foto: iStockphoto.com

Zatnout zuby a zvyknout si. Neziskovky se přesouvají do digitálu

Firmy chytřetéma 7 a více min čtení

Pokud existuje skupina organizací, která dosud digitalizaci nechávala na „někdy jindy“, budou to hlavně neziskovky. Jenže co fungovalo ještě před dvěma měsíci, dnes už není možné. Současná omezení mění jejich svět. S adaptací na novou realitu některým pomáhá Akademie T-Mobile, jiné přesun řeší svépomocí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Pokud existuje skupina organizací, která dosud digitalizaci nechávala na „někdy jindy“, budou to hlavně neziskovky. Jenže co fungovalo ještě před dvěma měsíci, dnes už není možné. Současná omezení mění jejich svět. S adaptací na novou realitu některým pomáhá Akademie T-Mobile, jiné přesun řeší svépomocí.

Související článek

Přes videokonference pořádáme porady, ale i schůzky u piva. Jakou aplikaci použít?

Setkávat se s přáteli a kolegy je dnes obtížné. Náš osobní – a pro mnoho lidí i pracovní – život se omezil na plochu našeho bytu a jeho nejbližší okolí. Naštěstí existují nástroje, kterými si lze alespoň nějaký ten sociální kontakt navodit. Videokonference.

Polovina března měla být pro program Akademie T-Mobile jedním z nejvýznamnějších období. Chystal se další ročník projektu, který neziskovým organizacím formou školení, mentoringu nebo setkávání se zajímavými lidmi pomáhá s rozvojem. Z velkých plánů ale sešlo. Akce připadla přesně na dobu, kdy se lidé začali uzavírat do svých domovů. Hromadně se tak začala rušit veškerá setkání. Akademie stála před rozhodnutím: přesunout letošní ročník do budoucna, anebo celý projekt uskutečnit v digitálnu?

„Hned na začátku jsme se poprvé za sedm let potkali online. A od té doby se všechny aktivity rozjely přes internet. Ať už jde o individuální koučink, mentoring nebo hromadné webináře,“ říká Simona Dřízhalová, která má Akademii na starosti. Nejde jen o to, že se účastníci scházejí na webu, ale taky o skutečnost, že je třeba naučit se v pro mnohé novém online prostředí pohybovat. A v některých organizacích na to teď mají víc času než kdy jindy. „Hodně teď radíme se sociálními sítěmi,“ říká Dřízhalová. Do světa za obrazovkami počítačů a mobilů se totiž chtě nechtě dostali všichni. Až to překvapilo i je samotné.

Obecně prospěšná společnost Cheiron T, která pracuje se sociálně vyloučenými mladými, už prošla díky pomoci Akademie T-Mobile hned několika online fázemi fungování. Postupně se přesunula od rad klientům, jak si mýt ruce nebo používat ochranné pomůcky, přes hraní online her s nimi až po tvorbu výukových videí. A teď se prý u nich přes internet především tancuje. V Cheironu T nejsou ale sami, kdo objevuje taje digitálního světa.

„Včera jsme zkoušeli streamování online rozhovoru. Zoom jsme napojili na Facebook a dosáhli jsme 2 000 zhlédnutí. To bychom bez krize nikdy nevymysleli a už vůbec neuskutečnili. Takové přenosy mohou být formou pomoci třeba pro okrajové regiony, kde to může zajímat desítky nebo stovky lidí, které jsme doposud neměli prostor oslovit naživo,“ popisuje Zdeněk Mihalco, ředitel Nadace Via. „I věci, které jsme se dřív zdráhali používat, najednou během měsíce využíváme zcela běžně,“ doplňuje. Organizace obvykle připravuje komunitní projekty nebo workshopy pro děti i dospělé. Změny označuje za otočení nadace o 180 stupňů. „Rychlost, se kterou jsme byli schopni se naučit nové věci, je přitom fascinující,“ konstatuje.

Komunikace v době krizové

Přenést nejen komunikaci týmu, ale především veškerou práci do online prostoru, je pro velkou část neziskovek skutečně změna srovnatelná s úplně novým podnikáním.

Související článek

T-Mobile pomáhá podnikatelům. Nabízí jim balíček Antikoronavirus

Od poloviny března dává T-Mobile všem svým tarifním zákazníkům z oblasti domácností i firem mobilní data zdarma. V reakci na vývoj situace v Česku v důsledku vládních opatření proti koronaviru teď přichází s další nabídkou podpory, tentokrát v podobě balíčku služeb pro živnostníky a malé či střední firmy.

Obecně prospěšná společnost Cheiron T se roky soustředí na otázku, jak nabídnout dětem z vyloučených lokalit smysluplné trávení volného času. Sociální pracovníci jim ukazují jasnou cestu: místo potulování po sídlištích a vysedávání na autobusových nádražích děti míří do předškolních klubů nebo spolků pro děti a mládež. V únoru se neziskovce podařil otevřít klub BejVák, kde mohly děti trávit volný čas nebo si přijít pro radu se svými problémy. Teď je klub prakticky nevyužitelný.

„Museli jsme přejít na internet. Potřebujeme udržovat kontakt s klienty přes Facebook, Instagram, videochaty, streamy a všechny další způsoby, které nás napadnou,“ vysvětluje Lucie Šebánková, vedoucí sociálních služeb Cheiron T. Přiznává ale, že je to náročnější. „Pro mnohé naše klienty je přidaná hodnota v tom, že jsou tady, v prostoru se svými kamarády. To na videocallech tolik fungovat nemůže,“ vysvětluje. Přesto se tu online aktivity výrazně rozjely. „Vymýšlíme, jak děti udržet s námi, pomáháme jim překonávat stres, děláme doučování online, streamy, na Facebooku jsme vysílání dělali úplně poprvé. Není to až takový šok. Není to kontaktní práce s klientem, ale dá se,“ říká.

Na osobním kontaktu stojí i služby organizace Dementia, která pomáhá těm, co se starají o blízkého s Alzheimerovou nemocí či jiným typem demence. „Hodně jsme to řešili, naše práce je založená z velké části na osobním kontaktu. Nakonec jsme spustili internetové poradenství a teď začínáme i chatovat. Na platformě budou kromě nás další odborníci i lékaři. Byli jsme k tomu donuceni, a vlastně i díky tomu jsme se posunuli opravdu dost. Teď se začali klienti sdružovat na internetu a vzešel od nich dokonce nápad, že by každý okres nebo město mohly mít svoji podpůrnou skupinku fungující například na Skypu,“ popisuje Veronika Maslíková, ředitelka zařízení.

Související článek

Digitalizuj, nebo zemři. Co Čechy koronavirus naučil?

Omezení spojená s pandemií koronaviru jsou nepříjemná. Řada firem a institucí ale našla originální cesty, jak se s nimi vyrovnat. Hlavní roli v nich hrají digitální technologie: do online světa se během pár dnů přesunuly věci, o kterých jsme si nikdy nemysleli, že to bude možné. Divadelní představení, lékařská vyšetření, školní výuka i zkoušení, soutěže, dokonce i degustace vína…

„Musíme si uvědomit, že hovoříme o neziskovém sektoru. V něm pracují různé typy lidí. Člověk pracující v sociálních službách, který má na starosti své klienty, samozřejmě může technologie přijímat s větší rezervou. Spousta z nich k technologiím měla respekt nebo pociťovala nechuť s nimi pracovat,“ myslí si Petra Joklová, ředitelka společnosti CRM pro neziskovky. Ta je sama neziskovou organizací, která pomáhá dalším sbírat a využívat data tak, aby to pomohlo jejich činnosti.

Současná krize je podle ní možností takový přístup změnit. Jenže neziskovky to nemají jednoduché, spadly rovnou do situace, se kterou se ani zkušení odborníci často neumí dobře popasovat.

Pokud se nekonají velké akce, nemůžou na sebe neziskovky upozornit. Navíc ztrácejí velké mecenáše, kteří je doteď měli prostor podporovat. Mnozí už jim spolupráci vypověděli. „Spousta organizací bude muset začít od nuly. Hodně jich bylo navázaných třeba na velké charitativní akce, o to všechno teď přicházejí. Stejně jako skončí některé firmy, skončí nejspíš i některé neziskovky. Určitě je to pro ně složitá doba a vědí, že musí hledat jiné cesty. Ale vidím u nich obrovskou snahu, tak doufejme, že se horší prognózy nenaplní,“ říká Dřízhalová.

Osobní kontakt zůstane nejdůležitější

Kde už nemůžou pomoct firmy, zaujímají jejich místo jednotlivci. Když Nadace Via v roce 2012 zakládala online fundraisingový nástroj pro neziskovky Darujme.cz, v prvním roce jeho fungování se přes něj realizovalo přes 2 500 darů a proteklo víc než 2 miliony korun. Loni tato částka dosáhla skoro 128 milionů korun. A letos se tato platforma pro neziskovky stává jedním z mála zdrojů, kde peníze reálně hledat. „Posledních šest týdnů naším nástrojem protekl průměrně skoro milion korun denně. Růst je mnohonásobný a jde novými směry. Zapojují se třeba luxusní restaurace a je možné tam kupovat i obědy pro zdravotníky,“ uvádí Zdeněk Mihalco, pod jehož nadací portál funguje. Zájem lidí teď podle něj směřuje i ke sportovním či kulturním spolkům.

Všechno zlé je ale pro něco dobré. Organizace se shodují v tom, že když je teď krize donutila řešit přesun do digitálna, část aktivit tam už zůstane. V některých případech získají odvahu ke komunikaci s neziskovkami ti, kteří by třeba naživo na setkání nepřišli. Mladým zase může vyhovovat anonymita procesu, ve kterém svůj dotaz položí přes zprávu. Jinde můžou náctiletí trávit čas smysluplně i online a z domova, jako když se teď učí tancovat.

Související článek

Online výuka podle českých škol: Studentům látku učitelé nevysvětlí, posílají jen úkoly

Studentům často chybí při online výuce výklad učiva, nejčastěji od svých vyučujících dostávají jen zadané úkoly. Ukázal to průzkum společnosti Education.cz ve spolupráci s Českou středoškolskou unií a Střední pedagogickou školou Futurum.

Je však skutečností, že mnohé znevýhodněné skupiny nemají počítače nebo mobily, které by jim vstup do online světa umožnily. Třeba právě T-Mobile, pod kterým Akademie funguje, proto přístroje půjčuje, ať už do domovů seniorů, nemocnic, nebo třeba osaměle žijícím starým lidem. Podobně pomáhají i prodejci elektroniky, jejichž pomoc často směřuje i do rodin, které na koupi zařízení nemají prostředky.

„Myslím, že něco se osvědčí, a klienti to budou vyžadovat. Ale videocall prostě osobní kontakt nenahradí,“ myslí si Šebánková z Cherionu T. S tím souhlasí i v organizaci Dementia. „Klienti to oceňují, ale mají rádi osobní rovinu. Nechtějí, aby technologie do budoucna zastínily setkání tváří v tvář,“ uzavírá Maslíková.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama