zdroj: Blue Events

Dovolat se spravedlnosti na Facebooku je složité, ukázal letošní ročník New Media Inspiration

Firmy chytřereportáž 4 min čtení

Ani tento rok nechyběla redakce Světa chytře na jedné z nejnabitějších konferencí tohoto roku. Letošní ročník New Media Inspiration sice nesl podtitul Měření v době datové, ale nezůstalo jen u toho.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Ani tento rok nechyběla redakce Světa chytře na jedné z nejnabitějších konferencí tohoto roku. Letošní ročník New Media Inspiration sice nesl podtitul Měření v době datové, ale nezůstalo jen u toho.

Související článek

Vůči hoaxům a fake news jsou náchylnější děti a senioři, ukázal průzkum T-Mobile

Lidé pořád věří fámám a dezinformacím, které v některých případech kolují ve veřejném prostoru i desítky let. Ukázal to test, který T-Mobile nechal první tři týdny v únoru běžet na Facebooku. Testu se zúčastnilo více než 20 tisíc lidí, přes osm a půl tisíce jich poskytlo své údaje k anonymní analýze.

New Media Inspiration není rozsahem velká konference. Ale pro každého, kdo se zajímá o to, jak fungují sociální sítě a online média nebo jaký mají vliv na naše chování, je to akce naprosto klíčová. K tomu nejzajímavějšímu z letošní konference patřil popis boje PPF s podvody na Facebooku nebo analýza antisystémových webů jen na základě používaného jazyka.

Na co je i PPF krátká

Proti šíření dezinformací a pomluv na Facebooku se moc dobře neubráníte, ani když za vámi stojí banda právníků a jste nejbohatším Čechem. Na letošním ročníku New Media Inspiration o tom hovořil Radim Ochvat, ředitel komunikace PPF Petra Kellnera. Samotná skupina nemá se sociálními sítěmi příliš zkušeností, je konzervativní a nemá zatím ani profil na Facebooku.

Během loňského podzimu se na Facebooku objevila podvodná reklama na finanční služby, zaštítěná tvářemi řady globálních i lokálních celebrit. Jeho nechtěnými propagátory byli například Pavel Nedvěd, Petr Čech... nebo také Petr Kellner. A ten je na zneužití svého jména opravdu citlivý.

Do Česka podvod dorazil 28. října. Zpočátku se objevoval pozvolna, pak se ale začal šířit ve vlnách. A byl skvěle připravený. Velké množství nejspíš strojově generovaných inzerátů, s různými variantami textů vedlo na řadu hacknutých e-shopů, kde peníze mizely ve velkém. Podvod se objevil jak na Facebooku, tak v dnes už klasickém systému online reklam Google. A PPF reagovala velmi rychle.

Související článek

Izrael bojuje s koronavirem prostředky tajné služby. Nakažené a jejich kontakty vystopuje díky mobilním datům

Uzavírání hranic, omezování pohybu, rušení letů i karanténa pro všechny právě příchozí – obvyklé kroky vlád k omezení šíření nákazy koronavirem přebil Izrael technologickou kartou. Původně protiteroristický projekt izraelské tajné služby má teď pomoct najít tamní nakažené a rovněž vystopovat všechny, se kterými přišli do styku.

Psala Facebooku maily, dopisy, její lidé tam telefonovali. A naráželi na neochotu služby reagovat při stále přibývajícím množství nových inzerátů. Na straně sociální sítě panoval zmatek, bylo nutné stále vysvětlovat totéž. Zatímco na Google Ads se dařilo inzerci mazat, Facebook byl naopak pomalý, nepružný a nereagoval.

Zlom nastal ve chvíli, kdy se celý problém objevil v klasických médiích. Teprve pak začala sociální síť konat.

Nabízí se otázka, jak se může proti chybě nebo liknavosti na straně Facebooku bránit menší firma nebo jednotlivec, když i nejsilnější finanční skupině v ČR to trvalo několik týdnů. Není na místě, aby platforma přidala ve svém boji proti dezinformacím a podvodům?

Čtěte mezi řádky

Při konzumaci zpravodajství se vyplatí číst mezi řádky. Potvrdí to i Václav Cvrček z Ústavu Českého národního korpusu Univerzity Karlovy, který se svým týmem analyzoval nejrůznější zdroje tendenčních a dezinformačních zpráv z čistě formálního hlediska jazyka. Lingvistika ho dovedla ke stejným závěrům, k jakým dospívají odborníci na média při obsahové analýze.

Související článek

Soumrak novinářů? ČTK bude vyvíjet aplikaci na psaní textů pomocí umělé inteligence

Česká tisková kancelář (ČTK) bude ve spolupráci se softwarovou společností Geneea a vydavatelstvím Economia vyvíjet systém, který dokáže za pomoci umělé inteligence tvořit texty na základě dat a připravených šablon, přiřazovat k nim fotografie a další související materiály.

Rozbor zaměřený především na server Sputnik News prokázal mimo jiné to, že se média tohoto typu věnují mnohem více zahraniční politice než domácí, kterou povětšinou přenechávají mainstreamovějším médiím. V těchto zprávách na webu Sputniku kupříkladu slovo „Rusko“ vyskytuje nejčastěji ve třetím pádě, a to s velikým odstupem; pro ostatní názvy států to neplatí. Podle Cvrčka je tu jasná příčina: třetí pád se nejčastěji pojí s předložkami „proti“ či „vůči“, a to naznačuje, že autoři článků vnímají Rusko jako oběť, nikoli jako hybatele světového dění.

Lékaři bez hranic analyzují Twitter

Na akci vystoupil i Jan Böhm z Lékařů bez hranic, aby vyprávěl o tom, jak obsahová analýza statusů na Twitteru pomohla této neziskové organizaci v efektivnější komunikaci během irácké války v obleženém Mosulu. Organizace si na základě geolokace vyhledala asi 1500 twitterových účtů a z nich získala poměrně přesnou představu o tom, kdo je v místních podmínkách dostatečně důležitým „influencerem“ k tomu, aby stálo za to se na něj obrátit.

Související článek

Lepší než lékař. Umělá inteligence našla nádor v prsu s větší přesností

Včasnější odhalení, větší šance na vyléčení. Takové pravidlo platí i u rakoviny prsu. A právě k rychlému a přesnému odhalení rakovinotvorného bujení by lékaři mohli standardně využívat umělou inteligenci. Naznačuje to výsledek studie zveřejněná v magazínu Nature.

Komunikace tohoto typu má pro neziskovky fungující výhradně na humanitární bázi bez podpory ozbrojených složek obrovský význam, protože jim pomáhá lépe zacílit pomoc. S Janem Böhmem si na našem webu brzy přečtete větší rozhovor.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama