zdroj: BringAuto

BringAuto: kdy nám konečně roboti doručí balíček až domů?

Věci chytřetéma 3 min čtení

Brněnský startup si pohrává s myšlenkou výroby autonomního auta, které nám bude vozit zásilky. Podle nich se ho můžeme dočkat už příští jaro. Na veletrhu Urbis v Brně jsme viděli první prototyp naživo. K autonomní jízdě má ještě daleko, ale je dobrou předzvěstí toho, kam se mobilita ve městech může brzy posunout.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Brněnský startup si pohrává s myšlenkou výroby autonomního auta, které nám bude vozit zásilky. Podle nich se ho můžeme dočkat už příští jaro. Na veletrhu Urbis v Brně jsme viděli první prototyp naživo. K autonomní jízdě má ještě daleko, ale je dobrou předzvěstí toho, kam se mobilita ve městech může brzy posunout.

Související článek

C-Roads – evropský krok k autonomním vozidlům

Je slunné dopoledne všedního dne na začátku června. Čtyři vozy v malém konvoji vyrážejí z Prahy směrem na Hradec Králové. Sedím v jednom z nich a právě se tak účastním finálních testů systému, který by jednou měl do aut dodávat informace o provozu a překážkách na silnici spolehlivěji než cokoli, co známe dnes. Jmenuje se C-Roads.

Startup BringAuto vznikl docela nedávno – teprve v srpnu loňského roku. Podle mluvčí společnosti Andrey Najvárkové si vzali od počátku za cíl lidem usnadnit jejich každodenní život. „Chceme přenechat nudné opakující se úkony robotům. Věříme, že člověk je tu pro to, aby se věnoval zajímavým kreativním činnostem.“ Na takovou misi se společnost vydala odhodlaně s tím, že její spoluzakladatel Jan Najvárek za sebou má letité zkušenosti s vývojem autonomního řízení a umělé inteligence.

Společnost kromě softwarových řešení pracuje na reálných prototypech tzv. last-mile robotických vozítek. Nedávno vytvořili něco, co se s nadsázkou dá nazvat jako velké auto na dálkové ovládání. Představili ho na brněnské konferenci Urbis Smart City. „Na prvním prototypu robotické platformy využíváme kamery. Vše tedy funguje skrze tzv. teleoperace, kdy řidič sedí u počítače a řídí robota přes spojení na síti 4G. Auto tak může jezdit i 15 km daleko,“ upřesnila Najvárková.

Postupně ale chtějí auto vylepšovat. „Chceme směřovat k semiautonomnímu a autonomnímu řízení – použijeme Lidar a jiné asistenční systémy,“ ozřejmuje Najvárková a dodává, že výsledkem tohoto snažení má být plně autonomní vozítko pro nejrůznější typy operací pro každodenní využití.

Jezdí zatím pod dohledem

Startup říká, že jejich platforma se může stát základem pro autonomní vozítka s různým typem využití. Je totiž docela flexibilní, udávaná nosnost podvozku je až 1,5 tuny, podle účelu lze instalovat různé typy nástaveb. Ovládání se řeší teleoperací, časem má přibýt i možnost autonomní jízdy. Robotická platforma využívá elektrický pohon a sama má hmotnost 1,3 tuny. S maximálním nákladem 1,5 tuny ujede na jedno nabití až 100 km. Autonomní pohyb se bude testovat již brzy. „Variantu s autonomním pohonem, kdy nebude potřeba dálkového řízení, budeme mít hotovou příští rok na jaře,“ uvedla Najvárková.

Robotická platforma -

Řízení bez přítomnosti anebo zásahu člověka má zatím ve vývoji překážku v podobě evropské legislativy, kdy taková vozítka nelze testovat v běžném provozu. Proto se uvažuje testování jejich funkcí rámci soukromých areálů, logistických center, kampusů, letišť nebo továren, kde neplatí pravidla silničního provozu.

Související článek

I čeští teologové hledají řešení etiky provozu autonomních vozidel

Analýzu etiky provozu autonomních vozidel, společný projekt výzkumného týmu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy, podpořila 4,5 miliony korun ze státních prostředků i Technologická agentura ČR. Jde o světově unikátní projekt; řešení eticky konfliktních situací zatím žádný výrobce nemá k dispozici.

Zatím tak podle výrobce najdou vozítka uplatnění při přepravu těžkých nákladů, zavazadel, hotových výrobků apod. Před touto premiérou už zkouší BringAuto jezdit po městě s mobilními výdejní boxy ve variantě s řidičem, což je samozřejmě v souladu s legislativou.

Pracovitý a efektivní

Podle společnosti BringAauto mohou společnosti díky robotickým vozíkům ušetřit za lidské pracovníky nebo naopak zvýšit jejich efektivitu. Jejich práce totiž může vypadat úplně jinak, než jak vypadá dnes. „Řidič běžného vysokozdvižného vozíku pracuje například tři hodiny denně, zbytek času sedí a nemá práci. Náš operátor může ovládat vozítka v různých areálech na dálku, jeho čas je tak využitý, nemá žádné prostoje," doplnila Najvárková.

Související článek

Musk slibuje plně autonomní Teslu do konce roku

Na Světové konferenci umělé inteligence v Šanghaji prohlásil Elon Musk prostřednictvím videohovoru, že plně automatickou Teslu představí „velmi brzy“. Poté dokonce specifikoval, že má být hotová už na konci tohoto roku. Jsou to jen plané sliby, nebo se opravdu dočkáme?

Robotická budoucnost v podání platformy BringAuto je nepochybně slibná. Na základě platformy mohou vzniknout vozítka různého zaměření. Kromě oblíbeného doručování poštovních balíčků, hotových jídel nebo třeba celých nákupů může vhodná nástavba zajistit třeba čištění chodníků, dezinfikovat městské ulice nebo třeba hlídat noční klid v centrech měst. Je ale třeba, aby na vývoj autonomních vozidel reagovala česká a evropská legislativa.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama