zdroj: Facebook soutěže v programování Kasiopea

Programování dostaneme na střední školy, slibuje projekt Sagitta

Firmy chytřetéma 3 min čtení

Výuka informatiky je na mnohých českých pokulhává. Změnit to má skupina nadšenců z projektu Sagitta. Díky učebním materiálům, které dávají dohromady, se mají středoškoláci naučit programovat.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Výuka informatiky je na mnohých českých pokulhává. Změnit to má skupina nadšenců z projektu Sagitta. Díky učebním materiálům, které dávají dohromady, se mají středoškoláci naučit programovat.

Související článek

Děti se naučí programovat s kulatým robotem, hračky si vytisknou na přenosné 3D tiskárně

Přenosná 3D tiskárna od Polaroidu nebo malý robot, díky kterému se naučí programovat i ty nejmenší děti. Tohle nás zaujalo na akci Showstoppers, která se letos kvůli koronaviru uskutečnila online.

Projekt Sagitta má dát učitelům kvalitní výukové materiály pro hodiny informatiky a pomoci mladé dál vzdělávat v IT. „Už dnes jsou technologie prakticky všudypřítomné. Zkuste si představit, jak moc se život a svět díky nim změní za 20 let. Myslíte si, že současné vzdělávání, současná výuka informatiky, připravuje žáky na takovouto budoucnost? Podle nás ne,“ říká Zuzana Drázdová, jedna ze spoluzakladatelek projektu.

Sagitta vznikla, když se Drázdová spolu s Karin Strouhalovou dozvěděly o soutěži Nakopni Prahu. Už roky předtím se podílely na přípravě soutěže pro středoškoláky v programování Kasiopea, kterou Drázdová vede jako hlavní organizátorka. K projektu Sagitta to bylo jen o krok dál: musely dát dohromady dřív používaná zadání programátorských úloh, roztřídit je a vytvořit výukové materiály. Už v současné (ještě nedokončené) verzi nabízí portál příklady, návody a zhruba 70 programátorských úloh v celkem 15 úrovních.

„Řešili jsme motivace středoškoláků ke studiu a dostali jsme se až k tomu, že můžeme zlepšit výuku informatiky. Už za rok nebo za dva by se mohla umělá inteligence vyučovat na pražských středních školách. A bude to stát za to,“ věří Drázdová.

Související článek

Moderní škola v čase koronaviru: Smíchovská průmyslovka plánuje výuku z vlastního televizního studia

Nikdo neví, jak dlouho zůstanou kvůli koronavirové pandemii zavřené školy. Prázdniny ale v žádném případě děti nečekají, v učení totiž musejí pokračovat doma. Ředitelé teď vymýšlejí, jak k výuce na dálku přistoupit. Na Smíchovské střední průmyslové škole se do toho pustili naplno a hodlají inspirovat i ostatní.

Tým, který za celým projektem stojí, tvoří kromě Drázdové a Strouhalové studenti Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Sagitta také spolupracuje s Prg.ai. Před pár týdny v soutěži Nakopni Prahu projekt nakonec získal druhé místo. Díky tomu na vzdělávání středoškoláků v oblasti IT dostanou podporu od pražského magistrátu.

Pomoci učitelům

Spoluorganizátorky se výukou IT na středních školách zevrubně zabývají. Drázdová je absolventka matfyzu, Strouhalová ho ještě studuje stejně jako Pedagogickou fakultu UK. K tomu učí na Smíchovské střední průmyslové škole. „Z vlastní zkušenosti vím, že úroveň výuky stojí a padá s učiteli,“ říká Strouhalová.

I proto je jim jasné, že všude jejich plány fungovat nemůžou. Začít by chtěli v Praze. Aktuálně jejich materiály testují studenti Gymnázia Jana Keplera, které by také Sagitta ráda oslovila se spoluprací v oblasti výuky. Druhým odrazovým můstkem by mohla být Smíchovská střední průmyslová škola. „Uvědomujeme si, že i pro učitele, který dostudoval před pár lety, je tohle často něco zcela nového,“ říká Drázdová.

Související článek

Pražské školy do roka dostanou 48 digitálních učeben

Do května příštího roku má v pražských školách začít fungovat v 48 učeben Center interaktivní výuky, které umožní moderní výuku podle současných trendů s pomocí digitálních technologií. V květnu se otevřely první čtyři ve Střední škole elektrotechniky, multimédií a informatiky v Praze 9. Na rozvoj městského školství čerpá Praha přes 200 milionů korun z evropských fondů.

„Vzdělávat středoškoláky v oblasti programování je důležité. Je to všude kolem nás. I když nebudou chtít, více či méně se s problematikou nějak setkají. Minimálně bude fajn, když budou tušit, co jaké technologie znamenají a co za nimi je – třeba jak funguje umělá inteligence,“ uvádí Strouhalová.

Základem je komunita

Cílem celého projektu není jen vzdělávat, ale i vytvořit komunitu podobně zapálených lidí. Taky ji Drázdová a Strouhalová pomáhaly budovat už minimálně pět let, tedy od doby, kdy začala soutěž v programování Kasiopea.

Zatímco prvního ročníku se účastnilo zhruba 100 účastníků, letos už to bylo téměř třikrát víc. Ze soutěžících středoškoláků se mnohdy stávají vysokoškolští studenti informatiky, kteří se nakonec na soutěži a projektu také podílejí. „Jsme na ně pyšní. Jsou šikovní, ale vybíráme si – jde nám o to, mít příjemný kolektiv,“ vysvětluje Strouhalová.

Jinak by to ani nefungovalo. Připravit úlohy, provozovat web, soutěž a vymýšlet v podstatě vzdělávací osnovy zabere desítky hodin práce odborníků. Za soutěží i Sagittou však stojí jen nadšenci, a tak žije ze stipendijních příspěvků univerzity a podpory několika firem.

Související článek

Datová Lhota: Česká televize učí děti to, co školy a rodiče nezvládnou

Jak vypadá počítač zevnitř? Co je to ramka a podle čeho poznáme operační systém? A co se stane s daty, která pošleme na Instagram? My to možná víme, ale menší děti často ne – přestože mezi počítači a chytrými telefony vyrůstají. Když je ale vezmeme do Datové Lhoty, odpovědi na tyto otázky přijdou samy.

„Dolní hranice potřebných finančních prostředků pro chod projektu je 60 tisíc korun – to jsou náklady na základní vývoj webu. Využíváme toho, že máme partu nadšených programátorů, kteří vše dělají ve svém volném čase a nic za to nechtějí,” uzavírá Drázdová s tím, že jejich odměna je mnohdy třeba jen pizza.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama