Zdroj: Škoda Auto

Magistrát chce Prahu zaplavit sdílenými elektromobily. Stát budou na taxikářských štaflech

Města chytřetéma 2 min čtení

Praha vypíše hned dvě soutěže na provozovatele sdílení elektromobilů v hlavním městě. V plánu je až šest set aut, která budou stát hlavně na málo využívaných stanovištích taxikářů. Náklady se vyšplhají až na 190 milionů korun.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Praha vypíše hned dvě soutěže na provozovatele sdílení elektromobilů v hlavním městě. V plánu je až šest set aut, která budou stát hlavně na málo využívaných stanovištích taxikářů. Náklady se vyšplhají až na 190 milionů korun.

Související článek

Pro Pražany i turisty. V centru Prahy si půjčíte elektroauto za 4 koruny za minutu

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

Praha chce pořádně šlápnout do podpory elektromobility. Kromě vzniku mnoha nových míst s rychlonabíjecími stanicemi hodlá provozovat také půjčovnu, nebo spíše systém pro sdílení elektromobilů. První auta by si Pražané i návštěvníci metropole měli mít možnost půjčit za dva roky. Praha kvůli tomu vypíše hned dvě soutěže. První z nich bude na provozovatele nabíjecích míst, další pak na provozovatele systému sdílení vozů a dodavatele nabíjecích stanic. V konečném součtu by mělo být v Praze k dispozici šest set sdílených elektrovozů. V první fázi by se jich v ulicích měla objevit jen polovina.

Dodá vozy škodovka?

Zatím není vyřešena otázka, kdo elektrická auta vyrobí a dodá. V plánu je, že by mělo jít o čtyři kategorie vozů. Magistrát předpokládá, že v souvislosti s rozvojem elektromobility se v následujících letech rozšíří nabídka vhodných aut napříč kategoriemi. Momentálně se zájem upírá například na vozy Škoda. Právě škodovka má totiž začít nabízet první elektromobil (mělo by jít o elektrickou verzi modelu Citigo) už v polovině příštího roku, který nabídne dojezdovou vzdálenost cca 300 kilometrů.

Související článek

Přijde po vzestupu pád? Po úřednících si na e-koloběžky vyšlápne i konkurence

Zelené elektrokoloběžky Lime vtrhly do Prahy jako velká voda. Najednou jich bylo všude plno. Na ulicích i v médiích. Jedni byli nadšeni, další je proklínají. Lime tak musí čelit útokům vandalů a stížnostem úřadů. Navíc se blíží i útok konkurence.

Jedním z důvodů, proč se Praha do takového projektu ve srovnání s řadou západoevropských měst pustila relativně pozdě, je hlavně chybějící infrastruktura. Konkrétně nedostatek nabíječek. Praha přitom s automobilkou Škoda Auto a s ČVUT již podepsala memorandum Mobilus, které by mělo pomáhat sdílením informací a spolupráce s komunitou uživatelů elektromobility.

Praha zaspala

Vhodná místa pro nabíjení elektromobilů jsou v současné době pro podporu elektromobility v Praze zcela zásadní. Bohužel ale chybí. Nyní tak lze v hlavním městě najít zhruba stovku dobíjecích míst, což je stále málo. V některých oblastech, například v Praze 8, nejsou dobíjecí stanice žádné. Praha hodlá pro nové nabíjecí stanice využít bývalá stanoviště taxi služby, jejichž využití v poslední době stavící na objednání taxislužby přes mobil klesá. Vybrat vhodné štafly má za úkol společnost Operátor ICT, která pro Prahu pracuje dlouhodobě.

Související článek

Benedikt Kotmel. Kdo je muž, který doopravdy ví, jak pomocí dat udělat Prahu chytrou?

Jak chytrá je Praha? A jak chytrá bude v budoucnu? Málokdo o tom dokáže povědět víc než Benedikt Kotmel, šéf projektu Datová platforma, na které technologie smart city v Praze stojí.

Nabízí se také využití lamp pouličního osvětlení, protože PRE v Praze provozuje systém chytrých lamp, které nabíjení elektromobilů také umožňují. Je však potřeba myslet i na to, aby místo u vybrané lampy nezabírali běžní řidiči. Jak tedy budou místa pro nabíjení elektromobilů v Praze vyčleněna, zatím tedy jasné není.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama