foto: Shutterstock

Jaká bude budoucnost sportu? Digitální díky 5G, předpovídá Ericsson

Trendy & tipyAktuality 3 min čtení

Sportovní a mediální průmysl čelí dvěma trendům. Prvním je zvyšující se průměrný věk fanouškovské základny. U klasických sportů se pohybuje mezi 40 a 64 lety a u esportu činí zhruba 25 let. Druhý trend představují neustále rostoucí hodnoty dohod o mediálních právech pro vysílání živých sportovních přenosů. Oba tyto faktory podtrhují potřebu digitální transformace sportu a médií, argumentuje společnost Ericsson.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Sportovní a mediální průmysl čelí dvěma trendům. Prvním je zvyšující se průměrný věk fanouškovské základny. U klasických sportů se pohybuje mezi 40 a 64 lety a u esportu činí zhruba 25 let. Druhý trend představují neustále rostoucí hodnoty dohod o mediálních právech pro vysílání živých sportovních přenosů. Oba tyto faktory podtrhují potřebu digitální transformace sportu a médií, argumentuje společnost Ericsson.

Související článek

E-sporty na vzestupu. Hraním počítačových her se vydělávají miliony. Snaží se i Češi

Také jste jako mladí slýchávali, ať už necháte těch videoher a začnete dělat něco pořádného, protože tohle zabíjení času k ničemu nevede? Nebo to říkáte svým dětem? Pomalu, ale jistě to přestává být pravda – když je někdo opravdu dobrý, může z toho mít stejnou slávu i peníze jako profesionální sportovec.

Experti se shodují, že novou dimenzi fanouškovského zážitku ze sportovních utkání přinese implementace 5G na sportovištích. Existují čtyři hlavní oblasti, kde může nová technologie vylepšit prožitek sportovních nadšenců, a to jak přímo na stadionu, tak i v pohodlí domova u televizní obrazovky. Modernizace by mohla ke sledování sportovních utkání přilákat také mladší diváky, a zvrátit tak trend stárnutí fanouškovské základny.

První příležitost, kterou 5G do sportu přináší, je zlepšení zážitku fanoušků přímo v místě dění. Začalo to sítí 4G a WiFi na stadionech, 5G však umožňuje posunout prožitek na další úroveň. Sportovní kluby a provozovatelé stadionů mají velký zájem transformovat digitální část zážitku pro fanoušky na sportovištích, kteří si chtějí atmosféru zápasů a soutěží užít naplno.

„Skvělým příkladem vylepšení zážitku fanoušků na stadionu se stala aplikace německé fotbalové Bundesligy. Využívá technologii rozšířené reality a v reálném čase poskytuje fanouškům detailní statistiky a analýzu zápasu," říká říká Jiří Rynt ze společnosti Ericsson.

Z pohledu sportovce

Druhá příležitost řeší sportovní zážitek prostřednictvím médií doma nebo na cestách. V tomto případě sportovní kluby a mediální společnosti úzce spolupracují. Už teď je jasné, že sportoviště se bez rozsáhlých 5G sítí v budoucnu neobejdou. Navíc bude potřeba oddělit sítě, které budou využívat fanoušci na místě a sítě, přes které budou média přenášet zážitek do přístrojů ostatních diváků. Důležitý aspekt modernizace diváckého sportovního zážitku představuje sladění kratšího rozpětí pozornosti fanoušků s novými formáty obsahu.

Související článek

Závodní hraní počítačových her už je populárnější než fotbal

350 tisíc lidí - tak velká je dnes skupina lidí, která se v Česku věnuje soutěžnímu hraní videoher. Celosvětově se toto množství každoročně zvyšuje o 10 až 12 %, tuzemská komunita kolem esportu by tak mohla za pět let čítat 550 až 600 tisíc lidí. Objem peněz v odvětví by zároveň mohl přesáhnout 600 milionů korun. Má tak potenciál přerůst i řadu konvenčních sportů.

Mezi novinky, které ovlivní fanouškovský zážitek v budoucnu, patří například rozmístění nových kamer nabízejících zápas z pohledu sportovce nebo rozhovory se sportovci při trénincích. Nastupujícím trendem je také využití obsahu, který tvoří sami fanoušci. Předpokládá se, že média budou v budoucnu investovat více do nabídky živých přenosů mimo nejvyšší soutěže například na zápasy krajského přeboru, aby přilákala k obrazovkám více sportovních nadšenců.

Technologie zpříjemní návštěvu stadionu

Třetí příležitost se zabývá možností nelimitovat fanouškův zážitek pouze na čas strávený na stadionu, ale zpříjemnit mu i dobu před zápasem a po něm. Na tom se mohou kromě klubů a provozovatelů sportovišť podílet i sázkařské společnosti, majitelé parkovišť nebo veřejná doprava.

Chytré technologie mohou usnadnit fanouškům přijíždějícím ve vlastních autech hledání volného místa na parkovišti. Všichni, kdo na stadion jedou hromadnou dopravou, zase uvítají sdílení zajímavých statistik a informací před zápasem v tramvajích nebo autobusech. Digitalizace může ulehčit i proces kontroly vstupenek nebo bezpečnostní kontroly u vstupu na sportoviště.

Pomoci lidskému oku

Související článek

Chytrý fotbalový stadion umí zkrátit frontu na pivo

Dva roky trvala rekonstrukce stadionu Generali Arena ve Vídni, který je tradiční baštou fotbalového klubu FK Austria. Proměna v přepočtu za víc než miliardu korun, při níž byly nainstalovány chytré technologie společnosti ABB, ve výsledku zajistila, že fotbalový stánek má větší kapacitu, bezpečnější, energeticky úspornější a veškeré jeho chytré funkce jsou velmi snadno ovladatelné.

V minulosti se pozornost soustředila převážně na zážitek fanoušků na sportovištích. Ale nastupujícím trendem je rozvoj oblastí v jejich okolí tak, aby nové technologie přinášely co nejvíce výhod i profesionálním sportovcům a místní komunitě. Sportovci a jejich trenéři si přípravu na soutěže dokážou bez dat o rychlosti nebo síle už jen těžko představit. Dalším krokem bude představení videa ve vysokém rozlišení v kombinaci s umělou inteligencí. To by mohlo zahrnovat nástroje, které trenérům umožní pozorovat detaily, které lidské oko nevidí.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama