zdroj: Archiv redakce

Koronavirus nenávratně změní české školství. Eva Pavlíková z Česko.Digital věří, že k lepšímu

Stát chytřerozhovor 7 a více min čtení

Web, ze kterého všichni čerpají aktuální informace o nákaze COVID-19, nebo internetová výuka, díky níž školy mohou aspoň částečně nahradit běžný provoz. To jsou v tuto chvíli hlavní projekty platformy Česko.Digital, která patří k nejaktivnějším komunitám v zemi. Její provozní ředitelky Evy Pavlíkové jsme se zeptali, jak skupina v těchto hektických časech funguje.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Web, ze kterého všichni čerpají aktuální informace o nákaze COVID-19, nebo internetová výuka, díky níž školy mohou aspoň částečně nahradit běžný provoz. To jsou v tuto chvíli hlavní projekty platformy Česko.Digital, která patří k nejaktivnějším komunitám v zemi. Její provozní ředitelky Evy Pavlíkové jsme se zeptali, jak skupina v těchto hektických časech funguje.

Související článek

Když se lidé semknou. Jak vypadá boj proti koronaviru v digitální éře?

Odborníci na IT sice bojují s viry často, většinou se ale jedná o ty počítačové. Teď se část digitální komunity pustila do bitvy proti koronaviru. A protože moderní technologie dokážou v dnešním světě opravdu hodně, jsou první výsledky velmi zajímavé.

Patrně nejlepším webem, na němž lze sledovat údaje o koronavirové infekci v Česku, je speciální portál ministerstva zdravotnictví. Každé ráno kolem deváté se tu zobrazí aktuální počet nakažených, množství provedených testů za předchozí den, přehledné tabulky a grafy zachycující průběh infekce a celá řada dalších údajů. To vše ve výborné grafické úpravě. Data i grafy pak přebírají nejrůznější zpravodajské portály.

Možná ale nevíte, že s tvorbou tohoto webu výrazně pomáhala platforma Česko.Digital a web vznikl neuvěřitelně krátkém čase. Prvotní nápad se zrodil v úterý 10. března, odpoledne proběhlo jednání s ministerstvem, které tentýž večer projekt schválilo, a o dva dny později, ve čtvrtek 12. března v podvečer, už web běžel.

„Už si ani nevzpomínám, kdo koho tehdy jako první kontaktoval – jestli my dali návrh ministerstvu, nebo oni oslovili nás se žádostí o pomoc,“ říká Eva Pavlíková, provozní ředitelka Česko.Digital, která má na starosti veškerou koordinaci projektů platformy. „Každopádně jsme cítili potřebu aktivně pomoci. Tohle je přesně typ projektu, do jakého má smysl vložit hodně energie.“

Související článek

Izrael bojuje s koronavirem prostředky tajné služby. Nakažené a jejich kontakty vystopuje díky mobilním datům

Uzavírání hranic, omezování pohybu, rušení letů i karanténa pro všechny právě příchozí – obvyklé kroky vlád k omezení šíření nákazy koronavirem přebil Izrael technologickou kartou. Původně protiteroristický projekt izraelské tajné služby má teď pomoct najít tamní nakažené a rovněž vystopovat všechny, se kterými přišli do styku.

Jak je vůbec možné udělat tak kvalitní a funkční web v takové rychlosti?

Jsme velká komunita. Ještě před vypuknutím pandemie nás bylo nějakých dvanáct nebo třináct stovek dobrovolníků, dnes jich je přes dva tisíce. Máme výborně fungující komunikační systém na Slacku, a když jsme jim dali vědět, že je nutná urgentní práce ve velkém rozsahu, zareagovali velmi rychle. Pár minut poté, co jsme akci vyhlásili, se rozjela práce ve velkém a na nás už pak byla jen koordinace.

I tak to musela být jízda, uřídit tak velký projekt v krátkém čase…

Na to jsme zvyklí. Koordinace dobrovolníků tohohle typu je poměrně specifická činnost, jsme zvyklí pracovat hodně agilně a rychle. I jiné projekty zvládáme v řádu hodin, v komunitě se s tímhle stylem práce počítá. Zároveň je dobré vědět, že šlo v zásadě o jednorázovou záležitost. Hlavní náplň naší práce v současné době tvoří dlouhodobé projekty, jako třeba online vzdělávání.

To jsme donedávna vnímali jako zajímavou hudbu budoucnosti, ovšem po zavření škol se z něj stala horká každodenní nutnost. Jak online vzdělávání v zamčeném Česku vypadá?

Samo o sobě jde o dost široký pojem. Vejde se sem obyčejný e-mail, kterým učitel zadává žákům úkoly, ale i sofistikovaná videokonferenční výuka pomocí technologií Microsoft Teams nebo Google Meet. My se pokoušíme pomáhat školám, aby využívaly to nejlepší, co je k dispozici. Přesvědčujeme je, že to není těžké a má to velký smysl.

Související článek

Škola v době koronaviru? Volno děti mít nebudou, uklidňují ředitelé

Ačkoliv děti přijaly zprávu o zrušení výuky kvůli koronaviru s radostí, neznamená to, že jim začínají druhé jarní prázdniny. Měly by se učit dál, i když z domova. Dokážou ale české školy využít potenciál nových technologií a zorganizovat s jejich pomocí výuku na dálku? Redakce Světa chytře se na to zeptala ředitelů vybraných škol.

Jak jste se vlastně k téhle práci dostali?

Oslovila nás platforma Virtuální škola, kterou vede Ondřej Kania. Ten navrhl, že bychom společně mohli školám pomoci překlenout tyhle těžké časy a umožnit jim fungovat online. A zase to všechno probíhalo hodně rychle. Domluvili jsme se ve čtvrtek 12. března, dva dny poté, co vláda zavřela školy, a přes víkend jsme postavili základní tým. Během jednoho či dvou dnů se k nám připojili i lidé z komunity Gug.cz podporované Googlem, do níž patří učitelé i lidé zvyklí na moderní technologie, ale i ryze učitelská komunita GEG ČR. Tým měl tudíž velmi slušné odborné zázemí.

Co jste za ten víkend vymysleli?

Dospěli jsme k jedné zásadní věci: nemá smysl natáčet nějaká instruktážní videa nebo vymýšlet webináře, protože školy jsou v obrovském stresu. Nikdo pořádně neví, co má dělat, a už vůbec nikdo nemá čas ani chuť dívat se na nějaké tutoriály na YouTube. Takže jsme si řekli, že musíme školám podat pomocnou ruku maximálně praktickým způsobem, protože potřebují jednoznačné a funkční řešení. Tudíž že jim budou naši dobrovolníci volat a nabízet tenhle styl pomoci.

Hodně nám v tom pomohli i lidé z komunitních center Microsoftu, kteří se k nám připojili v neděli. Během víkendu jsme dali dohromady tým dobrovolníků, tak po deseti z každé platformy, a v noci ze soboty na neděli vznikl formulář, jehož prostřednictvím se školy mohly do projektu hlásit. Každá škola si mohla vybrat, jestli chce používat technologii od Google, nebo Microsoftu. Pokud si učitelé vybrat neuměli, radili jsme jim, co je pro ně výhodnější.

Když se chce, tak to jde

Jaké vybavení musí škola nebo jednotliví učitelé mít, aby spolupráce fungovala?

Prakticky žádné. Nejdůležitější je, aby měli aspoň rámcovou představu, co potřebují. Může se na nás obrátit škola jako celek nebo jednotliví učitelé s žádostí o pomoc při konkrétních hodinách nebo přednáškách. My pro ně navrhneme ideální řešení – na něco se hodí lépe Google, na něco Microsoft, někdy nejsou zapotřebí ani komunitní nástroje typu Teams a poslouží obyčejný Office 365. Hlavní je, aby se škola ozvala, pak už vždycky něco vymyslíme. Složitější řešení – třeba když chce škola nasadit systém na svou doménu – vyžadují spolupráci s IT oddělením školy, ale ani s tím nebývá problém.

Související článek

Nevíte, jak se učit doma s dětmi? Tyhle stránky vám pomůžou

Školy jsou zavřené a podle všeho to tak zůstane alespoň do konce května. Děti se nudí doma a do učení se jim nechce. Co s tím? Na pomoc přispěchala řada společností a vydavatelství, které přes internet nabízejí spoustu užitečných materiálů pro domácí výuku.

V kolika školách se na výuce tímhle způsobem podílíte?

K dnešnímu dni (čtvrtek 26. března, pozn. red) nás oslovilo více než sto škol, čísla ostatně zveřejňujeme na webu. Samotná výuka se rozjíždí pomaleji. Komunikační technologie ji sice umožní po technické stránce, ovšem vlastní obsah už je na učitelích. A je vidět, že s tím někdy nemají zkušenosti. Učit online je něco úplně jiného než fyzicky stát před plnou třídou. Technika občas selhává, studenti učitele nevidí nebo neslyší, a to ze začátku může přinášet docela vážné problémy.

I tohle pomáháte školám řešit?

Samozřejmě. Na základě zpětné vazby od učitelů jsme dali dohromady program Učíme nanečisto, v jehož rámci se učitel může na 45 minut připojit do řízené hodiny. V ní vede výuku zkušený pedagog, pro kterého je online vzdělávání běžná záležitost. Zájemci si tak vyzkouší, jaké je to sedět na online hodině v roli žáka. Tento týden jsme tímto způsobem vedli češtinu a angličtinu pro třetí třídy, biologii pro střední školy nebo matematiku a fyziku pro druhý stupeň.

Kde berete zkušené učitele?

Ve zmíněné komunitě na Slacku. Podařilo se nám tam dát dohromady lidi ze všech cílových skupin, kterých se vzdělávání týká – ředitele škol, učitele, žáky i rodiče. A jsou tam i učitelé, kteří umějí učit online. A zase to funguje tak, jak jsme zvyklí. Členové komunity spolu komunikují, my jen nasloucháme a zjišťujeme, co je zapotřebí udělat. V téhle fázi je většina práce na učitelích, ovšem hodně cenná je i zpětná vazba od rodičů.

Jak to bude dál?

Všichni doufáme, že současná opatření v dohledné době skončí. Podle zpráv z ministerstva školství by se normální výuka měla rozběhnout koncem května. Zůstane podle vás z krizové online výuky něco cenného do budoucna, nebo se školy zase naplno vrátí ke svým tradičním způsobům?

Související článek

Ostravští vědci do boje proti koronaviru nasazují superpočítače

Národní superpočítačové centrum při VŠB-Technické univerzitě Ostrava IT4Innovations nabídlo výzkumným týmům v boji proti šíření nového koronaviru možnost využít přednostní přístup k výpočetnímu času superpočítačů Anselm, Salomon a Barbora. Superpočítače mohou pomoci nejen při hledání léku, ale i s vývojem roušek.

Já vnímám důraz na online vzdělávání jako dlouhodobou aktivitu, která s koronavirem de facto nesouvisí, byť současná situace samozřejmě funguje jako velký akcelerátor vývoje. Ale můj osobní názor je, že škola už nikdy nebude úplně stejná jako dřív. Lidé se podle mého přesvědčí, že online výuka má oproti té tradiční i některé výhody, a nebudou se jich chtít vzdát. Momentálně proto připravujeme koncept Učíme online 2.0. Hodláme využít toho, že se nám povedlo dát dohromady tu již několikrát zmíněnou velkou komunitu, která se o téma intenzivně zajímá a patrně s tím nepřestane ani po návratu k normálním poměrům.

Myslíte tím třeba to, že by se do výuky na dálku mohli zapojit třeba dojíždějící studenti nebo ti, které trápí nějaká déletrvající nemoc?

To je jedna z možností. Škola mimochodem nezajišťuje jen vzdělání, ale také sociální kontakt. Ten je pro děti i dospívající velmi důležitý, což se teď projevuje dost bolestně. A pokud se někdo se svými spolužáky nedokáže setkávat fyzicky, jde to aspoň digitálně, přes nástroje typu Google Meet.

Hodláte při digitalizaci vzdělání spolupracovat ještě s dalšími organizacemi, nebo vám stačí komunita, která kolem vás vznikla?

Určitě bychom rádi přizvali ke spolupráci další nevládní organizace. Momentálně jsme začali jednat s Nadací OSF, jak do iniciativy zapojit všechny, kteří se o téma zajímají a mohli by k němu nějak přispět. A samozřejmě chceme zapojit i ministerstvo školství. Nabízíme své know-how i komunitu a chceme spojit síly. Nyní pilujeme formát, jak by spolupráce měla vypadat.

Související článek

Je čínský high-tech boj s koronavirem jen Potěmkinovou vesnicí?

Řízení společnosti s pomocí moderních nástrojů se v Číně intenzivně rozšiřuje. Digitální experimenty a technologický pokrok země často šokují západní média. Nejinak tomu je i během koronavirové epidemie. Jde ale o skutečný pokrok, nebo jen o povedené PR?

Všem, co se do našich akcí zapojují, bych chtěla ohromně poděkovat. Bez energie té spousty lidí bychom nezvládli vůbec nic. Vlastně mám pocit, že vůbec největší přínos našich projektů spočívá v tom, že tahle komunita vznikla, sílí a dává to všechno dohromady.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama