Zdroj: MDCR

Ministr dopravy slibuje: Řidičák nechte doma. Stačit bude digitální

Stát chytřetéma 5 min čtení

V rámci digitalizace státní správy snad už brzy nebudeme muset vozit v peněžence řidičský průkaz. Při kontrole si policisté přes internet v registru řidičů ověří, jestli můžete řídit auto. Novinka ale vyžaduje změnu zákonů a modernizaci informačních systémů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V rámci digitalizace státní správy snad už brzy nebudeme muset vozit v peněžence řidičský průkaz. Při kontrole si policisté přes internet v registru řidičů ověří, jestli můžete řídit auto. Novinka ale vyžaduje změnu zákonů a modernizaci informačních systémů.

Související článek

E-Government je v podání současné vlády pouze e-Marketing

Jako každý člověk, který neodmítá výdobytky moderní doby, bych si přál žít v digitálně propojené společnosti. Ve společnosti, kde jsou služby pro občany snadno a bez překážek dostupné online. Taková společnost dnes už není sci-fi, jak dokládá technologický vývoj posledních let. Přesto služby státu za službami soukromých subjektů pořád zaostávají.

Všechno začalo tweetem ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, ve kterém oznamoval, že se právě dohodl s vládním zmocněncem pro digitální agendu Vladimírem Dzurillou na budoucím zrušení řidičských průkazů v podobě plastové kartičky. V době, kdy můžeme mít v mobilu všechny věrnostní karty, vstupenky do divadel i na koncerty, jízdenky na vlak i platební karty, rušení plastových karet nijak zvlášť nepřekvapí. Že se k takovému řešení odhodlá digitálně poměrně zkostnatělý stát, to ale překvapení je.

Problém může být za hranicemi

Prohlášení ministrů se pěkně vyjímají ve volebních programech nebo televizních debatách, k reálnému zavedení ale přeci jen bývá cesta trnitější. „Jedná se o koncepci související s další digitalizací a elektronizací státní správy. V této věci probíhají analýzy dopadů, a to zejména legislativních, finančních a technických,“ upřesňuje vyjádření šéfa resortu o rušení řidičáků jeho mluvčí Lenka Rezková.

Prvním nutným krokem, bez kterého se nedá hnout z místa, je změna zákona, který zatím vyžaduje, aby měl řidič veškeré doklady v době řízení vozidla při sobě. Tato povinnost by musela z novely zákona vypadnout, a to s přihlédnutím k nejrůznějším mezinárodním normám a dohodám. V krajním případě by u sebe řidiči nemuseli mít plastový řidičský průkaz při řízení v Česku, ale museli by si dávat dobrý pozor, aby ho nezapomněli při výjezdu za hranice. Stejně tak cizinci, kteří nejsou v českém registru, by museli s sebou řidičák na území Česka vozit.

Podobná situace dnes už panuje v případě civilního letectví. Informační systém Úřadu civilního letectví už obsahuje informace o kvalifikaci pilota, takže by bylo možné při kontrole snadno ověřit, jestli má dotyčná osoba oprávnění dané letadlo řídit. Přesto s sebou musí mít pilotní průkaz, protože to vyžadují mezinárodní pilotní předpisy, kterým Česká republika podléhá.

Související článek

Pražský hrad posiluje ochranu. Hradní stráž bude využívat drony a autonomní vozidla

Hradní stráž plánuje do pěti let využívání dronů i autonomních vozidel. Nasazeny by byly především při střežení zámeckého areálu v Lánech. Podle vypracované koncepce si také pořídí mobilní strážnici, která umožní střežení dočasných prezidentských sídel.

Policie s internetem

Jakmile zákon přestane vyžadovat přítomnost plastového řidičského průkazu v peněžence, bude další krok na policii. Ta bude muset vybavit všechny hlídkové vozy počítačem s kvalitním internetovým připojením. „Policie České republiky by v rámci silniční kontroly nevyžadovala předložení fyzického dokladu, příslušné údaje o řidiči by zjistila přímo na místě ze svého systému, který je napojen na Centrální registr řidičů,“ vysvětluje mluvčí Rezková.

Podle policie to ale nepředstavuje žádný problém už dnes. „V současné době jsou hlídky plošně vybaveny zařízeními označovanými jako Mobilní bezpečné platformy. V praxi to jsou telefony a tablety, prostřednictvím kterých je možné přistupovat k jednotlivým evidencím, mimo jiné i k evidenci řidičů. Je tedy možné na místě provádět lustrace a ověřovat totožnost konkrétních osob,“ říká Hana Rubášová z tiskového oddělení Policie České republiky.

Namísto dobře připravené policie tak investice čekají spíše na ministerstvo dopravy. To bude muset připravit Centrální registr řidičů tak, aby zvládl rostoucí zájem a nepotýkal se s žádnými výpadky.

O řidičák se požádá online

Ani seberychlejší digitalizace nepovede ke zrušení řidičských průkazů jako takových. Nutnost vlastnit řidičský průkaz totiž vyplývá z mezinárodních dohod. Stát si bude také muset poradit s tím, že v některých případech může dojít k fyzickému zadržení řidičského průkazu. „Jedná se například o situace, kdy je řidič při kontrole pod vlivem alkoholu nebo drog,“ upřesňuje policejní mluvčí Rubášová.

Související článek

Chytrá Vídeň: Priority se změnily. Město má být pro lidi, ne pro auta

Deset let po sobě Vídeň poráží zbytek světa v hodnocení měst s nejvyšší kvalitou života. Kromě toho patří, minimálně v Evropě, k těm nejchytřejším. Jde na to ale trochu jinak než většina jiných metropolí – tolik se se svou technologickou vyspělostí nepředvádí. O to víc se snaží, aby byla prospěšná obyčejným obyvatelům. Vydali jsme se zjistit, jak to v rakouském hlavním městě dělají.

V neposlední řadě je důvodem k vydávání fyzických průkazů také ověřování aktuální podoby řidiče. Policista v terénu pak v registru řidičů snadno ověří, jestli člověk sedící za volantem vypadá jako osoba, která si před časem obnovovala řidičský průkaz. I to by se ale dalo snadno řešit – Češi si přibližně ve stejných lhůtách obnovují občanské průkazy, případně cestovní pasy. Stát tedy naši relativně aktuální fotografii ve svých systémech má, a není proto důvod, aby ji vytvářel znovu speciálně pro registr řidičů.

Možná bychom se tak mohli dočkat podobné situace jako v USA, kde má občan buď řidičský průkaz, nebo ID kartu. Přinejmenším jedna kartička z peněženky by tak zmizela a příslušné orgány by si totožnost i oprávnění řídit mohly ověřit podle té druhé.

Zpřístupnění informací o řidičských průkazech policejním hlídkám ale není jediný digitalizační krok, který ministerstvo dopravy plánuje. „V plánu je například elektronické podání žádosti o řidičský průkaz tak, aby mohl řidič pohodlně zažádat z domova,“ vysvětluje tisková mluvčí.

Digitalizace se dotkne i majitelů dronů

Digitalizace zasáhne i do života majitelů dronů, které nejspíš čeká povinná registrace a nutnost projít školením, což ve výsledku povede k získání povolení k létání. To se dnes týká jen komerčních firem, například svatebních fotografů, kteří používají drony k focení, a majitelů dronů, které jsou těžší než dvacet kilogramů. Evropská unie ale chce tuto povinnost rozšířit i na menší stroje.
„Předpokládáme, že asi od poloviny roku 2020 se u podstatné části provozovatelů nebude vyžadovat písemná podoba žádosti o povolení k létaní, kterou dnes vydává Úřad pro civilní letectví,“ říká Lenka Rezková. Počítá se totiž se zřízením celoevropského registru provozovatelů dronů, kteří budou proškoleni a otestováni formou e-learningu.

Související článek

„Za deset let bude firma stát na robotech. Vidím v nich budoucnost,“ říká Václav Muchna, šéf Y Soft

O české společnosti Y Soft je slyšet stále víc. Jako technologický globální hráč ovládá svůj trh podobně jako Avast ten antivirový. A roste srovnatelně. Téměř před rokem oznámila, že meziročně zvýšila obrat o 45 procent na skoro miliardu korun. A i letos počítá s tím, že růst bude dvouciferný. V dalších letech chce Y Soft sázet hlavně na zisk z prodeje robotů.

Samotné drony pak budou muset mít jakousi registrační značku, kterou budou stroje vysílat i na dálku, což už novější drony splňují. „Pro část provozu dronů bude dále povinné vybavení umožňující kontrolu identity v reálném čase, aniž by byla potřeba fyzická inspekce stroje ze strany policistů nebo osob vykonávajících státní dozor. Technologické standardy se aktuálně řeší na celoevropské úrovni,“ říká Rezková.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama