foto: Shutterstock

Příležitost pro inovativní projekty: rozbíhá se další ročník soutěže Parádní nápad

Firmy chytřeAktuality 6 min čtení

V soutěži Parádní nápad loni uspěl projekt Mileus v čele s Jurajem Atlasem. Zeptali jsme se ho na jeho postřehy ze soutěže i na to, co mu účast v ní přinesla. Před jakými výzvami jeho úspěšný projekt momentálně stojí?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V soutěži Parádní nápad loni uspěl projekt Mileus v čele s Jurajem Atlasem. Zeptali jsme se ho na jeho postřehy ze soutěže i na to, co mu účast v ní přinesla. Před jakými výzvami jeho úspěšný projekt momentálně stojí?

Související článek

Výrobky českého startupu v jednom z nejvyšších mrakodrapů New Yorku

Český startup nabízí chytrou platformu pro moderní budovy, která dokáže propojit několik digitálních systémů a umožňuje z jednoho místa spravovat parkování, přístup do budovy nebo využití zasedacích místností. Platformu využili v mrakodrapu One Vanderbildt, který je pátou nejvysšší budovou v USA.

Soutěž Parádní nápad, kterou pořádá výzkumná organizace PowerHUB ve spolupráci s pardubickým inkubátorem P-PINK, opět přijímá přihlášky. Soutěž hledá české a slovenské inovativní nápady, projekty a startupy v oblasti energetiky, mobility, ekologie a další. Hlásit se můžete do 28. 2. 2021. Vítězný projekt získá mentoringové služby v hodnotě 300 000 Kč, finanční odměnu 30 000 Kč a vstupenky na EcoMotion v Tel Avivu. Parádní nápad je podpořen v rámci evropského projektu Danube Energy+, jehož cílem je podpora mladých inovátorů a tvorba regionálních inovačních hubů.

Co byste jako vítěz minulého ročníku hned vzkázal budoucím účastníkům soutěže Parádní nápad?

Zapojte se, není co ztratit. A mnoho získat. Soutěže tohoto typu vás přinutí a naučí najít vhodný způsob, jak svůj nápad odprezentovat a vyladit jej opět o pár úrovní kupředu.

Odkud se vzala vaše myšlenka Mileus?

Šest let jsem budoval taxi aplikaci Liftago, dost se toho povedlo. V USA začalo být evidentní, že tyto nove "mobilní dispečinky" sebou přináší i několik negativ. Vytahují cestující z MHD a do ulic přidávají více aut. Mileus vnikl jako odpověď na otázku „Jak umožnit růst Liftago businessu bez potenciálních negativních důsledků na udržitelnost dopravy?" Odpovědí byla efektivní, automatická a garantovaná návaznost taxi na MHD.

Juraj Atlas -

V čem spočívá unikátnost Vašeho projektu?

Zaměřujeme se na vyřešení jenom jedné dopravní potřeby obyvatel větších měst – jak se dostat večer komfortně domů. Na základě našich analýz jsme zjistili, že lidé, kteří se ráno rozhodnou sednout do vlastního auta a jet do centra tak dělají, protože mají za to, že jejich auto představuje garanci komfortní cesty domů po práci. Kdyby pro ně existovala cenově rozumná alternativa jejich vlastnímu autu, která jim bude garantovat komfort cestou večer domu, pak by se část z nich rozhodla ráno do vlastního auta nesednout.

Pro většinu z nás diskomfort MHD představují 3 hlavní věci – počet přestupů, doba čekání na přestupní spoj, a chůze z autobusové zastávky domů, jelikož většina z nás nemá to štěstí, abychom měli autobusovou zastávku před domem. S naším řešením vyjedu z města pomocí páteřní MHD (metro, tramvaj, vlak) a v jedné ze stanic/zastávek přestoupí do taxíku, který je odveze až domů. Za taxík zaplatí méně než polovinu toho, co by zaplatili, kdybych si taxi vzali z centra až domů. A ta garance jim zaručí, že na taxi nebudou na zastávce čekat déle, než 5 minut. Řešení Mileus tak minimalizuje každý ze tří diskomfortních aspektu MHD.

Související článek

Blinkee.city: Pro sdílené skútry je v Praze pořád místa dost

Sdílené elektrické skútry? Těch už je v Praze víc než dost, napadlo by člověka při procházce centrem. Jenže Tereza Veselá a Jan Kanta, mladá partnerská i podnikatelská dvojice, to vidí jinak. Právě oni stojí za zdejší pobočkou firmy Blinkee, která v pražských ulicích začala nabízet skútry letos na jaře.

Jaké to má společenské přínosy?

Je jich několik. Věříme, že takové řešení vytáhne část populace z jejich aut, a residentům, kteří již dnes jezdí většinou MHD, tak zkomfortní část jejich dopravních potřeb. Zvýší se dopravní obslužnost tam, kde je dnes nutné investovat veřejné prostředky do autobusového pokrytí. A provozovatelům taxi se zvýší vytíženost i mimo centrum a na okrajích měst, kde je poptávka po taxi službách dnes velmi nepravidelná a malá (na rozdíl od poptávky po taxi v centru mest).

Dokázal byste porovnat stav, v kterém jste se nacházeli v průběhu soutěže a nyní? Jak jste s projektem pokročili?

Od doby soutěže jsme vybudovali silnější obchodní propozici. Již máme nástroje k tomu, abychom mohli rychle připravit naše modely pro nově otevírané město. Navíc umíme na základě historických dat připravit analýzu důsledku implementace intermodální služby na daný trh. Což pomáhá nejenom operátorům taxi dispečinku, ale i městům. Ty si můžou spočítat, jak se může změnit doprava a její obslužnost po implementaci intermodálních dopravních služeb. Taky jsme podepsali dvě nové smlouvy a spustili dvě pilotní implementace.

Jak hodnotíte konkurenční projekty v soutěži?

Musím se přiznat, že jelikož je Mileus po Liftagu již mým druhým startup projektem, tak jsem měl v soutěži nějaký náskok – když v ničem jiném, tak v mindsetu a znalostech toho, co je důležité a co není. Přece jenom, vtěsnat myšlenku nápadu do 3minutové prezentace a přitom informovat o všem důležitém je dost obtížné, což vyžaduje mnoho iterací a pokusů a zpětné vazby. Viděl jsem, jak někteří ze soutěžících v průběhu soutěže “rostli”, učili se, a i na základě zpětné vazby zdokonalili své nápady i způsob, jak je umí odprezentovat.

Po účasti v soutěži jste vstoupil i do Akcelerátoru EIT Urban Mobility, který realizuje PowerHUB, mohl byste popsat vaši účast na Akcelerátoru?

Zúčastnili jsme se mnoha workshopů pořádaných akcelerátorem. A to nejenom já, ale i část Mileus týmu. Navíc jsme měli možnost prezentovat náš projekt jak investorům, tak i potenciálním zákazníkům z řad municipalit a korporátů, pro které je téma dopravy relevantní.

Kontakty získané v průběhu EIT UM Akcelerátoru využíváme dodnes, někde jsme měli šanci informovat o tom, co děláme, jinde jsme se dostali i dál a bavíme se o využití naší technologie pro řešení lokální dopravy. Pevně věřím, že i díky naší účasti na akcelerátoru jsme zvýšili v rámci EU povědomí o tom, že Mileus existuje a co děláme.

Jakým aktuálním výzvám čelíte?

Podobně jako mnoho společností (nejenom v oblasti mobility) i my čelíme novým výzvám příležitostem, které nám pandemie přinesla a přináší. Jedna z výzev určitě je nejistota – jde o nejistotu v načasování budoucích změn. Uvedu příklad: Investovat dnes do osobní dopravy je strategické rozhodnutí. Část zaměstnanců pořád jezdí denně do práce a z práce. Část ale ani jednou týdně.

Firmy se adaptovaly na práci z domova, mnohdy si začaly uvědomovat zvýšenou produktivitu. Ale já nevěřím, že se část populace do kanceláří již nevrátí. Vrátí. I když to nebude na pět dní v týdnu. Sníží se tím počet přejezdů. Rezidenti začnou preferovat vlastní auta před použitím MHD. A z takového obrázku budoucnosti pro nás vyplývají hrozby i příležitosti – jak motivovat rezidenty, aby do těch vlastních aut nesedali? Jak udržet úroveň naplněnosti MHD na rozumné úrovni a balancovat mezi ekonomikou a dostatečnými odstupy mezi lidmi?

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama