Foto: iStockphoto.com

E-shop na elektronické dálniční známky za 400 milionů. Stát dodavatele vybral bez soutěže

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Od ledna příštího roku už řidiči nebudou kupovat papírové dálniční známky. K jízdě po českých dálnicích bude potřeba elektronická viněta. Stát za čtyři roky provozu e-shopu, fungování aplikace pro mobily a provoz zákaznického call centra zaplatí 401 milionů korun. Dodavatele stát vybral bez výběrového řízení.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Od ledna příštího roku už řidiči nebudou kupovat papírové dálniční známky. K jízdě po českých dálnicích bude potřeba elektronická viněta. Stát za čtyři roky provozu e-shopu, fungování aplikace pro mobily a provoz zákaznického call centra zaplatí 401 milionů korun. Dodavatele stát vybral bez výběrového řízení.

Související článek

Zaplacení elektronické dálniční známky ohlídají kamery. Stát použije i mýtné brány

Po více než pětadvaceti letech se v Česku přestanou používat papírové dálniční známky. Od roku 2021 je nahradí jejich elektronická verze. Stát díky tomu plánuje ušetřit sto milionů korun. Zlepšit se má pomocí dohledových kamer i kontrola odhalující neplatiče. S růstem poplatku za použití dálnic ministerstvo dopravy zatím nepočítá.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který je podřízený ministerstvu dopravy, podepsal smlouvu se společností Asseco Central Europe, která bude zajišťovat prodej a další servis spojený s fungováním elektronických dálničních známek.

„Společnost Asseco Central Europe pro nás zajistí komplexní systém elektronické dálniční známky. Díky němu uživatelé pohodlně prostřednictvím počítače či chytrého mobilního telefonu provedou úhradu, případně ověří, že mají platnou elektronickou dálniční známku. Mezi další služby, které bude vybraný dodavatel zajišťovat, patří také podpora v podobě call centra pro pomoc zákazníkům při nákupu v e-shopu nebo mobilní aplikaci,“ říká Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Asseco Central Europe zajistí dodávku systému elektronické dálniční známky a jeho následný čtyřletý provoz, který začne spuštěním systému od 1. ledna 2021. Anonymizované znění uzavřené smlouvy najdete ZDE. Vzhledem k nákladům na fungování nového systému je poměrně překvapivé, že stát na něj nevypsal veřejnou zakázku. „Důvodem jsou utajované skutečnosti řešené v rámci dodávky,“ odpověděl na dotaz Světa chytře František Jemelka z tiskového odboru ministerstva dopravy.

SFDI tak oslovil pouze společnosti splňující požadované podmínky pro přístup a práci s utajovanými informacemi a s detailním zadáním seznámil pouze nejnutnější okruh osob. Konkrétně SFDI jednal se třemi společnostmi, z nichž nabídky nakonec podaly pouze dvě.

Podle agentury ČTK je v současnosti těsně před uzavřením další zakázka na zajištění provozu prodejních míst elektronických vinět. Tu už SFDI uspořádalo v rámci soutěže. SFDI v ní vybralo zatím nespecifikovaného dodavatele, nyní běží lhůta pro neúspěšné zájemce pro podání námitek proti podmínkám soutěže. V případě, že nikdo námitky nepodá, uzavře fond s vítězem smlouvu. SFDI vybere vítěznou společnost podle nejvýhodnější ceny.

Související článek

Dvanáct nejzajímavějších rozhovorů Světa chytře v roce 2019

V roce 2019 jsme vám přinesli přes šedesát původních rozhovorů s vědeckými, průmyslovými i politickými špičkami Česka i zahraničí. Věnovali jsme se v nich digitalizaci společnosti, nastupující síti 5G, umělé inteligenci, životu v chytrých městech, projektům spojených s vesmírem, ekologií, robotice nebo 3D tisku. Nechybělo ani téma vznik a šíření fake news. Připomínáme rozhovory, které by byla škoda minout.

Cena elektronických známek se oproti té současné alespoň v prvním roce měnit nebude (1500 Kč roční, 440 Kč měsíční a 310 desetidenní). S jednodenní známkou ministerstvo prozatím nepočítá. Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. V roce 2018 stát za dálniční známky vybral 5,16 miliardy korun, o rok dříve byly výnosy z prodeje vinět kolem pěti miliard korun.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama