foto: Shutterstock

Český startup pomáhá zaměstnancům řešit šikanu v práci

Firmy chytřetéma 5 min čtení

Začali před třemi lety se systémem, který pomáhal školám řešit šikanu. Slibně rozjetý byznys zastavilo plošné zavírání škol, ale brněnský startup se nenechal odradit. Službu Nenech to být přetvořil pro firemní použití a sklízí první úspěchy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Začali před třemi lety se systémem, který pomáhal školám řešit šikanu. Slibně rozjetý byznys zastavilo plošné zavírání škol, ale brněnský startup se nenechal odradit. Službu Nenech to být přetvořil pro firemní použití a sklízí první úspěchy.

Související článek

Výrobky českého startupu v jednom z nejvyšších mrakodrapů New Yorku

Český startup nabízí chytrou platformu pro moderní budovy, která dokáže propojit několik digitálních systémů a umožňuje z jednoho místa spravovat parkování, přístup do budovy nebo využití zasedacích místností. Platformu využili v mrakodrapu One Vanderbildt, který je pátou nejvysšší budovou v USA.

„Školy po celém světě se zavřely a my se drželi na podobných počtech jako v únoru, tj. 1 800 škol a lehce pod 6 000 zaslaných upozornění,“ líčí Jan Sláma, šéf společnosti FaceUp Technology, která od roku 2017 vyvíjí systém proti školní šikaně Nenech to být. A protože případů šikany ve školách kvůli online výuce nepřibývalo, rozhodl se startup v době koronaviru obrátit svou pozornost na firmy, kde je škála problémů poněkud širší.

Evropská směrnice pro bezpečné stížnosti

Trefili se do správné doby. Do konce roku 2021 musí členské státy přijmout směrnici Evropské unie č. 2019/1937 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie, často přezdívané jako „Směrnice o whistleblowingu“. Nařizuje zaměstnavatelům, kteří dávají práci více než 50 lidem, aby zajistili bezpečný kanál pro hlášení všech problémů. Musí přitom zachovat anonymitu toho, kdo problém hlásí, jednotlivé podněty archivovat a podle předpisu na ně reagovat. A přesně tento problém umí firemní verze aplikace Nenech to být vyřešit.

Princip je přitom stejný jako u verze pro školy. Firma, která se do systému zaregistruje, vyplní kontakt na zodpovědného pracovníka. Ostatním pak rozešle informace o systému Nenech to být a vysvětlí jim, k čemu jej mohou použít. Pokud má někdo problém, o kterém nechce nebo nemůže bezpečně mluvit osobně, má možnost ho zaslat prostřednictvím aplikace Nenech to být. Má přitom jistotu, že zůstane anonymní, přestože zodpovědný pracovník s ním může dále komunikovat a doptávat se, pokud potřebuje něco upřesnit.

Související článek

Vysoké školy se perou s online výukou. Úřady jim hodily klacky pod nohy

S blížícím se začátkem semestru se začaly české vysoké školy připravovat k přechodu na online výuku. To jim obratem zhatil Národní akreditační úřad, který pohrozil odebíráním akreditací. Epidemiologická situace ale přítomnost studentů na výuce neumožňuje. Jak z toho ven?

Odlišnosti od školní verze nejsou nikterak veliké. „Snažíme se produkt sjednotit tak, aby ho mohly využívat firmy, školy, ale i sportovní kluby či intervenční centra. Ve firemním segmentu fungujeme jako platforma, skrz kterou mohu zaměstnanci bezpečně a anonymně řešit cokoliv, o čem není snadné mluvit osobně,“ vysvětluje Sláma. Od šikany ze strany nadřízených přes sexuální obtěžování mezi kolegy, krádeže zboží zlotřilým skladníkem až třeba po nevhodné jednání obchodníků s významnými zákazníky.

Nemusí se přitom jednat jen o porušování zákonů nebo vnitrofiremních směrnic. Zaměstnanec může klidně oznámit, že se v zaměstnání necítí dobře. Je nespokojený třeba proto, že se na něj valí úkoly, které měli vyřešit jiní. Připadá mu, že má nedostatek nebo naopak přemíru povinných školení. Se vším se může svěřit někomu, kdo má moc a oprávnění tyto problémy řešit. Samozřejmě může poukázat i na problémy jiných. Oznámit, že kolega vypadá poslední dobou příliš vyčerpaně a nejspíš by potřeboval dovolenou. Svěřit se, že někdo v sobě dusí problémy s dětmi nebo partnery a projevuje se to na jeho psychické pohodě.

Na výběr ze tří tarifů

I když evropská směrnice v Česku ještě neplatí, firmy se na ni pomalu začínají připravovat. A zdaleka nejen ty evropské. „Začali jsme před nedávnem, ale již nyní máme několik klientů v Česku, Jižní Africe i Mexiku,“ pochvaluje si Jan Sláma. „Kromě nich spolupracujeme s velkými advokátními kancelářemi a jednou ze čtyř největších poradenských firem světa, které nám pomáhají s distribucí platformy. Většina klientů jsou firmy kolem 250 zaměstnanců, ale máme i jednu se 3 000 a do pilotu se již zapojila i firma o 15 000 lidech.“

Nenech to být splňuje přísné standardy zabezpečení. Odpovídá samozřejmě evropské směrnici GDPR. K tomu neeviduje ani uživatelské IP adresy. Na druhou stranu přístup do administrace je ošetřen dvoufázovým zabezpečením, takže se k hlášením zaměstnanců nedostane nikdo nepovolaný. Veškerá data jsou ukládána v šifrované podobě.

Související článek

Lidé si při pandemii zvykli pracovat z domova. Firmy musí investovat do nových technologií

Po vyhlášení mimořádných opatření na začátku pandemie byla práce z domova nouzovým řešení, ale podle studie společnosti Cisco by si chtěli zaměstnanci zachovat řadu pozitivních aspektů nového uspořádání práce i nadále. Možnost volit si pracovní režim podle svého by chtělo mít i nadále 87 % dotázaných a 63 % by si chtělo zachovat větší autonomii. Pokud by respondenti mohli být na jeden den v pozici šéfa firmy, prioritou 79 % z nich by bylo zajistit efektivní komunikaci v nové pracovní realitě.

Stačí se zaregistrovat na webových stránkách firmy.nntb.cz a zvolit jeden ze tří tarifů. Už základní tarif Basic slouží jako pojistka pro firmy. Díky němu mají jistotu, že jejich zaměstnanci mají funkční a bezpečnou cestu, jak hlásit případné problémy. Firmy, které chtějí víc než jen virtuální schránku důvěry, by si měly pořídit vyšší tarif Standard.

„Firmy díky němu mohou s podněty kvalitně pracovat a vyřešit je,“ vysvětluje Sláma. „Premium je pak pro větší holdingy potřebující přesnější nastavení organizační struktury a zvýšenou péči.“ Nenech to být pro firmy totiž obsahuje kromě rutinního zpracování jednotlivých podnětů také nejrůznější přehledové statistiky a analýzy. Stejně jako verze pro školy pak i ta firemní dodává odborně zpracované materiály a návody, jak s jednotlivými typy problémů vhodně nakládat.

Školy nezůstanou pozadu

Pořízením placeného tarifu navíc firma podpoří nadační fond, který financuje nasazení školní verze do co nejvíce škol. Směřování brněnské společnosti na firemní sféru samozřejmě není definitivní. V provozu zůstává i verze pro školy, kde se spolu s celosvětovým uvolňováním opatření proti koronaviru začíná situace zase zlepšovat.

„Téměř každý týden se registruje někdo na Slovensku, nově se zapojila první škola v Zimbabwe, jedna nová v Mexiku, 30 škol v Jižní Africe a šest v Kolumbii,“ libuje si Jan Sláma z FaceUp Technology. „Od ledna se zapojuje deset škol ve Švýcarsku, takže věci se dávají pomalu do pohybu.“ Brněnská firma se tak může pochlubit skutečně mezinárodním záběrem. Ve všech zemích přitom hledá místní partnery. Bez nich by jen těžko dokázala proniknout k místním vládním orgánům nebo k místním firmám.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama