foto: iStockphoto.com

Kdy nastane čas propojených automobilů?

Stát chytřetéma 5 min čtení

Automobilový průmysl právě prochází obrovskými změnami. Auta se z původních, výhradně – nebo alespoň převážně – mechanických strojů stávají výrobky, ve kterých hraje stále větší roli elektronika a komunikace. A nejde přitom jen o zábavní systém, i když jeho kvalita je pro řadu zájemců o koupi důležitější než výkon motoru nebo zavěšení zadní nápravy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Automobilový průmysl právě prochází obrovskými změnami. Auta se z původních, výhradně – nebo alespoň převážně – mechanických strojů stávají výrobky, ve kterých hraje stále větší roli elektronika a komunikace. A nejde přitom jen o zábavní systém, i když jeho kvalita je pro řadu zájemců o koupi důležitější než výkon motoru nebo zavěšení zadní nápravy.

Související článek

C-Roads: čekají nás opravdu chytré silnice

Projekt C-Roads, tedy chytrá komunikace mezi auty, dopravní infrastrukturou a dalšími účastníky silničního provozu, úspěšně vstupuje do další přípravné fáze. V rámci Česka se na něm aktivně podílí i mobilní operátor T-Mobile.

Jednotlivá auta lze totiž datově propojit a nechat je komunikovat mezi sebou – nebo například i s čidly v silnici. A tohle je právě pole, kde se potkává automobilový průmysl a telekomunikační firmy. Podle Jan Hirše z T-Mobile dnes brzdí nástup konektivity vozidel absence standardů. Po zavedení 5G sítí se ale situace může velmi rychle změnit.

Od komunikace mezi vozy k datům z výroby

Stěžejním tématem pro T-Mobile je konektivita, i proto se silně angažuje například v celoevropském projektu C-Roads: „Nechceme se přitom pouštět do věcí, které řeší jiní partneři projektu, například Ředitelství silnic a dálnic nebo AŽD a další. Určitě nemáme ambici řešit spolupráci dopravní infrastruktury a veřejné dopravy, železnice nebo problematiku železničních přejezdů. Zaměřujeme se na věci, které souvisejí s komunikací a automotive jako takovým, které řešíme i v rámci jiných projektů,“ vysvětlil Jan Hirš.

Aktivity T-Mobile v oblasti automotive a strojírenství jsou překvapivě rozsáhlé: „Zajímá nás komunikace obecně, aplikační standardy, vozidlové systémy a elektronika vozu, konstrukční systémy a systémy řídící životní cyklus produktu. Nevystupujeme jako vývojáři chytrého auta, ale pomáháme s konstrukcí a testováním elektroniky vozu. Analyzujeme komunikaci řídicích jednotek, zda a jak reagují na příslušné podněty. Působíme v oblasti testování a analýzy závad elektroniky i v rámci konstrukce. Dále se zabýváme analýzou dat z testování automobilů, a i dat z výroby,“ specifikoval oblast zájmu Jan Hirš.

Související článek

Česká stopa v C-Roads pro nás znamená cestu k bezpečnější dopravě, říká Martin Pichl z ministerstva dopravy

Zlepšit bezpečí a plynulost dopravy je možné i jinak než neustálým rozšiřováním dálnic. Zásadní roli může sehrát třeba lepší řízení dopravy. A právě to je smyslem celoevropského projektu C-Roads, ve kterém hrají výraznou roli i Češi. Jeho ostrý provoz je plánovaný už na příští rok.

Jak se T-Mobile vlastně o tuto oblast začal zajímat? „Před více než deseti lety měl Volkswagen dceřinou společnost GEDAS, která dodávala IT do celé skupiny. Poté se ale rozhodl, že se chce soustředit jen na automobily. Společnost GEDAS převzal T-Systém a v okamžiku, kdy se T-Systém spojil s T-Mobile, tato kompetence přeputovala k nám,“ přiblížil Jan Hirš.

Centrální autorita doplní třeba data o počasí

Spojení mobilního operátora a oblasti konektivity vozidla dává smysl: „Jako telekomunikační operátor vidíme vždy příležitost v komunikaci. Ať je to oblast Car2Car nebo komunikace vozidla s infrastrukturou. To je pro nás první příležitost. I kdyby komunikace Car2Car byla do budoucna řízena nějakou centrální autoritou, zajištění komunikace bude stále klíčové. Vždycky pro mnoho scénářů bude nutné komunikovat s centrálními systémy,“ připomíná Jan Hirš.

Související článek

Musk slibuje plně autonomní Teslu do konce roku

Na Světové konferenci umělé inteligence v Šanghaji prohlásil Elon Musk prostřednictvím videohovoru, že plně automatickou Teslu představí „velmi brzy“. Poté dokonce specifikoval, že má být hotová už na konci tohoto roku. Jsou to jen plané sliby, nebo se opravdu dočkáme?

V rámci projektu C-Roads si T-Mobile zároveň vyzkoušel vybudování centrálního systému, který kombinuje a zpracovává data z fleetových vozů, z jednotlivých čidel C-Roads nebo například z Chytrého auta a přidává k nim další informace, například z mobilní sítě. „Dokážeme zpracovat data i od dalších poskytovatelů, například data o počasí. Tato data můžeme poskytovat všem relevantním příjemcům. V některých případech je důležité, aby se data předávala co nejrychleji, pro tyto scénáře je důležité, aby naše systémy byly co nejblíže k infrastruktuře a vozidlu. Například u panického brzdění je třeba informaci okamžitě dostat do vozidla, které se k situaci blíží, a není dobré komunikovat přes datové centrum. To může být daleko. Lepší je, pokud se výpočetní kapacita nachází blízko a komunikace proběhne v rámci spojení Car2Car nebo dojde ke zpracování informace přímo v autě nebo v blízkosti čidla – edge computing.“

Neexistující standardizace brzdí rozvoj

Velkým problémem je standardizace: „Momentálně neexistuje standardizace ani zákonná norma, která by formu komunikace na úrovni rádiového spojení mezi vozidly předepisovala,“ říká Hirš. „Minulý rok jsme zaznamenali snahu přijmout pravidlo, že se pro celou Evropu bude používat G5 (pozn. red.: tedy varianta Wi-Fi sítě) jako standard. To se nepovedlo. Pořád jsou tedy ve hře dvě technologie, G5, nebo LTE-V. Možná že po příchodu 5G sítí, tedy sítě s nízkou latencí, nebudeme komunikaci mezi vozy na této úrovni vůbec řešit.“

Možná právě neexistence jednotné evropské normy je důvodem, proč se automobilky v tuto chvíli drží spíš zpátky. Vybavení vozu G5 nebo LTE-V jednotkou totiž není levná záležitost. V nedávné době přitom legislativa výrobcům vozů nařídila, že musejí implementovat SOS tlačítka, tedy komunikační modul do vozu na bázi standardní mobilní technologie. Přitom se může stát, že vývoj půjde jinou cestou a veškerá komunikace bude probíhat přes 5G. Dnes se například Škoda-Auto zabývá konceptem Connected car. Nejde sice o nový koncept, ale s novými komunikačními technologiemi získává nový rozměr. „Každé auto je připojeno do mobilní sítě, k internetu, jde o to, jak zpracovat velké množství dat, které automobily produkují a zpracovávají. Každé auto má velké LCD displeje, automobilky přemýšlejí, jak prodávat obsah a další online služby do aut. To může být jedna z cest. Smysl C-Roads je doručit a následně zobrazit různé informace řidiči či předat autonomním vozidlům. Jak ale tu informaci k autům dostat?“ ptá se Jan Hirš.

Související článek

BringAuto: kdy nám konečně roboti doručí balíček až domů?

Brněnský startup si pohrává s myšlenkou výroby autonomního auta, které nám bude vozit zásilky. Podle nich se ho můžeme dočkat už příští jaro. Na veletrhu Urbis v Brně jsme viděli první prototyp naživo. K autonomní jízdě má ještě daleko, ale je dobrou předzvěstí toho, kam se mobilita ve městech může brzy posunout.

České ministerstvo hraje důležitou roli

Právě v oblasti standardů má velký význam stát a nadnárodní organizace. České ministerstvo dopravy se prý své role chopilo správně: „Zastal bych se českého ministerstva, které se v této oblasti snaží působit i na evropské scéně a podporuje zavedení standardů v rámci Evropy, tak aby fungovaly nejen v Čechách, protože jsem poměrně malá země. České ministerstvo dopravy se snaží být v této oblasti aktivní,“ uzavírá Jan Hirš.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama