foto: iStockphoto.com

Škola v době koronaviru? Volno děti mít nebudou, uklidňují ředitelé

Stát chytřetéma 7 min čtení

Ačkoliv děti přijaly zprávu o zrušení výuky kvůli koronaviru s radostí, neznamená to, že jim začínají druhé jarní prázdniny. Měly by se učit dál, i když z domova. Dokážou ale české školy využít potenciál nových technologií a zorganizovat s jejich pomocí výuku na dálku? Redakce Světa chytře se na to zeptala ředitelů vybraných škol.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Ačkoliv děti přijaly zprávu o zrušení výuky kvůli koronaviru s radostí, neznamená to, že jim začínají druhé jarní prázdniny. Měly by se učit dál, i když z domova. Dokážou ale české školy využít potenciál nových technologií a zorganizovat s jejich pomocí výuku na dálku? Redakce Světa chytře se na to zeptala ředitelů vybraných škol.

Související článek

Technologie ve školách máme. Teď ještě učitele, co s nimi dokážou pracovat

Ministerstvo škůdství, potěru a tělotrýzně vypsalo výběrové řízení na zhotovení praktického manuálu pro školy, jenž by v prvé řadě pomohl ředitelům vyznat se v sortimentu App Store a Google Play a učitelům trackovat digitální aktivity jejich žáků během vyučování. Ze zadávací dokumentace vyplývá, že manuál musí být čtivý, zároveň intuitivně pochopitelný (ideálně pouze na základě obrázků) a musí mít očíslované stránky, a to v pravém dolním rohu. Manuál musí být vytištěn na křídovém papíře o váze 200 g/m2 a výhodou bude online dostupnost. Jako vzor pro zhotovitele dokumentace obsahuje návod z obchodu IKEA, konkrétně skříň DIKTAD.

Pokud jste sledovali australský seriál Skippy z konce šedesátých let, tak si výuku na dálku určitě umíte představit. Vše tenkrát probíhalo prostřednictvím rádia. Hlavní hrdina se poslechem rádia učil, ale také skrze něj byl zkoušen. Dnes už ale naštěstí k tomu, aby se vaše děti mohly učit i z domova, radiostanici nepotřebujete. Vše vyřeší počítač nebo tablet a stabilní připojení k internetu.

Rodiče mají obavy

I přesto jsou někteří rodiče ze vzniklé situace nešťastní. „Obávám se, že vše zůstane na rodičích. Že jen dostaneme seznam látky, kterou s dětmi musíme probrat. Vedle toho ale budeme muset normálně pracovat, a ještě jim navařit oběd a pořád odhánět od her na telefonech,“ svěřila se Michaela Procházková, matka dvou dětí.

Naštěstí české školy drží krok s dobou a možnosti využití internetu při výuce na dálku si uvědomují. To, jak konkrétně zorganizují výuku na dálku, je zcela v kompetenci ředitelů jednotlivých škol. Některé z nich ale ve výuce na dálku podporují jejich zřizovatelé, což jsou například v případě středních škol nejčastěji kraje. „Školy zřizované Zlínským krajem mají možnost zdarma využívat online služby Office 365 včetně nástroje Teams, který je určen pro online komunikaci, spolupráci, zadávání online domácích úkolů, a především pro pořádání online vyučovacích hodin s podporou videa, audia i sdílení obrazovky,“ vysvětlil vedoucí odboru školství, mládeže a sportu Zlínského kraje Stanislav Minařík.

Elektronické učebnice

Například podle ředitelky základní školy Beehive na pražských Vinohradech Martiny Přenosilové je její škola na online výuku připravená. „Na druhém stupni využíváme již pouze elektronické učebnice, naši žáci jsou vybaveni notebooky, kde mají tyto učebnice stažené. Běžně se pohybují v online výuce, odevzdávají jejím prostřednictvím úkoly, píšou si poznámky a sdílejí prezentace. I učitel je zvyklý zadávat žákům práci tímto způsobem. Proto jsme schopni zajistit jejich běžnou výuku z prostředí domova. V rámci přímého přenosu ze školy bude žákům umožněno se nadále vzdělávat a nezameškat tak velký počet hodin,“ popisuje.

Související článek

Čeho se česká škola bojí nejvíc? Inovací. Je na čase to změnit

Víte, kdo to byli luddité? Legendární dělníci, kteří na přelomu 18. a 19. století ve Velké Británii projevili své zoufalství z mechanizace práce tím, že rozbíjeli nové stroje a domnívali se, že si tím zachrání práci. Přesně tak ve velké míře působí i čeští učitelé a ředitelé škol. Ano, používám mírnou nadsázku. Učitelé se rozhodně nemusejí obávat, že by jim stroje vzaly práci. Jejich převažující “luddismus” vyplývá z poněkud jiných příčin. Tou hlavní je fakt, že český školský systém nepřeje inovacím.

Online výuka se týká i mladších dětí, i když v o něco menší míře. „I prvostupňové děti mají zřízeny své účty, skrze které ony nebo jejich rodiče komunikuji s vyučujícími. Navíc jsou zapojeny do online vzdělávacích programů,“ doplňuje Přenosilová.

Elektronické učebnice ale budou k dispozici vícero žákům. Nakladatelství Fraus totiž oznámilo, že kvůli uzavření škol poskytne své online učebnice pro základní a střední školy zdarma. Rovněž zdarma poskytne své vzdělávací portály Fred nebo Škola s nadhledem.

Zkoušení přes Skype, úkoly na cloudu

Podle generální ředitelky gymnázia Evolution Růženy Preissové není v její škole výuka přes internet nic nového. „Učitelům jsem dala pokyn pokračovat ve výuce na dálku. Máme s tím poměrně dobrou zkušenost – například u dlouhodobě nemocných žáků. Plošnou výuku ale vyzkoušíme poprvé. Menší skupiny mohou být napojeny na Skype, zkoušení jednotlivců proběhne také přes Skype. Kontrolovat domácí přípravu lze také elektronicky. Vyučující mohou využít i školní kamerový systém,“ upřesnila.

Střední škola mediální grafiky a tisku v Praze funguje na cloudu, který budou využívat i nyní. „Závazné je pouze to, že žáci nebudou chodit do školy. Doma můžou pracovat na čemkoli a dovedu si představit i to, že při dodržení základních hygienických zásad mohou docházet na místo, kde nebude pohromadě moc lidí. Jinak komunikace se žáky bude probíhat elektronicky a případné materiály si budeme předávat na školním cloudu, ke kterému mají všichni žáci přístup a kde má každý žák rovněž svůj osobní cloudový prostor,“ uvedl její ředitel Jiří Cikán.

Jde to i bez nejnovějších programů

Na to, že výuku zorganizuje i bez specializovaných nástrojů, spoléhá ředitel gymnázia Karla Sladkovského v Praze. „Naše škola bude v první fázi využívat systémy a prostředí, které dosud využívala ke komunikaci ohledně výuky se žáky. Takže e-maily, web školy a program Bakaláři,“ vyjmenovává Tomáš Hušek. „Každopádně asi nejvhodnějším a nejúčelnějším systémem pro současný stav je balíček Moodle, který byl dosud i při běžném chodu školy využíván pro zadávání úkolů, poskytování výukových podkladů žákům a komunikaci mezi vyučujícím a žákem. Tento systém je přímo určený pro e-learning, má tedy všechny potřebné funkce pro distanční vzdělávání žáků, včetně testování a možnosti poskytování zpětné vazby. V případě déle trvajícího opatření bychom zvažovali využívání dalších možností. Inspiraci je možno hledat u škol specializujících se na distanční způsob studia,“ přiblížil ředitel gymnázia.

Na nedostatek práce by si neměli stěžovat ani žáci učňovských oborů. „Většina našich žáků má velmi dobře vybavené vlastní dílny nebo chodí na praxe do firem, což je zárukou, že nebudou strádat ani v této oblasti,“ ubezpečil Vladimír Voborník, ředitel střední školy Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce.

Pro dálkové studenty nic nového

Výuku na dálku využívá Střední škola ekonomicko-podnikatelská Spektrum z Mladé Boleslavi, i když karanténa nehrozí. „Naši distanční výuku umožňuje komfortně moderní e-learningový systém. Výuka probíhá ve virtuálních učebnách se zkušenými pedagogy. Studenti tak nemusejí nikam dojíždět, vše probíhá z pohodlí domova. Školu zvládají nejen při karanténě, ale i při zaměstnání nebo mateřské dovolené,“ vysvětlila ředitelka školy Alex Varclová.

Její škola totiž nabízí kombinovanou formu vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou rovinách. První z nich je výukový program, v němž žáci naleznou online podporu ve formě výukových materiálů. To mohou být textové či tabulkové soubory, obrázky, mapy, grafy, zvukové záznamy či odkazy na internet. Studijní program dále obsahuje úkoly a testy, které prověřují žákovy znalosti a zároveň nastavují tempo jeho studia.

Související článek

Dítě pod kontrolou i bez mobilu. T-Mobile začne nabízet chytré hodinky pro děti

Máte malého školáka, který už se začíná osamostatňovat, ale ještě mu nechcete kupovat vlastní mobil? Řešením mohou být chytré hodinky, díky kterým lze s dítětem telefonovat, posílat zprávy i sledovat jeho momentální polohu. Službu chytré hodinky pro děti nově nabízí operátor T-Mobile.

Druhou rovinou je online výuka a konzultace prostřednictvím virtuálních učeben. „Pro žáky jsou vypsány konzultace z konkrétních předmětů, během kterých mají možnost doptat se na cokoliv ohledně učiva. Žáci jsou přezkušováni dvakrát do roka, kdy už se ale musí do školy osobně dostavit. Škola také pořádá úvodní zářijové setkání žáků, takzvaný tutoriál,“ vypočítává Varclová.

Vedle toho jsou studenti v každodenním kontaktu se svým třídním učitelem. „Ten s nimi řeší veškeré studijní obtíže, radí se studiem a v případě potřeby zprostředkovává kontakt s vedením školy,“ dodává ředitelka. Studentům stačí k výuce běžný počítač, sluchátka s mikrofonem a webkamera. Vše potřebné k ovládání programů se naučí v úvodním několikahodinovém tutoriálu.

Bude to v praxi fungovat?

Skeptický vůči efektivitě online způsobu výuky je Martin Řehák, kterému kvůli uzavření škol zůstanou doma patnáctiletá dvojčata. „Ve škole nám sice slibovali, že dětem budou zadávat úkoly průběžně a posílat jim různé online výukové materiály, ale bojím se, že bez našeho velkého tlaku na děti z toho nic nebude. Já a manželka musíme chodit do práce a na děti nebude nikdo dohlížet, jestli se opravdu učí,“ myslí si.

Snahu škol ale i tak hodnotí pozitivně. „Každopádně je fajn, že školy moderní technologie využívají. Už bylo na čase. Je ale srandovní sledovat, že to, co politici nezvládli za 30 let, vyřeší koronavirus během několika týdnů,“ uzavírá Řehák.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama