Zdroj: iStockphoto.com

Vánoce a internet. Čechům tohle spojení nevoní

Trendy & tipyAktuality 3 min čtení

Internet v mobilu a ideálně ještě Wi-Fi připojení v domácnosti. Češi si zvykli, že internet je něco, co je neustále k dispozici. Že ale prakticky trvalé připojení k síti není pro řadu Čechů komfortní, dokazují výsledky průzkumu pojišťovny Generali, který sledoval, jak Vánoce prožívají tři různé generace označované písmeny X (narození v letech 1966 až 1979), Y (1980 až 1994) a Z (1995 až 2003).

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Internet v mobilu a ideálně ještě Wi-Fi připojení v domácnosti. Češi si zvykli, že internet je něco, co je neustále k dispozici. Že ale prakticky trvalé připojení k síti není pro řadu Čechů komfortní, dokazují výsledky průzkumu pojišťovny Generali, který sledoval, jak Vánoce prožívají tři různé generace označované písmeny X (narození v letech 1966 až 1979), Y (1980 až 1994) a Z (1995 až 2003).

Související článek

Chytrá auta méně bourají. Moderní technologie může změnit i ceny pojištění

Taky vás štve, že vám pojišťovna pravidelně zvedá cenu za pojištění auta, ačkoliv jste bouračku nikdy nezavinili? Jestli vás to alespoň trochu uklidní, podívejte se do budoucna – chytrá auta by fungování pojišťoven mohla výrazně změnit.

Průzkum Generali ukázal, že více než polovina (53 %) respondentů napříč věkovými kategoriemi plánuje, že bude během vánočních svátků trávit na internetu méně času než běžně. Nejsilnější pnutí v tomto směru mají zástupci nejstarší generace X, z nichž se odmítavě k internetu staví 55 procent dotázaných. Mezi zástupci generace Y je počet „vánočních odmítačů“ o jedno procento nižší. „Internetu a s ním spojené zábavy se nechtějí vzdát mladí Češi z generace Z. Ti během Vánoc internetové připojení plánují využívat přinejmenším stejně, případně více jako v jiné dny. Uvedlo to 57 % respondentů mezi patnácti a třiadvaceti lety,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek.

Respondenti odpovídali i na otázku, zda by souhlasili s nabídkou prožít Vánoce na chatě bez připojení k internetu. Bez rozdílu věku by na takovou možnost přistoupilo osm z deseti Čechů. Největší úspěch takový nápad vzbudil u generace Y (věk 24 až 38 let). Kladně ho hodnotilo 83 % dotázaných. A možná překvapivě prakticky stejně k němu přistupovala nejstarší generace X (pro 80 %) i generace Z (pro 81 %).

Kolegův nový svetr uvidíte, až přijde do práce

Fenoménem posledních let je také sdílení fotografií ze soukromí na sociálních sítích, v Česku především na Facebooku. Dovolené, děti, večeře v restauracích, a nejen to z rodinného života sdílíme s přáteli a často i tisícovkami lidí, které vůbec neznáme. Oslavy Vánoc by ale podle Čechů měly být jiné. Sdílet zážitky z adventu či přímo vánoční dárky na sociálních sítích je totiž ochotný zhruba jen jeden ze sedmi obyvatel Česka. Jen pro představu – nejúspěšnější sociální síť Facebook každý měsíc sleduje víc než 5,2 milionu Čechů a 77 procent z nich se na něj přihlašuje každý den. To představuje více než 4 miliony lidí.

Související článek

Nová sexuální revoluce je před námi. Budou za ní stát samoříditelná auta

Autonomní auta v běžném provozu jsou jen otázkou času. Nezmění ale jen způsob, jakým cestujeme. Změní i naše sexuální chování. Do autonomních aut se totiž pravděpodobně ve velkém přesune prostituce, která opustí nevěstince. A nepůjde jen o placený sex. Výrazně nejspíš naroste počet sexuálních kontaktů v autě i mezi běžnými páry.

Sdílení prožitků spojených s Vánoci je nejvíc (v 19 %) nakloněná generace Y (věk 24 až 38 let). Zástupci mladší generace Z se ve virtuálním světě dárky budou chtít pochlubit v 15 % a nejstarší generace Z jen v pouhých osmi procentech. „Jaké dárky blízcí v rámci rodiny nebo v zaměstnání dostali a jak prožívali Vánoce, si tak Češi sdělí během svátečních návštěv nebo po návratu do práce,“ poznamenává Jan Marek.

Pohledy jsou retro. Poráží je smsky i aplikace

Moderní technologie a internet proměnily i klasiku v podobě posílání vánočních přání a pohledů. A Češi se změnám velmi rychle přizpůsobili. Obecně vede posílání přání formou SMS nebo MMS zpráv, tuto cestu volí 63 % Čechů bez ohledu na věk. Není to ale jediný způsob, jak dáváme příbuzným a známým během svátků vědět, že na ně myslíme. „Češi tak upozadili posílání pohledů klasickou poštou a ještě raději volí sociální sítě, například Facebook, a různé aplikace, například messengery jako WhatsApp,“ upozorňuje mluvčí pojišťovny Generali. Pohled do schránky tak letos vhodí 24 % procent Čechů. Stejný vzkaz, ale odeslaný přes sociální síť pošle 27 % a přes internetovou aplikaci dokonce 32 % obyvatel Česka. Aplikacím a sociálním sítím je nejvíc nakloněná nejmladší generace Z, která je použije v 74 % případů, naopak pohled pošle jen 18 % mladých. Pro srovnání – ke schránce nebo na poštu dojde vhodit přání třetina zástupců nejstarší generace X.

Související článek

Český startup zjistí, jestli jste naštvaní, a dokáže na tom vydělat. Nezáleží, jestli píšete anglicky, česky nebo čínsky

Co si lidé myslí o konkrétní značce. Nebo i o celém odvětví, v němž se daná společnost pohybuje. Vědět to, znamená být o krok napřed před konkurencí, protože díky tomu je možné co nejlépe splnit očekávání zákazníků. Jenže jak to zjistit? Plzeňský start-up SentiSquare na to přišel. A ještě to dokázal zpeněžit. Jeho služeb využili obři, jako jsou například T-Mobile, Volkswagen, Česká spořitelna, Albert nebo E.ON.

Obavy Čechů: Technologie Vánoce změní

Rozmach internetu a chytrých zařízení si tedy Češi velmi dobře uvědomují. I proto nejspíš tyto změny hodnotí i tak, že se mohou do budoucna podepsat na celkovém vnímání Vánoc. Když se totiž v rámci průzkumu pojišťovny Generali měli zamyslet, co nejvíc změní podobu vánočních svátků, nejčastěji uváděli, konkrétně ve dvanácti procentech odpovědí, že to budou změny vlivem technologií a on-line světa. 

Co ale zůstává obyvatelům Česka společné – víra ve fakt, že k českým Vánocům patří Ježíšek, nikoliv Santa Claus. Napříč všemi generacemi se na tom shoduje 96 % dotazovaných.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama