychlost vývoje a nasazování nových služeb je pro firmy ze všech oborů stále důležitější – ať už jde o automobilky nebo banky. Vlastní aplikace totiž, především v souvislosti s digitální transformací, dnes vyvíjí téměř každá větší firma, která chce na trhu rychle uspět a prodat svůj nápad jako první.

Martin Votava -

V čem cloud konkrétně pomáhá při zrychlení vývoje nových služeb?

Pokud se bavíme například právě o Microsoft Azure, tak konkrétně tím, že prakticky okamžitě a přesně podle aktuálních požadavků poskytne zdroje a kapacitu pro vývoj, testování a nasazení nových aplikací. Azure obsahuje vývojářské platformy a nástroje, stejně jako třeba databáze a další nezbytné součásti, které lze jednoduše „naklikat“ v prohlížeči – nic se fyzicky nenakupuje a manuálně neinstaluje a nekonfiguruje. To je v procesu vývoje ohromná úleva, především časová, a nakonec i finanční.

Související článek

Všechna data státu na jednom místě. eGovernment Cloud se spustí za dva roky

Pilotní provoz takzvaného eGovernment Cloudu, tedy úložiště, které by shromažďovalo všechna data veřejné správy, by podle ministra vnitra Jana Hamáčka mohl začít už v roce 2021.

Vývoj s využitím cloudových zdrojů má i druhý rozměr. Pokud například při testování odhalíte nějakou nefunkčnost, můžete díky flexibilitě okamžitě dostupných nástrojů a zdrojů vše rychle vrátit do správných kolejí. Cloudová řešení samozřejmě využíváme také u nás v T-Mobile, abychom přesně věděli, co našim zákazníkům nabízíme. Zjistili jsme přitom, že díky možnosti vyvíjet a testovat aplikace v cloudovém prostředí zrychlujeme uvádění nových služeb o 30 až 40 procent. Mimo to všechno je zároveň cloudové řešení spojené s vyšší konektivitou a řešením bezpečnosti, což ocení každá firma.

Necítí se migrací do cloudu ohroženy interní IT týmy?

Pokud se nad tím dobře zamyslíme, je to právě naopak. My pomáháme internímu IT, aby bylo vnímáno jako důležitý partner v rámci celého rozhodovacího procesu o byznysové strategii. Z role, kdy jen podporuje IT infrastrukturu, se IT tým může stát klíčovým dodavatelem nových aplikací, nezbytných pro zvýšení konkurenceschopnosti a udržení na trhu. V takové pozici bude pro IT mnohem snazší získávat potřebné prostředky a byznys naopak získá požadované aplikace a nástroje. Dobré zkušenosti z takové spolupráce vidíme třeba v T-Mobile, kde disponujeme silným aplikačně vývojovým oddělením.

Související článek

Státní cloud má letos odstartovat. Cíl: ušetřit miliardy. Jenže...

Zhruba za půl roku se má dočkat schválení český státní cloud, oficiálně eGovernment cloud (eGC). Při provozu IT by měl státu – i ostatním veřejným orgánům od krajů po malé obce – ušetřit miliardy korun a zamezit plýtvání, například nákupům počítačů kvůli jednorázovým projektům. Jenže ne všichni to vidí tak optimisticky. Podle Pirátů má ale tento projekt řadu zásadních rizik.

IT a nejvyšší vedení firem spolu dnes o určitých tématech téměř nekomunikují, nebo si navzájem příliš nerozumí. Proto vstupujeme do hry my a moderujeme diskusi mezi těmito dvěma složkami. Jako konzultanti chápeme jak byznysovou potřebu firmy, tak i nezbytné technologické požadavky a možnost jejich naplnění s pomocí cloudových služeb. A Azure od Microsoftu je k tomu velmi vhodný.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama