foto: Shutterstock

Kdy se děti vrátí do škol? Jaký internet je potřeba k výuce? Odpovědi nabídla diskuze Svazu průmyslu

Stát chytřeAktuality 3 min čtení

„Pokud nedojde k havárii jaderné elektrárny, první stupeň se do škol na začátku listopadu zaručeně vrátí,“ prohlásil bývalý ministr zdravotnictví Prymula, když vláda školy zavírala. Mezitím se však šíření koronaviru zrychlilo a děti, ačkoliv k havárii žádné z elektráren nedošlo, zůstaly doma. Co s nimi bude dál?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

„Pokud nedojde k havárii jaderné elektrárny, první stupeň se do škol na začátku listopadu zaručeně vrátí,“ prohlásil bývalý ministr zdravotnictví Prymula, když vláda školy zavírala. Mezitím se však šíření koronaviru zrychlilo a děti, ačkoliv k havárii žádné z elektráren nedošlo, zůstaly doma. Co s nimi bude dál?

Související článek

T-Mobile dává 500 notebooků s internetem potřebným rodinám, pomůžou jim se školou na dálku

T-Mobile zajistí v dalších měsících potřebným rodinám 500 notebooků a dodá rychlé internetové připojení zdarma. Podporou distančního vzdělávání dětí rodičů samoživitelů se připojil k dobročinné iniciativě Nory Fridrichové.

Kdy zase začnou děti chodit do školy, není zatím jasné. Podle ministra školství Roberta Plagy se o tom na vládě rozhodne koncem tohoto týdne podle aktuálního čísla R a počtu nakažených. Prohlásil to na online tiskové konferenci, kterou k současnému stavu uspořádal Svaz průmyslu ČR. Podle Plagy zatím školy distanční výuku zvládají, v čemž jim pomáhají i nejrůznější instituce, například Česká televize se svým pořadem Učí telka.

Přesto se podle něj jedná o neudržitelnou situaci. „Prezenční vzdělávání je ze sociálního hlediska nenahraditelné jakoukoli technologií, distanční výuka může fungovat jen jako dočasná náhražka,“ prohlásil.

Podle ministra to platí právě pro první stupeň dvojnásob. I proto je podle něj žádoucí, aby se děti do školy vrátily co nejdřív. „Děti z prvního stupně se prostě do škol vrátit musí, je to maximální priorita. Dokonce i v případě, že by bylo nutné coby kompenzaci zavést přísnější opatření v jiných oblastech.“

T-Mobile: 1 Gb/s v každé škole

Nebylo to jediné razantní vyjádření, které na konferenci zaznělo. Podobně jednoznačný příslib pronesl i výkonný ředitel T-Mobile pro Českou republiku Juraj Bóna, tentokrát ohledně rychlosti internetu: „Dnes se obecně za standard považuje rychlost kolem 30 Mb/s, ale to stačí tak v domácnostech, kde je nejnáročnějším úkolem streaming Netflixu ve 4K. Ovšem ve školách a na úřadech je to hodně překonané – náš opakovaně deklarovaný cíl je 1 Gb/s. Rychlý internet není žádný luxus, je to něco, co má být ve školách k dispozici všem, a my jsme ochotni to podpořit třeba i formou dotací.“

S podporou dětí a studentů souvisí i další nedávná akce T-Mobile, totiž rozdávání SIM karet s neomezenými datovými tarify do škol. Původně jich bylo deset tisíc, jenže tuhle první várku si školy rozebraly za pouhé dva dny. Operátor proto přidal dalších 10 000 karet a celkově tak poskytne 20 000 SIMek. „Distribuci jsme nechali na ředitelích škol – oni nejlépe vědí, které děti jsou opravdu potřebné a kterým se karty budou hodit nejvíc,“ vysvětluje Juraj Bóna.

Neberte dětem chytré telefony

Se zajímavým příspěvkem přišel i Radko Sáblík, ředitel známé Smíchovské střední průmyslové školy. Zdánlivě nenápadná průmyslovka se v posledních letech změnila v elitní pracoviště pro výuku internetu věcí či rozšířené a virtuální reality, ostatně jsme o ní psali už několikrát. „Jeden z opravdu hloupých nápadů, který se v poslední době před nástupem koronaviru prosazoval, byl zákaz mobilních telefonů ve výuce,“ prohlásil Sáblík. „Zastánci zákazu často argumentovali tím, že telefony znevýhodňují sociálně slabší žáky. Jenže ve skutečnosti je to přesně naopak.“

Pokud smartphony podle Sáblíka zakážeme, ti sociálně slabší mají mnohem menší šanci naučit se využívat jejich potenciál – často jim k tomu chybí vhodné rodinné zázemí.

Související článek

Moderní škola v čase koronaviru: Smíchovská průmyslovka plánuje výuku z vlastního televizního studia

Nikdo neví, jak dlouho zůstanou kvůli koronavirové pandemii zavřené školy. Prázdniny ale v žádném případě děti nečekají, v učení totiž musejí pokračovat doma. Ředitelé teď vymýšlejí, jak k výuce na dálku přistoupit. Na Smíchovské střední průmyslové škole se do toho pustili naplno a hodlají inspirovat i ostatní.

Vhodný chytrý telefon má přitom podle něj už skoro každé dítě. „I ty nejlevnější typy mají dnes větší výkon než počítač, který vynesl do vesmíru první rakety. Třeba při výuce rozšířené reality je jejich role nezastupitelná. A pokud někdo smartphone opravdu nemá, není problém uspořádat výuku tak, aby se o něj s někým podělil, případně mu půjčit erární. Stačí jen chtít,“ dodal.

Současná situace je zkrátka hodně složitá, ale podle účastníků diskuse v sobě skrývá velký potenciál do budoucna. „Koronavirová epidemie se ve skutečnosti může stát katalyzátorem důležitých změn,“ podotkl Michal Stachnik ze společnosti Cisco. „Máme možnost udělat generační skok – bude nás to něco stát, ale snad se tím posuneme k lepšímu standardu vzdělání,“ dodal.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama