foto: iStockphoto.com

Herní průmysl loni v Česku vydělal stamiliony dolarů

Trendy & tipyAktuality 3 min čtení

Herní průmysl je důležitou součástí světové ekonomiky. Jeho výnosy loni přesáhly podle projektu Česko v datech 152 miliard dolarů. Stoupá také popularita streamování her, která přispěla k profesionalizaci hráčů a rozvoji esportu. U nejsledovanější hry League of Legends strávili loni diváci dohromady 478,8 milionu hodin. Atraktivita esportu přitahuje i sponzory, kteří do něj mají letos přinést až 637 milionů dolarů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Herní průmysl je důležitou součástí světové ekonomiky. Jeho výnosy loni přesáhly podle projektu Česko v datech 152 miliard dolarů. Stoupá také popularita streamování her, která přispěla k profesionalizaci hráčů a rozvoji esportu. U nejsledovanější hry League of Legends strávili loni diváci dohromady 478,8 milionu hodin. Atraktivita esportu přitahuje i sponzory, kteří do něj mají letos přinést až 637 milionů dolarů.

Související článek

Sportovci začali kvůli koronaviru pořádat virtuální závody

Po skrečování všech možných utkání a závodů kvůli pandemii koronaviru se sportovní klání přesunula alespoň do světa počítačových her. Vítěz cyklistické Tour de France z roku 2018 Geraint Thomas nebo jeho krajan Adam Yates pořádají online závody pro amatéry i profesionály. O víkendu se také konala virtuální Velká cena Austrálie formule 1, která alespoň symbolicky nahradila kvůli koronaviru zrušený úvodní závod nové sezony F1. Zúčastnil se jí pilot Lando Norris z McLarenu, ale také fotbalový brankář Thibaut Courtois z Realu Madrid.

V celosvětovém srovnání loňských výnosů herního průmyslu vede Čína (34,4 mld. dolarů) následovaná USA (31,5 mld.) a Japonskem (17,7 mld.). Česká republika je se 157 miliony dolarů na padesátém místě. „Na ekonomické úspěšnosti videoherního průmyslu se ale nepodílí jen prodeje her, na popularitě stále více získává i herní streamování. Mimo jiné právě díky streamovacím platformám jako Twitch, YouTube, Facebook Gaming nebo Mixer od Microsoftu probíhá profesionalizace celého odvětví,“ uvádí Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

Loni byla nejsledovanější hrou populární League of Legends, jejímž sledováním diváci strávili 478 794 474 hodin. Největší konkurenci stejného žánru pro ni představuje Dota 2 s 282,2 milionem hodin. Celkově je ale na druhé příčce sledovanosti Counter-Strike: Global Offensive s dalšími dvěma miliony hodin navíc. Elektronické sporty mají podobně jako ty tradiční i své oficiální turnaje. Největší úspěch měl loni Světový šampionát právě v League of Legends, který v jednu chvíli sledovaly 4 miliony lidí. Druhé místo drží Světový pohár Fortnite s 2,3 miliony, třetí potom Světová série ve Free Fire se dvěma miliony diváků. Pro srovnání – stream finále ligy amerického fotbalu (Super Bowl) sledovalo průměrně 3,4 milionu lidí.

Esport jako povolání

Související článek

Boj s nudou v době pandemie: Častěji používáme mobily, zvedají se prodeje herních počítačů

Preventivní opatření proti šíření koronaviru zvedají žebříčky konzumace filmů, hudby či her. K nadprůměrnému využívání telefonu se například přiznalo 70 % respondentů průzkumu společnosti GlobalWebIndex. Silnější nápor pociťují i herní platformy. Prodeje herních počítačů a notebooků zaznamenaly podle společnosti eD system oproti loňsku 28% nárůst. Vyšší návštěvnost hlásí také stránky s lechtivým obsahem.

Zápasy a turnaje v esportech nejsou výhodné jen pro tvůrce videoher a pořadatele, motivující jsou i pro hráče. Celkově nejúspěšnější je dánský hráč Doty 2 Johan Sundstein s přezdívkou N0tail, který si hraním vydělal téměř 6,9 milionu dolarů. O 400 tisíc dolarů tak převyšuje druhého Jesseho Vainikku z Finska. Desítku nejúspěšnějších esportovců tvoří právě jen hráči Doty 2. Nejlepší esportovec ve Fortnite je se třemi miliony dolarů až na dvanáctém místě celkového srovnání, nejúspěšnější hráč Counter-Strike dokonce až na čtyřicátém.

Hráči videoher rovněž mají své týmy. Tím nejúspěšnějším je Team Liquid, který funguje už od roku 2000 a má na svém kontě 34,7 miliard dolarů z turnajových vítězství. Česká eSuba je celosvětově na 207. pozici s výhrami v hodnotě 358 tisíc dolarů. V celkovém srovnání patří českým hráčům 42. příčka.

Za největšími příjmy esportu (z 58 %) stojí sponzoring, který má tomuto odvětví letos přinést až 636,9 milionů dolarů. A to díky firmám, které se rozhodly investovat do rychle rostoucího trendu. „Na trhu funguje řada profesionálních esportových agentur, které umí nabídnout firmám široké spektrum možností od sponzoringu profesionálních akcí, přes teambuildingy až po talent hunting. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že i značky, které s videohrami a technologiemi přímo nesouvisí, se na marketing v esportu začaly dlouhodobě zaměřovat,“ říká Matúš Tutko, advokát a odborník na esport z Deloitte.

Související článek

E-sporty na vzestupu. Hraním počítačových her se vydělávají miliony. Snaží se i Češi

Také jste jako mladí slýchávali, ať už necháte těch videoher a začnete dělat něco pořádného, protože tohle zabíjení času k ničemu nevede? Nebo to říkáte svým dětem? Pomalu, ale jistě to přestává být pravda – když je někdo opravdu dobrý, může z toho mít stejnou slávu i peníze jako profesionální sportovec.

Esport tak pro firmy přestavuje jednu z cest, jak zaujmout mladou generaci. Například průzkum České asociace esportu totiž ukazuje, že průměrný český divák esportu je muž ve věku 18 až 21 let, který touto činností tráví jednu až tři hodiny denně. „Jako klíčové pro české firmy vnímáme, aby k esportu přistupovaly s vizí a dlouhodobou strategií, nikoliv jednorázovým sponzoringem. Věrnost esportu se firmám může časem vrátit věrností komunity, a umožní jim tak potenciál esports vytěžit na maximum. Pro další rozvoj české scény však bude důležitá i její pokračující profesionalizace, která jde ruku v ruce s financováním esportu,“ dodává Tutko.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama