Zdroj: Amazon

Nejste doma? Nevadí. I tak dá kurýr jídlo do lednice. Příště možná přiletí dron

Věci chytřetéma 7 a více min čtení

Amazon a Walmart se předhánějí v tom, kdo získá prvenství v rychlosti doručování zboží. A důraz na to kladou obrovský. Nejde totiž o nic menšího, než je podíl na miliardovém on-line trhu. Protože je lidská práce pořád dražší, budou se zákazníci, zatím hlavně v USA, muset smířit s tím, že se svým doručovatelem už pár přátelských slov neprohodí. Nahradí je autonomní roboti a drony. V prvním kroku si zákazníci pouštějí kurýry až přímo do lednice. A to i když nikdo není doma.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Amazon a Walmart se předhánějí v tom, kdo získá prvenství v rychlosti doručování zboží. A důraz na to kladou obrovský. Nejde totiž o nic menšího, než je podíl na miliardovém on-line trhu. Protože je lidská práce pořád dražší, budou se zákazníci, zatím hlavně v USA, muset smířit s tím, že se svým doručovatelem už pár přátelských slov neprohodí. Nahradí je autonomní roboti a drony. V prvním kroku si zákazníci pouštějí kurýry až přímo do lednice. A to i když nikdo není doma.

Související článek

Včely nezabíjí a telefon vám zůstane. Technologie 5G – mýty a realita

Technologie 5G. Převratná novinka, na kterou čeká celý svět, ale také něco jako pověstná paní Columbová – všichni o ní mluví, ale v Česku ji (skoro) nikdo nikdy neviděl. A jak bývá mýtickým bytostem vlastní, víří kolem ní spousta neověřených zpráv a pověr… Podívali jsme se na to, co je a co není pravda.

Pomyslnou hozenou rukavicí bylo v lednu 2019 oznámení Amazonu, že zkrátí průměrnou dobu doručení na severoamerickém trhu ze dvou na jeden den. Walmart kontroval svou službou Next Day Delivery a už v srpnu zaručoval dodání zboží do příštího dne pro tři čtvrtiny populace v USA a ve čtyřiceti z padesátky největších amerických měst.

Oba giganti investují do rozvoje služeb miliardy dolarů a podle vlastních prohlášení, podpořených obchodními výsledky, nemají obavy o jejich návratnost. Předností Walmartu je obrovská síť téměř deseti tisíc kamenných prodejen, z toho jsou čtyři tisíce v USA. Společnost analyzovala objednávky zákazníků v regionech a má teď v každém obchodě vždy připravené správné zboží ve správném čase. Proto se nebojí vyšších nákladů, ale právě naopak: všechny objednané položky budou v jedné lokalitě nejblíž zákazníkovi, budou odcházet v jedné zásilce a krátkou pozemní cestou.

Naproti tomu je Amazon ryzí internetový obchodník, se 175 velkými distribučními centry po celém světě, který sází hlavně na vyspělou logistiku a nové technologie. Nabírá ale tempo i v off-line prodeji a hodlá vybudovat síť high-tech samoobslužných obchodů.

Kurýři uloží nákup do vaší ledničky

Pro doručení nákupu už zákazníci nemusejí čekat na kurýra doma. Zboží najdou ve vlastní ledničce uvnitř domu, stačí dát jen souhlas se vstupem pracovníků doručovací služby do domácnosti. Samozřejmě s podporou chytrých technologií, které chrání soukromí.

V rámci služby InHome Delivery vybavil Walmart doručovatele kamerami, které je kontrolují při vstupu do domu či bytu a ukládání potravin do ledničky. Zákazník také může sledovat doručování na svém mobilním telefonu. Doručující zaměstnanci Walmartu, nikoliv třetí strany, jsou pečlivě vybíráni a školeni a samozřejmostí je používání chytrých zámků v kombinaci s bezpečnostním systémem pracujícím v cloudu. Také vracení zboží je snadné: stačí ho prostě označit na poličce v lednici a služba už zařídí jeho vrácení do obchodu. Služba aktuálně funguje v Kansas City, Pittsburgh a Vero Beach na Floridě a má se dál rozšiřovat.

Zákazníci musí před první objednávkou uhradit poplatek 50 dolarů (cca 1 200 Kč). Walmart ho použije především na úhradu nákladů spojených s nutností pořídit chytrý zámek na dveře bytu či garážová vrata. Další náklady přestavuje měsíční předplatné služby, které vyjde na 20 dolarů (460 Kč). Při objednávání služby zákazník musí také počítat s tím, že, že minimální hodnota nákupu musí být 30 dolarů (690 Kč).

Související článek

„Auto si na sídlišti dobijete z lampy,“ plánuje pirátský šéf pro chytrou Prahu

Jak se budeme v nejbližších letech přepravovat po Praze? Budeme mít možnost si na sídlišti nabít elektromobil? Jak v Praze sčítat turisty? A vezme pražský magistrát na milost populární koloběžky Lime? Jaromír Beránek, předseda výboru pro IT a Smart City a zastupitel za Piráty, je tím nejpovolanějším, komu jsme mohli tyto otázky položit. Navíc je to nadšený cyklista a milovník městské hromadné dopravy.

Amazon přišel s řešením chytré kamery v kombinaci s chytrým zámkem už v říjnu 2017. Službu využívá hlavně pro dodávky vlastního zboží, ale systém dovolí kontrolovaný vstup do bytu dodavatelům nejrůznějších služeb: ošetřovatelům, úklidové službě, pečovatelům o psí miláčky a dalším. V den dodání zboží dostane zákazník notifikaci a může sledovat doručení on-line nebo později ze záznamu. V určený čas si služba odemkne dočasným virtuálním klíčem a po dodávce informuje zákazníka o uzamčení. Amazon kontroluje pomocí chráněného postupu, že se jedná o správného řidiče na správné adrese. Ten smí pokračovat v dalším doručování až po bezpečném uzavření dveří.

Ne všichni zákazníci se ale odhodlají pustit si někoho cizího do bytu. Pro ně jsou určeny dodávky do druhé ledničky v garáži. Od poloviny letošního roku si mohou koupit od Chamberlain Group chytré řešení pro otevírání garážových dveří, které je kromě Amazonu dostupné i pro další dodavatelské firmy. Pocit bezpečí může zvýšit instalace kamery Amazon Cloud Cam. Doručování do ledničky je určeno pro uživatele služby Amazon Prime ve skoro čtyřiceti amerických městech a jejich okolí.

Nákup vám dovezou do kufru auta

V Česku pracuje digitální divize Škodovky DigiLab na řešení pro dodávku objednaného zboží do zavazadlového prostoru auta, zatím samozřejmě jen značky Škoda. Zákazník si zvolí způsob dodání do kufru a uvede registrační značku auta a polohu, kde vůz stojí. Kurýr pak auto vyhledá, s jednorázovým oprávněním otevře zámek, uloží zboží, pořídí snímek a pošle notifikaci zákazníkovi. Pro vybranou skupinu zákazníků zatím řešení testují dva velcí hráči: Alza.cz a Rohlik.cz. Mobilní aplikaci ve dvou verzích, pro kurýra a pro zákazníka, připravili v Ackee. Aplikace i celé řešení dbají hlavně na bezpečnost pomocí šifrování a striktního managementu přístupových oprávnění. Vyhodnocení testu je očekáváno na konci letošního roku.

Letos v srpnu informoval Amazon, že po testech na předměstí Seattlu začne vozítko Scout na šesti kolečkách, připomínající světle modrý pojízdný chladicí box se smajlíkem služby Prime na bocích, jezdit také v Kalifornii po městě Irvine. Roboti mají doručovat zásilky až ke dveřím domu jen ve všedních dnech a za světla. Mají GPS, elektrický pohon, radar, přední i zadní kameru a magnetický zámek, který uvolní víko v okamžiku doručení. Dokáží se vyhýbat překážkám, ale zatím nesmí doručovat sami a musí je doprovázet člověk.

Veřejnost je přijímá různě a objevují se i obavy o ztrátu pracovních míst. Podle šéfa projektu věnovali v Amazonu velkou pozornost tréninku vozítek. Testovací oblast projeli nejdřív cyklisté se stejnými kamerami a zaznamenávali každou podrobnost na ulicích a chodnících, jejich tvary a povrch, a dokonce i okolní vegetaci. K učení se používaly jak 3D digitální modely, tak i testovací pracoviště věrně napodobující reálný prostor, takže roboti vyjeli do terénu už dobře vytrénovaní.

Související článek

Demonstranti v Hongkongu ničí věže na rozpoznávání tváře a snaží se zmást kamery

Protivládní protesty v Hongkongu už trvají několik týdnů. Jejich součástí se stal i boj proti všudypřítomným policejním kamerám s technologií na rozpoznávání tváří, které dokáží zjistit identitu protestujících.

Podobná řešení zkoušejí i jinde. V univerzitním kampusu Intuit Mountain View testuje společnost Starship robota k rozvážce obědů. Firma z Estonska svůj produkt představila před dvěma lety i v Česku. Autonomní vozítka má také společnost Albert Heijn, která u nás provozuje síť obchodů Albert. Robot Aitonomi se pohybuje maximální rychlostí osm kilometrů v hodině a díky senzorům by se měl dokázat vyhnout všem překážkám v cestě. Je k vidění v kampusu v Eindhovenu, kde sídlí téměř 190 technologických firem a startupů.

Distribuční centrum jako včelín

V roce 2013 řekl Jeff Bezos, že do pěti let budou doručovací drony stejně běžné jako dodávky od kurýrních služeb. Jak se dalo čekat, větším problémem než technologie jsou předpisy na ochranu soukromí, zákaz letů za snížené viditelnosti a bez přímého dohledu svého pilota a další překážky.

Amazon je řeší v úzké spolupráci s Federálním úřadem pro letectví (FAA), který v roce 2015 povolil testy, a čeká se, že v roce 2019 dá na jeden rok zelenou zkušebnímu provozu. Testování neprobíhá jen v USA, ale i ve Velké Británii, Rakousku, Francii a Izraeli. Služba Amazon Prime Air byla poprvé ke spatření v prosinci 2016 v Cambridge v Anglii a je zaznamenána na YouTube. Zcela autonomní nepilotovaný stroj doručil zboží zákazníkovi za třináct minut od odeslání objednávky.

Šéf Amazonu Jeff Wilke představil letos v červnu na konferenci v Las Vegas dron, který má šest rotorů a stejný počet stupňů volnosti (posun a otáčení kolem každé z prostorových souřadnic), letové hladiny 60 až 150 metrů, rychlost 80 km/h a akční rádius do 24 kilometrů. Zboží do 5 liber váhy (2,3 kg) doručí do půl hodiny. Drony mají termokamery a sonary a používají strojové učení, aby se dokázaly vyhnout překážkám, jakými jsou elektrické vedení a stromy, ale třeba i domácí mazlíčci na zahradě. Dron je automaticky navigován do cíle, ale při přistání se orientuje podle speciální značky, kterou je větší čtvrtka s logem Amazonu položená na místě určení.

Naprosto futuristicky zatím vypadají nákresy distribučního centra, které si Amazon nechal patentovat a které vypadá jako obří včelín: ve spodní části jsou rampy pro nákladní auta a v mnoha patrech se připravují zásilky. Z ochozů nebo obloukových oken na plášti budovy startují a přistávají drony. Centrum se má hodit do hustě zabydlené městské zástavby.

Související článek

Život vězně s elektronickým náramkem: denně k nabíječce, bez fotbalu a piva

Půl roku ostrého provozu mají za sebou elektronické náramky pro vězně. Vyzkoušelo si je už 174 odsouzených. Jedna žena se s náramkem nad kotníkem neztotožnila natolik, že jí soud přikázal nastoupit do vězení skutečného. Stát za 280 náramků za šest let zaplatí 93 milionů korun.

Obloha plná dronů je situace, kterou se začal zabývat i Walmart. Podal si patentovou přihlášku, jak vyřešit jejich možné kolize, a to na základě vzájemné komunikace. Drony si vyměňují údaje o poloze, rychlosti, ale i o stavu baterie a zatížení. Mohly by si například předávat zásilky, a vyřešit tak svůj limitovaný dosah. Samozřejmě také prokazovat čas a místo doručení zásilek nebo dodržování letových koridorů. Patent zatím představuje jenom koncept, ale tím, že připouští komunikaci třeba s pozemními robotickými objekty, se může stát základem nového logistického modelu autonomního doručování. Za zmínku stojí i takzvané ukládání chráněných informací do blockchainu, které zaručí, že veškerá taková komunikace mezi stroji bude dohledatelná i zpětně.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama