Zdroj: Letistě Praha

Jsou tady! První humanoidní roboti v Praze začali nahrazovat lidské zaměstnance

Věci chytřetéma 4 min čtení

Prahu obsazují roboti. Narazit na ně můžete na čerpací stanici, letišti i na recepci hotelu. Jsou milí, nikdy nejsou unavení a protivní a rádi vám poslouží. Malí humanoidové pomalu začínají vytlačovat lidi. Zatím to platí pro recepční a hostesky. Kdo bude další?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Prahu obsazují roboti. Narazit na ně můžete na čerpací stanici, letišti i na recepci hotelu. Jsou milí, nikdy nejsou unavení a protivní a rádi vám poslouží. Malí humanoidové pomalu začínají vytlačovat lidi. Zatím to platí pro recepční a hostesky. Kdo bude další?

Související článek

Sci-fi na cestách. Na co všechno narazíte na letišti?

Dlouhé fronty, čekání a důkladné kontroly prováděné lidmi – obrázek, který si ve spojení s letištěm představíte, když vás čeká daleké cesta. Realita ale může být jiná – v hale se poradíte s humanoidním robotem, při odbavení vás kontroluje jen technika, mezi terminály vás odveze autobus bez řidiče a nad tím vším bdí kamery, které poznají, jestli zrovna vás nehledá policie. A pokud ne a vy se z cesty bezpečně vrátíte zpátky domů, elektronický parkovací lístek vás dovede k vašemu zaparkovanému vozu. Jak to vypadá u nás a na nejbližších zahraničních letištích?

Hned na třech místech můžete v Praze potkat nepřehlédnutelného robota Peppera. První se objevil na Letišti Václava Havla, další je v hotelu Pyramida v Praze 6 a třetí komunikuje s řidiči na čerpací stanici Benzina v Holešovicích. Cílem Peppera, bez ohledu na to, kde právě slouží, je pomoci a pobavit. A samozřejmě se také musí líbit a vzbuzovat pozitivní dojem. Aby to měl v tomto směru co nejsnazší, jeho tvůrci ho vybavili velkýma očima, díky kterým připomíná bezbranné dítě, jež nemůžete minout bez povšimnutí.

Na letišti pobaví a řekne vtip

Čím robot lidem v Praze poslouží? Kdo se s ním potká na letišti, ten si s ním může promluvit anglicky i česky. Pepper na některé dotazy odpoví přímo, na jiné bude hledat odpověď na internetu. Robot ale dokáže i pobavit, což je u Peppera na letišti asi ten hlavní účel. Třeba nabídne, aby si s ním cestující vyfotili selfie. „Robot působil velmi mile. Na displeji mi nabídl, že mi řekne vtip, nebo že se se mnou vyfotí. Vybral jsem si selfie a robot mě instruoval, jak se mám postavit. Jeho hlas je velmi příjemný, stejně jako jeho pohyby,“ prozradil nám cestující z pražského letiště Eduard Beneš. Robota lze potkat na druhém terminálu, odkud se létá do zemí schengenského prostoru. Najdete ho hned za bezpečnostní prohlídkou.

Související článek

Dalšího robota je možné vidět na Benzině v Argentinské ulici. Jeho hlavním úkolem je upozorňovat řidiče na fakt, že mohou za pohonné hmoty zaplatit bezkontaktně prostřednictvím aplikace, aniž by museli chodit k pokladnám. I tento robot nabízí, že si s ním můžete cvaknout autoportrét, případně na přání zatancuje. Pokud by snad někdo nepovolaný chtěl robota ukrást nebo ho jen přesunout bez dovolení, Pepper začne vydávat zvuky, které na zloděje nebo vandala upozorní.

Mluví anglicky a baví hotelové hosty

Nejdál ve využití schopností humanoida šlo vedení hotelu Pyramida, které robota zaměstnalo na recepci. Robot tak zvládá komunikovat anglicky, do konce roku se prý naučí česky a následně i další jazyky. Jeho úkolem je podávat základní informace, popovídat si o hotelu, Praze a v budoucnu se počítá i s tím, že by měl vydávat klíče od pokojů. Lidský kontakt s hosty ale úplně nahradit nemá a současní zaměstnanci se prý necítí být robotem ohrožení. „Zaměstnanci v Pyramidě jsou z malého kolegy nadšeni. Robot Pepper je společenský a stále se seznamuje s novými věcmi a učí se dalším dovednostem,“ říká Gorjan Lazarov, šéf hotelové sítě Orea Hotels & Resorts, do níž spadá i hotel Pyramida.

Mimochodem, robot není jediné chytré zařízení, které v hotelu využívají. Pořídili si elektromobily a u hotelu hodlají vybudovat nabíjecí stanice. Kromě toho se dá hotelová útrata platit v bitcoinech a už zanedlouho si hosté budou moci otevírat hotelové dveře prostřednictvím aplikace na telefonu. Navíc je pravděpodobné, že Pepper pracující v Pyramidě nezůstane v českém hotelnictví sám. Majitelé hotelové sítě plánují nasazení jeho sourozenců i do dalších poboček.

Související článek

Mobilní umělá inteligence. Nastal čas opravdu chytrých telefonů

Je to trochu paradox. Na webu Svět chytře píšeme o chytrých zařízeních všeho druhu, ale smartphony tu programově opomíjíme. Jejich hodnocení zkrátka necháváme na jiných. Chytré telefony totiž ve skutečnosti dělají už několik let pořád totéž – kromě telefonování brouzdají internetem, fotografují, přehrávají filmy a hudbu nebo nás navigují. Jenže od opravdu chytrých přístrojů chceme víc – chceme, aby využívaly své schopnosti originálním způsobem, který přesáhne do jiných oborů. A telefony jsou z tohoto pohledu poměrně konzervativní. Ale zdá se, že i tady se začíná uvažování výrobců telefonů měnit.

Komu je smutno, tomu zazpívá

Kde se přes sto dvacet centimetrů vysoký a osmadvacet kilogramů těžký Pepper v Česku vzal? Robot spatřil světlo světa před čtyřmi lety. Vyrobila ho japonská společnost SoftBank Robotics, která jím nahradila robota s označením NAO. Na rozdíl od robota NAO Pepper nemá nohy, ale spočívá na podstavci s mnoha kolečky, díky kterým se pohybuje. Jeho vývojáři si dali záležet na tom, aby jeho pohyby byly skutečně ladné, řeklo by se až „člověčí“. Na klasické trhavé robotí pohyby proto zapomeňte. Jeho paže jsou stavěné podobně jako ty lidské. A má dokonce i pět prstů, se kterými dokáže velmi obratně pohybovat.

Pepper komunikuje jednak hlasem, ale také prostřednictvím tabletu, který má na hrudi. Jeho chování je možné vnímat i prostřednictvím robotových očí, které mění barvy a ukrývají 3D kamery. Získaný obraz pak speciální software analyzuje do té míry, že rozezná i lidské emoce. Robot na ně reaguje například i tak, že pokud usoudí, že je člověk stojící před ním smutný, Pepper zatančí nebo řekne něco povzbudivého. Robot má na sobě hned několik dotykových senzorů, tři jsou na hlavě, další na rukou, dále se orientuje třeba podle senzorů nárazu.

Související článek

Chytré technologie v obchodech nastupují. Peníze z kapes zákazníků tahají mnohem snáz

Obchody se toho snaží prodat co nejvíc a pomáhají si k tomu různými triky. Používají ale při lovu na zákazníka i chytré technologie? Některé ano. Už brzy si ve velkém začneme zvykat třeba na digitální cenovky, kde obchodník bude smět cenu zboží během okamžiku upravit podle toho, jaký o něj v danou chvíli bude zájem.

Je na čase se bát o místo

Pepper se zatím nasazuje hlavně tam, kde je třeba pobavit zákazníky nebo návštěvníky, ostatně především proto vznikl. Pomalu ale začíná vykonávat i „serióznější práce“. Například norská Nordea Bank či ruská Sberbank oznámily, že hodlají propouštět, protože nasadí roboty Pepper. Cena jednoho je 20 280 dolarů, což je zhruba roční plat jednoho českého zaměstnance. Pokud by skutečně dokázal zastat jeho práci, pak by byla investice zpátky během roku, což není dlouhá doba. Mají se tedy zaměstnanci roztomilého robota Peppera bát?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama