zdroj: WeAre Summit

Leží budoucnost konferencí ve virtuální realitě?

Trendy & tipytest 3 min čtení

Procházíte konferenční místností, potkáváte kolegy a povídáte si s nimi, slyšíte, jak se baví lidi kolem vás, prohlížíte si informace na výstavních panelech. Skoro jako ve skutečnosti – přitom ale sedíte se sluchátky na uších doma u monitoru svého počítače. Virtuální konferenci jsme si vyzkoušeli na WeAre Summitu. Jak to celé probíhalo?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Procházíte konferenční místností, potkáváte kolegy a povídáte si s nimi, slyšíte, jak se baví lidi kolem vás, prohlížíte si informace na výstavních panelech. Skoro jako ve skutečnosti – přitom ale sedíte se sluchátky na uších doma u monitoru svého počítače. Virtuální konferenci jsme si vyzkoušeli na WeAre Summitu. Jak to celé probíhalo?

Související článek

Konference pro startupy se kvůli koronaviru přesune do 3D virtuální reality

Už 26. a 27. května se uskuteční startupová konference WeAre Summit, za kterou stojí česko-slovenský organizační tým. Na rozdíl od jiných konferencí, které se v současnosti přesunuly do online prostředí, v tomto případě nepůjde jen o živý streaming. WeAre Summit má ambici stát se historicky první startupovou akcí, která se odehraje ve 3D virtuálním prostředí. Účastníci se budou moci volně pohybovat virtuálním světem, mluvit s ostatními a navštěvovat prezentace renomovaných spíkrů z celého světa. To vše bez použití speciálního zařízení pro virtuální realitu.

V uplynulých měsících jsme nejspíš nějaké virtuální setkání zažili všichni, většinou mělo ale celkem jednoduchou podobu videokonference. Organizátoři akce WeAre Summit, která proběhla na konci května, se to rozhodli změnit. Na platformě Mozilla Hubs vytvořili systém, který se využitím virtuální reality maximálně přibližuje té skutečné.

Přicházejí technologie, které celý zážitek posouvají na úplně novou úroveň. Toto není jen krátkodobá záplata na současnou situaci. Je to nové odvětví, na které si všichni rádi a rychle zvykneme.

Na první pohled vše vypadá trochu jako starší počítačová hra – pohybujete se v třírozměrném prostoru v místnosti, potkáváte se v ní s dalšími účastníky, na různých místech si můžete prohlížet fotky, texty či videa… Vše se ovládá klávesnicí či myší, verze pro mobilní zařízení se teprve připravuje.

Související článek

Virtuplex: Když virtuální realita není žádná hračka

Stavíte obchodní prostor nebo kancelář? Díváte se na holé stěny nebo výkresy či počítačové vizualizace a přemýšlíte, jak se bude skutečnost lišit od krásných představ? Existuje jednoduché řešení – celý prostor si projít ve virtuální realitě.

Jenže ve skutečnosti vše probíhá v reálném čase s reálnou možností komunikace s ostatními účastníky akce. Ti lidé, které potkáváte, nejsou žádné postavy s umělou inteligencí vytvořené vývojáři, ale avataři skutečných účastníků akce. Přes sluchátka (nebo reproduktory) a mikrofon si s nimi můžete normálně povídat jako při běžné videokonferenci. Funguje to opravdu jako ve skutečnosti – když někdo stojí vedle vás, slyšíte ho normálně, s člověkem na druhém konci místnosti si ovšem nepromluvíte. A když začne mluvit přednášející, je dobré zmlknout, jinak ho neuslyšíte.

Napoprvé to moc nevyšlo

Zní to výborně, pokud by to ovšem všechno fungovalo bez problémů. Na úvodní tiskové konferenci, která samotné akci předcházela, bohužel docházelo k častým výpadkům a obnovení spojení trvalo vždy několik minut. Na samotném kongresu první den vypadl přenos úplně a virtuální účastníci mohli jednotlivé příspěvky hlavních přednášejících zhlédnout leda dodatečně na YouTube, což rozhodně žádná revoluce není.

Pokud se ovšem povede tyhle dětské nemoci odstranit, vypadá celý systém docela slibně – rozhodně je interaktivnější než standardní videokonference v Teams nebo Zoomu. Nadšení z nového formátu jsou od začátku i organizátoři konference. „Přicházejí technologie, které celý zážitek posouvají na úplně novou úroveň. Toto není jen krátkodobá záplata na současnou situaci. Je to nové odvětví, na které si všichni rádi a rychle zvykneme,“ řekl Jan Kříž. Ideální by pro příště nicméně bylo, kdyby se podařilo vybavit počítačem generované avatary reálnými fotkami obličejů, což organizátoři dopředu slibovali, ale rovněž to nevyšlo podle jejich představ.

Související článek

Dům rozkoše budoucnosti? Zákazníkům nabízí virtuální radovánky i umělé panny

Chytré technologie a virtuální realita ovlivňuje leccos, nově i nejstarší řemeslo. Můžete si myslet, že některé prožitky nahradit nejde, ale podle všeho to nebude tak docela pravda.

A kdo vlastně na konferenci vystoupil? Sestava přednášejících působila poměrně hvězdně – Frank Salzgeber z Evropské kosmické agentury (ESA), Guy Kawasaki z firmy Canva, ředitelka Wikimedia Foundation Katherine Maher, známá novinářka Esther Wojcicki a mnoho dalších. Ve svých přednáškách se většinou zaměřovali na očekávané téma, tedy na proběhlou koronavirovou krizi a možné způsoby, jak na ni reagovat.

Ne že by to nebylo zajímavé, ale člověk se nemohl ubránit dojmu, že hlavním motivem pro celou akci nebyly ani tak příspěvky účastníků, jako spíš prezentace nové technologie. Inu, proč ne – jen je napříště potřeba zařídit, aby vážně fungovala. A pak už nastane ta opravdová budoucnost online konferencí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama