Foto: SEAT

Stovka senzorů a 2,2 kilometrů kabelů. Auta dneška se bez nich neobejdou

Věci chytřeAktuality 2 min čtení

Adaptivní tempomat, asistent pro sledování slepého úhlu, parkovací pilot, který automobil dokáže sám postavit mezi příčně i podélně stojící vozy... Dnešní automobily dokáží to, co jsme před lety ani neuměli představit. Za jejich schopnostmi ale stojí nečekaně velké množství techniky, která nesmí být vidět.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Adaptivní tempomat, asistent pro sledování slepého úhlu, parkovací pilot, který automobil dokáže sám postavit mezi příčně i podélně stojící vozy... Dnešní automobily dokáží to, co jsme před lety ani neuměli představit. Za jejich schopnostmi ale stojí nečekaně velké množství techniky, která nesmí být vidět.

Související článek

Ministr dopravy slibuje: Řidičák nechte doma. Stačit bude digitální

V rámci digitalizace státní správy snad už brzy nebudeme muset vozit v peněžence řidičský průkaz. Při kontrole si policisté přes internet v registru řidičů ověří, jestli můžete řídit auto. Novinka ale vyžaduje změnu zákonů a modernizaci informačních systémů.

V moderním autě tak není problém najít až stovku senzorů a řídicích jednotek, která vstupují do vzájemné interakce podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. Stejně jako mozek vysílá signály ruce, aby vykonala pohyb, a ruka tak učiní, tak i tento systém. „Aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu,“ vysvětluje Pedro Manonelles, inženýr Technického centra automobilky SEAT.

Toto vybavení je ale potřeba propojit kabely. Například nové SUV SEAT Ateca tak pod karosérií musí ukrýt více než 1 350 kabelů, jejichž celková délka je 2,2 kilometru. To je porovnatelné například s rozjezdovou dráhou na letišti. Kabely tvoří více než 30 elektrických a elektronických obvodů. „Zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé,“ říká Manonelles. Většina kabelů je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než dvě stovky kabelů tvoří kabelové svazky o tloušťce přes čtyři centimetry.

Veškeré kabely v automobilu, jako je už zmíněná Ateca, mají hmotnost nepatrně převyšující čtyřicet kilogramů. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

Související článek

Izraelská technologie do mobilů zaujala i Škodovku. Zjistí, co budete dělat zítra

Mobilní telefon na vás prozradí, kde právě jste. To není nic nového. Izraelská firma Anagog ale vyvinula technologii, která dokáže zjistit, co právě děláte. Jestli pracujete v kanceláři, jedete vyzvednout dítě do školy nebo cvičíte v posilovně. A co víc – dokáže to vcelku přesně i předvídat. Pro někoho ideální prostor pro reklamu, pro jiné ještě důmyslnější „Velký bratr“. Technologie nazvaná JedAI zaujala i mladoboleslavskou Škodovku, která investovala do jejího vývoje.

Dostat takové množství techniky do automobilu samozřejmě není snadné. Týmu dvaceti inženýrů to zabere tři roky práce. Během této doby přesně nadefinují vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ dodává Pedro Manonelles.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama