foto: iStockphoto.com

České e-shopy bojují s propadem tržeb. Jejich počet i přesto roste

Firmy chytřeAktuality 3 min čtení

Kamenné obchody jsou kvůli epidemii koronaviru uzavřené a nákupy se přesunuly na internet. Znamená to, že z této situace profitují e-shopy obecně a lidé pořád utrácí, ale jen online? Podle posledních čísel tomu tak zřejmě není. Paradoxně se přitom počet e-shopů v Česku v březnu zvyšoval.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Kamenné obchody jsou kvůli epidemii koronaviru uzavřené a nákupy se přesunuly na internet. Znamená to, že z této situace profitují e-shopy obecně a lidé pořád utrácí, ale jen online? Podle posledních čísel tomu tak zřejmě není. Paradoxně se přitom počet e-shopů v Česku v březnu zvyšoval.

Související článek

Internetové lékárny hlásí rekordní návštěvnost, lidé začínají nakupovat léky online

Osobní návštěvy lékáren jsou v těchto dnech zdravotně rizikové. Češi proto míří na internet a využívají ve vyšší míře služeb online lékáren. Celkový počet kliků (https požadavků) u těch největších v posledních dnech vyrostl o desítky milionů a většinou je i násobně vyšší než v období Vánoc a Black Friday.

Nejen české e-shopy procházejí bouřlivými dny a týdny. Zatímco giganti typu Alza a Mall na krizi vydělávají, střední a menší e-shopy od propuknutí koronaviru v Evropě škrtly už desítky procent výdajů do reklamy a jejich denní tržby jsou aktuálně nejnižší od začátku roku. Zhruba tak lze shrnout průběžně aktualizované výsledky studie o stavu českých e-shopů, jejímž autorem je společnost Roivenue.

Společností zkoumaný vzorek zahrnoval 15 českých e-shopů doručujících fyzické zboží s průřezem různými kategoriemi i ročním obratem sahajícím od 7 do 750 milionů korun, data jsou tak pouze orientační. „Považujeme za nutné sledovat, jak se bude během probíhající krize e-shopům dařit. Pokud porostou, znamená to, že spotřeba se jen přesunula z kamenných obchodů do online prostředí. Pokud ale budou i internetové obchody krachovat, může to znamenat, že spotřebitelé drží peníze v očekávání opravdu hluboké krize. Data z e-shopů tak bereme jako předzvěst toho, jak to dopadne s celou českou ekonomikou,“ uvádí Pavel Šíma, ředitel analytické firmy Roivenue.

Pro plné zobrazení rozklikněte. Vývoj tržeb e-shopů -

Podíváme-li se na data z e-shopů z pohledu oboru jejich působení, nejhůře jsou na tom cestovní agentury, dále pak móda. „Pokud bychom brali do úvahy jen e-shopy, které prodávají fyzické zboží, tak jsou na tom nejhůře zejména obchody s módním a luxusním zbožím. Tam už dokonce čelí i nervozitě dodavatelů, kteří jim v některých případech nechtějí dodávat zboží oproti faktuře, ale jen za hotovost. A naopak nejvíce profitují obecně e-shopy s věcmi denní spotřeby. Vidíme například nárůst u krmiv pro zvířata, poměrně dobře si vedou i různé potravinové suplementy, případně e-shopy s dietami,“ dodává Šíma.

E-shopů přesto přibývá

Paradoxně v březnu počet e-shopů rostl. A to závratnou rychlostí. „V půlce března jsme zaznamenali dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která je poskytovatelem e-shopových řešení.

Související článek

Nákup z e-shopu rovnou do kufru auta testuje Škoda

Škoda Auto začala testovat možnost doručování nákupu z internetových obchodů do zavazadlového prostoru svých aut. DigiLab Škody ve spolupráci s internetovými obchody Alza.cz a Rohlik.cz vyvíjí doručovací systém, v jehož rámci kurýr přes zabezpečený přístup doručí zásilku přímo do kufru vozu.

Mezi nově vznikajícími internetovými obchody převažují restaurace, kavárny, cukrárny, ale také obchody s potravinami nebo zvířecími potřebami. „Intenzivně také pracujeme s Liftago na možnosti tyto e-shopy jednoduše propojit s rychlým rozvozem po Praze,“ říká Miroslav Uďan. Způsob, jak své produkty rychle dostat k firmám a zákazníkům, hledají i firmy věnující se nanotechnologiím, výrobci dezinfekcí nebo ochranných pomůcek jako například brněnská společnost Respilon. „Firmy vnímají vlastní e-shop jako dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamennou pobočku. Získávají tak relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz. Zákazníkům to zase přináší pohodlnější možnost nákupů,“ vysvětluje Miroslav Uďan z Shoptetu.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama