foto: iStockphoto.com

Chytré parkování míří do Pardubic

Města chytřetéma 6 min čtení

Slovenská firma PosAm patřící do skupiny Deutsche Telekom umožňuje pardubickým řidičům platit za parkování telefonem. V nabídce má ale i další služby pro chytré parkování.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Slovenská firma PosAm patřící do skupiny Deutsche Telekom umožňuje pardubickým řidičům platit za parkování telefonem. V nabídce má ale i další služby pro chytré parkování.

Co si představíte, když se řekne chytré parkování? První věc, která většině lidí vytane na mysli, je rychlé a bezhotovostní placení parkovného. Konec porouchaným platebním automatům, neustále ztráceným lístečkům i palubním deskám plným drobných mincí. Když už platit v automatu, tak kartou. Ale lepší to je pomocí aplikace v mobilu.

Mobilní aplikace je norma

Nejzákladnější funkcí takové aplikace je právě placení parkovného. To je pro městský parkovací systém ParkDots, který PosAm nabízí, hračka. Dokáže vydávat virtuální parkovací lístky, takže řidiči ani nemusejí chodit k automatu. Mobil je následně upozorní, že se blíží konec platnosti a mají si připlatit. Stejně tak ovšem umí spolupracovat s parkovacími automaty a respektovat například to, že město nabízí první hodinu parkování za sníženou cenu. Pokud jsou někde parkoviště s pokladnou na výjezdu, které vydávají při vjezdu parkovací lístky, umí je aplikace naskenovat a zaplatit, takže není třeba stát frontu u pokladny.

Od virtuálních jednorázových platebních lístků je už jenom krůček k virtuálním parkovacím povolením. „Z pohledu parkovacího systému se jedná vlastně o dlouhodobě platný parkovací lístek,“ vysvětluje Martin Budaj, product manager systému ParkDots. „V databázi máme uložené registrační značky vozů, které mají od města vystavené povolení, a mohou proto bez dalšího placení parkovat například v rezidenčních zónách.“ Většina měst totiž vydává nějakou formu univerzálních parkovacích karet, například pro lékaře nebo zásobování. Stále více se také rozmáhá rezidentní parkování. Zajištění parkovacích míst pro rezidenty je aspoň částečným řešením umožňujícím parkovat např. mimo pracovní dobu přednostně místním obyvatelům v místech, kde je parkování pro návštěvníky zpoplatněno.

Taková povolení už samozřejmě zadává město ve svých informačních systémech. Žádost o ně ale mohou obyvatelé podat elektronicky. To umožňuje třeba právě systém ParkDots, včetně možnosti okamžité platby příslušného poplatku kartou nebo automatického vygenerování platebních údajů.

Kamera zkontroluje hříšníky

Při použití papírových parkovacích lístků stačilo jednou za hodinu zkontrolovat čas na lístcích položených pod čelním sklem a případně rozdat hříšníkům pokuty. Mobil s virtuálním lístkem ale za sklem asi nikdo nechávat nebude.

Stačí hlídky v ulicích vybavit chytrými telefony a příslušnou aplikací. ParkDots jim umožní chodit po městě a zadávat registrační značky podezřelých vozidel (tedy například těch, která stojí ve vyhrazených zónách) nebo je načítat pomocí fotoaparátu. Mobil okamžitě ukáže, kdo má parkování povoleno či zaplaceno, a kdo ne.

Jiným řešením je poslat do ulic kontrolní vozidlo vybavené několika kamerami. Některé z nich rozpoznávají poznávací značky zaparkovaných automobilů a kontrolují, zda jsou v databázi platících zákazníků. Pokud ne, dostávají se ke slovu další kamery, které vyfotí celé vozidlo i jeho polohu. Celý systém pak podá hlášení na patřičná místa. Vůz vybavený touto kombinací kamer dokáže projíždět ulicemi rychle a zkontrolovat tak relativně velký prostor.

Související článek

Plzeň bude zaplacené parkování kontrolovat podle espézetky

V Plzni nebude od prosince možné v parkovacích automatech platit Plzeňskou kartou, ale jen mincemi, bankovkami nebo bankovní kartou. Od začátku příštího roku se navíc v historickém centru začne zkušebně kontrolovat parkovné podle registrační značky auta. Mělo by tak odpadnout nasazování takzvaných botiček.

„Mnohá města stále ještě využívají na monitorovacím voze běžné kamery, kterým trvá poměrně dlouho, než v obrazu identifikují registrační značku a zpracují ji. Auto může jezdit jen nízkou rychlostí, problém mu dělají i zhoršené světelné podmínky,“ uvádí hlavní výhodu špičkové technologie s dedikovanými kamerami na čtení registračních značek Michal Bróska, CPO společnosti PosAm.

Ať už neoprávněně parkující vozidlo odhalí sledovací vůz s kamerami, nebo strážník s aplikací, má o nich město okamžitý přehled. Systém ParkDots totiž přímo v mapě města označí polohu vozidel, která parkují ve vyhrazených zónách bez zaplacení nebo mají parkovací lístek propadlý. Policii tak stačí vhodně optimalizovat trasu zásahového vozu s pokutovými bločky, poslat na místo odtahovou službu anebo rovnou v systému vygenerovat výzvu provozovateli, v níž je uveden konkrétní přestupek, částka k úhradě pokuty a samozřejmě i možnost uvést řidiče v době, kdy vozidlo stálo, kde nemělo.

Kde všude je volno

Na mapě nemusejí být zobrazováni pouze hříšníci, ale také volná parkovací místa. K jejich detekci používá ParkDots dvě odlišné technologie. Prázdné místo dokáže zjistit pomocí nejrůznějších IoT čidel, která sledují obsazenost parkovacího místa, ale umí také spolupracovat s kamerami.

Jednoduchý kamerový systém dokáže rozpoznat i typ vozu, což si aktuálně pochvalují v Amsterodamu. Na jedné ulici tam mají vyhrazená parkovací místa pro zásobovací dodávky. Jenže je často obsazují neukáznění řidiči osobních aut a dodávka pak při vykládání zboží musí blokovat jízdní pruh. „Kamera nám určí konkrétní místo a hlavně velikost vozidla, z čehož usoudíme, jestli je osobní, nebo nákladní,“ vysvětluje Martin Budaj z firmy PosAm, která v Amsterodamu systém ParkDots provozuje.

Běžné řidiče ale zajímá spíše to, která parkovací místa jsou volná. ParkDots jim je umí ukázat v mobilní aplikaci nebo na navigačních LED tabulích, a dokonce je na ně nejkratší cestou navigovat. Města, která podobný systém používají, si pochvalují, jak se doprava v centrech uklidnila. Ubylo totiž řidičů, kteří jezdí stále dokola v naději, že přeci jen nějaké volné místo uloví.

Starosta má přehled

Když vedení města zavádí moderní městský parkovací systém, bylo by smutné, kdyby nemělo k dispozici všemožné přehledy. Tím základním může být například množství vybraných peněz, pro některá města ale bude možná zajímavější pohled na vytíženost jednotlivých parkovišť nebo přehled, kolik který městský policista zkontroloval parkujících aut.

Související článek

Díky malé moravské firmě už vám auto nikdo neodtáhne. V Praze je to ale jinak

Už vám někdy naložili a odvezli auto, protože jste přehlédli oznámení o čištění ulice? S řešením přišel startup Urbitech, který motoristy na blížící se termín blokového čištění upozorní. Kromě toho nabízí ještě jednu aplikaci – digitální obdobu hlášení místního rozhlasu. O těchto chytrých produktech jsme si na veletrhu ISSS povídali se dvěma šéfy Urbitechu Markem Pinkavou a Petrem Tomášů.

Výhodou systému ParkDots je jeho přizpůsobitelnost. Dokáže spolupracovat s celou řadou systémů, ať to jsou na jedné straně nejrůznější databáze a informační systémy na radnici, nebo parkovací automaty dodané jinou firmou na straně druhé. Nemůže tak dojít k tzv. vendor lock-inu, kdy by se město jedním nerozvážným rozhodnutím uvázalo k jedinému dodavateli.

Vraťme se na závěr tam, kde jsme začali – do Pardubic, které své chytré parkování rozvíjejí. Již nyní existuje celá řada platebních kanálů, a je jen na zákazníkovi, který z nich mu připadá nejpohodlnější. Město umožňuje platit aplikacemi jiných dodavatelů, prostřednictvím Premium SMS nebo v parkovacích automatech. „Věříme, že si lidé oblíbí placení právě přes naši aplikaci. Hodně jsme se zaměřili na její jednoduché používání a zpětná vazba od našich zákazníků a uživatelů nám potvrzuje, že jsme šli správnou cestou,“ říká Martin Budaj.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama