Foto: GlyGlo

Český chytrý stůl nabije telefon, ale napíše i jaké bude počasí. Kuličkou do písku

Domov chytřetéma 4 min čtení

Také pořád hledáte nabíječku na mobil? A jak by se vám líbilo, kdybyste seděli v obýváku a mohli mobil nabíjet pohodlně na konferenčním stolku? To totiž dokáže inteligentní stůl GlyGlo, který v podnikatelské soutěži T-Mobile Rozjezdy představil Jan Nezval. Funkce nezvyklého stolku tím ale teprve začínají.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Také pořád hledáte nabíječku na mobil? A jak by se vám líbilo, kdybyste seděli v obýváku a mohli mobil nabíjet pohodlně na konferenčním stolku? To totiž dokáže inteligentní stůl GlyGlo, který v podnikatelské soutěži T-Mobile Rozjezdy představil Jan Nezval. Funkce nezvyklého stolku tím ale teprve začínají.

Související článek

Glucly: aplikace, která zlepší život diabetiků

Mobilní vývojář Pavel Buben se u lékařky dozvěděl, že trpí cukrovkou. První věc, kterou od doktorky dostal, byl diabetický notýsek, do něhož si měl pravidelně zapisovat naměřené hodnoty. Zápisník ale ihned ztratil, a tak vyvinul vlastní mobilní aplikaci, která ulehčí život nejen jemu, ale i ostatním diabetikům. Dostala název Glucly.

Chytrý stolek GlyGlo, s nímž se jeho autor v Rozjezdech probojoval až na stupně vítězů, toho umí opravdu hodně. Nejenom nabíjí, ale také zobrazuje nejrůznější informace, a to zcela novou a originální formou. „Je to obývákový konferenční stoleček s horní skleněnou deskou, pod níž je vrstva písku. V písku pak jezdí kovová kulička, která je schopná vykreslovat různé obrazce. Jejich funkce může být jak dekorativní, kdy dokáže vykreslit různé obrázky, ale může jít i o užitečné informace formou textu,“ popsal svůj výrobek Jan Nezval. Díky stolku se můžete dozvědět vše možné.

„Například si nastavíte, že od šesti do devíti se bude zobrazovat počasí. Stoleček pomocí kuličky vykreslí do písku informace o teplotě a přidá i grafické znázornění v podobě sluníčka nebo mráčku podle toho, jaké bude počasí v místě, které si majitel nastaví,“ vysvětluje. Tím ale výčet funkcí nekončí. Stolek může fungovat i jako kalendář, takže kuličkou vytvořeným textem či grafikou připomene výročí, popřeje k narozeninám nebo upozorní na přednastavenou událost. Podle nálady si také lze měnit barvu podsvětlení.

Nabije mobil i přepne program v televizi

Prostřednictvím konferenčního stolku lze i komunikovat. Je totiž možné si na něj zasílat zprávy a vzkazy. Povolení pro zasílání těchto zpráv přes aplikaci jeho majitel může udělit dalším lidem, takže například partnerka může přes mobil do písku nechat vytvořit vzkaz, že se s přáteli v baru zdrží o něco déle. Kromě toho zdánlivě obyčejný kus nábytku slouží jako zdroj energie například pro telefon. Jsou v něm totiž zabudované indukční nabíječky. Pak na něj jen stačí položit mobil podporující bezdrátové nabíjení a na hledání nabíječky můžete zapomenout. Stoleček řeší i problém věčně mizejících dálkových ovládání k televizi. Přepínání dovoluje ovládat některým z tlačítek přímo na stole.

Ačkoliv má být stůl pěkným designovým výrobkem, je plný různých technologií. Například kulička propisující informace do písku funguje pomocí dvou motorů, soustavy řemene a lineárního vedení, které pohybuje magnetem. Magnet pak jezdí pod hliníkovou deskou, na níž je kovová kulička. Uvnitř je skrytý i malý počítač s mikroprocesorem pro počítání drah kuliček. Ten se stará o správný směr pohybu kuličky a o správu webové aplikace, kterou se vše ovládá. Z dalších technologií se dá ještě zmínit bezdrátové nabíjení Qi a infraport pro bezdrátové ovládání televize.

Související článek

Češi si zamilovali elektrokola. Jak ale stroj za desítky tisíc ohlídat?

Loni se v Česku prodalo přibližně 50 tisíc elektrokol. Letos to má být ještě víc. Běžná cena elektrokola je přitom třicet až čtyřicet tisíc korun. Výjimkou nejsou kola za víc než 60 tisíc. Nechat ho zamčené před restaurací běžným zámkem už stačit nemusí. Vzniklo tak elektronické zabezpečení, které spoléhá na kombinaci technologií GSM a GPS.

Cesta Jana Nezvala k vyspělým technologiím nebyla nijak překvapivá. „Působím ve firmě, kde vyrábíme jednoúčelové stroje, robotizovaná pracoviště a různé automatizované linky, takže mám k těmto technologiím poměrně blízko,“ říká. Stolek vymyslel sám, aniž by někde hledal inspiraci. „Chtěl jsem originální stoleček, který není běžně na trhu a který by něco uměl. Řeší například můj častý problém s hledáním nabíječek. Díky stolku ji mám pořád po ruce,“ vysvětluje Nezval.
Volba na vykreslování informací do písku má skoro až umělecký záměr. „V dnešní předisplejované době mi to přišlo jako dobrý nápad. Neustále koukáme na displej, a mně už se to nelíbí. Forma vykreslování informací do písku mi přijde daleko romantičtější, je to něco netradičního a není to snadno dostupné,“ říká Jan Nezval.

Na zakázku i sériově

K přihlášení do soutěže Rozjezdy operátora T-Mobile tvůrce konferenčního stolku podle svých slov nemotivoval zisk ceny, ale spíš pohled odborníků. „Chtěl jsem hlavně znát názor porotců – jak se jim můj projekt bude líbit. To pro mě bylo nejpodstatnější,“ přiznává Nezval, který zmiňuje ještě jeden aspekt účasti v soutěži. A tím je publicita. „Tím, že se o Rozjezdech a zúčastněných projektech mluví, je to vlastně reklama zadarmo.“

Související článek

Petr Vít: Při rozjezdu firmy je dobré dostat emoční facku

Virtuální prohlídky různých míst byly před pár lety velká novinka – člověk otevřel webové stránky muzea, restaurace nebo některého města a v okamžiku si na obrazovce počítače prohlížel vystavená díla, okukoval zajímavý interiér, v němž ho za pár hodin čekala večeře, nebo si prohlížel zajímavé památky z pohledu návštěvníka města. Dnes už je to dávno součást běžné prezentace, a kdo chce vyniknout, musí virtuální prohlídky ozvláštnit. Právě to se daří firmě Virtualizace V&V, v jejímž čele stojí její zakladatel Petr Vít.

Práce na stolku podle jeho tvůrce ještě není zdaleka u konce. Plánuje, že na něm bude pracovat přinejmenším ještě další dva měsíce. Poté by mohla začít jeho výroba. „Měla by se rozdělit na dvě části. Jedna by měla být sériová, což je to, co jsem prezentoval. Stůl jako takový je daný, tedy jeho vlastnosti a vzhled. Zákazník by si mohl zvolit jen barvu korpusu a barvu skla,“ plánuje Nezval, který už jedná o zahájení prodeje na stránkách internetového prodejce Alza a v designových centrech.

Druhá výrobní větev sází na větší individualizaci a spolupráci s dalšími firmami, kdy Nezval plánuje dodávat technologii řešení, zatímco design nábytku pak bude individuální podle přání zákazníků a návrhů designových studií. „Jednám například s firmou specializovanou na betonový nábytek, která by dodala betonový korpus. Tady už jsme ale cenově výš. Zvažuji i použití mechanismu vykreslování v písku například pro bary, kde by zákazníci mohli nezvyklou formou dostávat informace o nabídce a cenách nápojů. Možností, jak naložit s touto technologií, je poměrně hodně, jen se teď obchodu plně nevěnuji. Zatím řeším hlavně dotažení technické stránky,“ říká Jan Nezval.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama