Foto: iStockphoto.com

T-Mobile hlásí: Začínající podnikatelé se mění. Myslí víc na IT i udržitelnost

Firmy chytřeAktuality 5 min čtení

Už podesáté vyhlašuje T-Mobile soutěž začínajících podnikatelů. Lze tak snadno porovnávat, jaké projekty jsou v danou dobu zajímavé. Takže zatímco dřív chtěly začít podnikat hlavně ženy na rodičovské, aktuálně roste počet mladých lidí, kteří začínají s byznysem při škole. Stoupá procento technologických nápadů, ale i úvahy o udržitelnosti.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Už podesáté vyhlašuje T-Mobile soutěž začínajících podnikatelů. Lze tak snadno porovnávat, jaké projekty jsou v danou dobu zajímavé. Takže zatímco dřív chtěly začít podnikat hlavně ženy na rodičovské, aktuálně roste počet mladých lidí, kteří začínají s byznysem při škole. Stoupá procento technologických nápadů, ale i úvahy o udržitelnosti.

Související článek

Pravda, nebo lež? Otestujte se, jestli dokážete odlišit fake news a skutečnou zprávu

Mohou člověka vzdělání, věk nebo zkušenosti chránit před dezinformacemi, fámami, či městskými legendami? Schopnosti české populace odhalit nevěrohodnou informaci mapuje T-Mobile v testu „Pravda, nebo lež? Realita, nebo fikce?“.

Šest stovek čekáren ordinací všeho zaměření v Česku i na Slovensku je vybaveno zařízením, které zásadně vylepšuje práci lékařům, sestrám, ale i náladu pacientů. Jde o systém Evipa. Elektronickou evidenci pacientů, kteří po příchodu do čekárny do terminálu vsunou kartičku pojištěnce, a tím o sobě dají vědět za zavřené dveře. Můžou se spolehnout na to, že lékaři a pomocný personál ví, že přišli, kdy přišli, a znají i čas, který v čekárně pacienti stráví. Podle sester zásadně ubylo klepání na dveře, hádek o to, kdo má kdy jít na řadu, i nervozity v čekárnách.

Nápad, který prošel T-Mobile Rozjezdy v roce 2016, patří do kolonky technologických projektů. Je to směr, kterým se stále častěji ubírají podnikatelé, kteří se o soutěž zajímají. „Je to dáno tím, že se zvyšuje znalost toho, jak využívat softwarové služby,“ uvažuje Eva Karasová, manažerka CSR společnosti T-Mobile. A dodává, že vedle technologií se objevuje další zajímavý trend, jímž je snaha o udržitelnost. Nejde přitom o něco navíc, co by firmy braly jako nutné zlo.

„Podnikat udržitelně je pro většinu lidí naprostá samozřejmost. Dokonce taková, že už to ani v přihláškách nezmiňují,“ vysvětluje Martina Kemrová, mluvčí T-Mobile. Loni takzvané odpovědné podnikání řešila víc než třetina vítězů. „Velké téma je recyklace, výroba ekologických oborů, upcykling, loni se objevily trendy jako skleněná brčka nebo voskované ubrousky. Úžasné je i využití odpadu,“ dodává Karasová.

Právě to, jak se teď přistupuje k podnikání, si operátor nechal zjistit v průzkumu. A zaměřil se přitom na mladé. Celkem dvě třetiny účastníků Rozjezdů totiž tvoří lidé do 34 let, v samotné kategorii 18 až 24 let se účastní dvacet procent soutěžících dvou posledních ročníků. Podle průzkumu plánuje podnikat třicet procent studentů a patnáct procent studentek. Chtějí především cítit osobní naplnění, splnit si sen nebo si vydělat, ovšem ne za každou cenu. Dvě třetiny lidí by totiž od svého nápadu upustily, kdyby se ukázalo, že záměr nadměrně zatěžuje životní prostředí. Navíc by skoro polovina mladých obětovala pět až deset procent zisku pro dobro planety.

Operátor T-Mobile i proto s desátým ročníkem vyhlásí rovnou dvě nová ocenění: Cenu za technologické řešení a Cenu za odpovědné podnikání. Že T-Mobile Rozjezdy jsou víc než jen CSR aktivita velké firmy, ukazuje úspěšnost projektů, které už si soutěží prošly. Dohromady 4 079 nápadů získalo ceny v hodnotě 42,4 milionu korun. Počet oceněných podnikatelů se už počítá na stovky. A většina z nich dosud funguje. Mezi oceněnými projekty udržitelné kategorie se objevil například znovupoužitelný Repetebox, který začal používat i největší e-shop v Česku Alza.cz.

Související článek

Turisty Šumavou provází spisovatel Klostermann. Jako chatbot v chytrém mobilu

Kam na výlet v okolí Srní, Modravy či Kvildy? Kde se dá nejlépe ubytovat a co zajímavého neminout po cestě? To prozradí Karel Klostermann – nikoliv slavný šumavský spisovatel, ale chatbot nesoucí jeho jméno. Stačí mít v kapse chytrý telefon s nainstalovaným Facebookem nebo jen aplikací Messenger. 

Čtvrtina mladých chce podnikat v technologiích

Navíc jsou obě nové kategorie spojené. Velkou roli v oblasti udržitelnosti – možná na první pohled trochu překvapivě – hrají mobilní technologie. Důkazem jsou například aplikace zamezující plýtvání zboží, které by nefungovaly bez skenování čárových kódů. Konkrétním příkladem může být aplikace Cyrkl. „Jde o digitální odpadové tržiště, vlastně takový Tinder pro odpady,“ usmívá se Stepan Vashkevich z Institutu cirkulární ekonomiky. Zatímco někdo se potřebuje odpadů zbavit, jinému se mohou hodit. Jenže než složitě zjišťovat, komu odpady dát, firmy se jich obvykle raději zbavují standardní cestou, kdy končí na skládkách. Teprve technologie můžou obě strany propojit. Konkrétně tímto digitálním obchodováním s odpady prošlo už 7 800 tun materiálu, což se rovná potenciálním úsporám více než 15 000 tun oxidu uhličitého.

Soutěže T-Mobile Rozjezdy se často účastní nápady spojené s aplikacemi, internetem věcí nebo umělou inteligencí. Objevují se ale i chytrá řešení pro domácnosti i kanceláře. Počet technologických projektů roste, což odráží zájmy mladých: 24 procent z nich nejvíc zajímá rozjezd podnikání v technologiích.

„Někdy názvy projektů možná nezní až tak zajímavě, například stavební deník pojmenovaný Vím o všem. Ale je to hrozně užitečné, protože díky němu je jasné, kde, kdo a jak pracuje, nebo jestli se neplýtvá materiálem,“ vysvětluje Kemrová s tím, že stavební deník změnil situaci na mnoha stavbách, kde se dřív záznamy vedly na papíře, v horším případě jen v hlavě. Podobně převrátila papírové či excelovské plánování směn aplikace Dayswaps. „Její autoři od nás jeli rovnou do Škodovky, kde se jim podařilo uspět a získat zakázku,“ vzpomíná s lehkou nadsázkou Eva Karasová.

Související článek

Bič na zedníky. Česká aplikace v mobilu jim hlídá docházku, materiál i stavební deník

Kdo si někdy nechal něco stavěl, dobře ví, jak je bezmocný, když zedníci nejednají fér. Účtování neodpracovaných hodin, smyšlené údaje ve stavebním deníku, mizející materiál i technické vybavení. Teď se proti tomu dá efektivně bránit. Pomocí aplikace do mobilu.

Aktuálně se začínající podnikatelé můžou hlásit do soutěže do 24. února na webu www.rozjezdy.cz. Loni se na stránkách shromáždilo 579 přihlášek a značný zájem je i letos. Hlavní vítěz dostane ceny za víc než milion korun. Vyhlášení celostátních vítězů proběhne 4. června.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama