Zdroj: iStockphoto.com

Slovenská firma navádí 200 milionů řidičů. Už vymýšlí, jak navigovat i autonomní auta

Věci chytřetéma 6 min čtení

Používáte pro jízdu v autě chytrou navigaci v mobilu, díky které do cíle přijedete bez komplikací a včas? Že uspějete, není samozřejmě náhoda – navigační aplikace kombinuje desítky zdrojů informací, z nichž vypočte ideální trasu. Co všechno se ale ukrývá za tím, že na displeji během okamžiku po zadání cíle vidíte, kudy jet? A jak si navigace v budoucnu poradí s autonomními auty na trase?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Používáte pro jízdu v autě chytrou navigaci v mobilu, díky které do cíle přijedete bez komplikací a včas? Že uspějete, není samozřejmě náhoda – navigační aplikace kombinuje desítky zdrojů informací, z nichž vypočte ideální trasu. Co všechno se ale ukrývá za tím, že na displeji během okamžiku po zadání cíle vidíte, kudy jet? A jak si navigace v budoucnu poradí s autonomními auty na trase?

Související článek

Chytrá auta v novém kabátě včetně Wi-Fi

Jednoduché a levné zařízení, které z obyčejného auta udělá chytré, představil T-Mobile už před rokem. Služba umožňující sledovat polohu auta na mapě, hlídat styl jízdy nebo hlásit případné odtažení vozu si za tu dobu získala velkou oblibu. Nyní se představuje její nová verze s Wi-Fi, která připojí celou posádku na internet.

Ucpané silnice, objížďky, nepřehledné značení s neustále se měnícími rychlostními limity a číhajícími statickými radary. Tohle všechno jsou překážky, se kterými se řidiči musí denně vypořádávat. Vlastně ještě líp – musí se s nimi vypořádat navigace. V čem tkví kouzlo, že to dokáže? Existují snad armády řidičů dobrovolníků, kteří ručně ťukají tato data do mobilu? Nikoliv, řešení je o něco složitější a podstatně zajímavější, jak nám prozradili odborníci ze slovenské firmy Sygic, jednoho z největších hráčů na poli navigačních aplikací. Produkt této firmy používá přes 200 milionů lidí v 200 zemích ve více než čtyřiceti jazykových verzích.

Za data se platí vždy

Sednete do auta, zapnete navigační aplikaci a zadáte cíl cesty. Na mapě se zobrazí optimální trasa s vypočteným časem příjezdu a ještě se dozvíte o hustotě provozu. To nemůže fungovat bez toho, aniž by aplikace měla data z tzv. FCD (angl. Floating Car Data), tedy z dat z mobilů, v nichž velmi často běží právě aplikace Sygic.

Tato anonymizovaná data z komunity řidičů obsahují údaje o poloze aut (tj. mobilů se Sygicem na palubě), jejich rychlosti, směru cesty a aktuálním čase. FCD se v případě Sygicu odesílají jednou za pět sekund na jeho servery. A právě na jejich základě dokáže Sygic provádět přesné výpočty tras, objížděk a nabízet další informace.

Chcete nabízet produkt, který řidičům poradí s cenou benzinu nebo pomůže najít volné místo k zaparkování? Pro takové informace už je nutné sáhnout do kapsy a koupit je. „Obecně platí, že jedna navigační aplikace nezvládá sama posbírat všechny informace z řidičské komunity, je nutné uzavřít smlouvu o jejich dodávkách s takzvaným datovým integrátorem. A to platí pro všechny vývojářské firmy, ať už jde o Sygic, Google, TomTom,“ říká Radim Cmar, odborník na mobilitu ve společnosti Sygic.

Související článek

Chytrá auta méně bourají. Moderní technologie může změnit i ceny pojištění

Taky vás štve, že vám pojišťovna pravidelně zvedá cenu za pojištění auta, ačkoliv jste bouračku nikdy nezavinili? Jestli vás to alespoň trochu uklidní, podívejte se do budoucna – chytrá auta by fungování pojišťoven mohla výrazně změnit.

Jeden datový integrátor může mít smlouvy s více vývojářskými společnostmi, aby jim informace sdílel. TomTom a Here jsou však zároveň vývojáři i integrátory. Pro oblast FCD tak platí, že Sygic je vývojář aplikace a poskytuje FCD data TomTomu, který je získává i od dalších společností. Následně TomTom vypočítává dopravní situaci, takzvaná traffic flow data, a výsledky poskytuje vývojářům navigačních aplikací, mezi které patří zase Sygic. Vedle všech pak stojí ještě jeden soběstačný obr. „Google pohledem Sygicu a dalších vývojářů představuje jiný svět, ten do své navigační aplikace Waze posílá data ze spousty vlastních zdrojů, není závislý na zdrojích konkurence,“ dodává Cmar.

Za kolik tankuješ?

Jak to, že navigace upozorní včas na radary a rychlostní limity? Opět spoléhá na kvalitní zdroj mapových podkladů, v nichž jsou přesně uloženy mapy silnic s polohami různých značek i lokace radarů a další podrobnosti. Jenže co když je někde dočasná uzavírka nebo se změnily značky?

Ani tohle není problém například Sygicu, ale dodavatelů potřebných informací, kteří si udržují přehled na základě sdílených dat od státu nebo obcí. Tato takzvaná dynamická dopravní data využívají i statistické nebo historické záznamy z míst, kde vznikají často zácpy, které třeba najednou zmizely.

A jelikož je třeba i tyto informace dále zpřesňovat, neustále vyjíždějí na silnice auta pro monitoring komunikací a všech podrobností. Potkat tak můžeme auta společností Google a Here. Aktualizace podkladů v Sygicu probíhá jednou měsíčně, ale často se daří interval ještě zkracovat.

Sygic si poradí také s navigací na volná parkoviště. K tomu slouží spolupráce s globálním zdrojem Parkopedia , která sbírá data o parkovacích místech včetně těch v Česku. Sygic ale plánuje i spolupráci s lokálními poskytovateli. V Česku například se službou eParkomat.

Související článek

eParkomat: když nevíte kde zaparkovat, na volné místo vás zavedou „velká data“

Městské parkovací aplikace nejsou žádná velká věda, řekne si laik – prostě upravená počítačová mapa, na níž jsou vyznačeny barevné zóny, a k tomu jednoduchý platební systém. Jenže platforma eParkomat, která funguje v pětadvaceti městech v Česku, nabízí víc – využívá totiž „big data“ od telefonních operátorů. Díky tomu pak řidič v reálném čase dostane informaci, kde je v danou chvíli nejpravděpodobněji volno, kam naopak nemá cenu jezdit nebo kde bývají volná místa v různé denní doby.

A jak to má Sygic s doporučením pro tankování? Podle Radima Cmara je zajímavé, že pro monitoring cen pohonných hmot dosud neexistuje globální operátor. Určité společnosti v jednotlivých zemích svá data sdílejí, ale není tam vše. Sygic tak spoléhá i na komunitu uživatelů aplikací Fuelio, oblíbenou v  mnohých zemích EU. Tam si lidé sdílejí ceny paliva, hodnocení čerpacích stanic a další doplňující informace.

Sygic Apple CarPlay. Na Android Auto se čeká

Velkou výzvou pro Sygic bylo prosadit se s aplikací do systémů automobilek. Před pár dny se Sygic oficiálně pochlubil možností využití navigace po spárování přes rozhraní iOS díky podpoře Apple CarPlay. Konečně tak mohou řidiči sledovat navigaci na větším než mobilním displeji a ještě ji pohodlně ovládat ovladači v autě.

Otázkou zatím zůstává, jestli se stejné služby dočkáme také na druhém nejrozšířenějším systému Android Auto. Zatím to bohužel nevypadá. „Na možnost vstupu do Android Auto jsme v Sygicu samozřejmě připraveni, ale stále čekáme na reakci Googlu, který zatím nepolil vstup třetích stran do aplikací. Nezbývá nic jiného, než na něj apelovat třeba na našem blogu,“ radí Radim Cmar.

Řeší se i autonomní vozy

Své plány má Sygic i s autonomními a elektrickými auty, která nejspíš čeká velká budoucnost. Sygic má za cíl navigaci autonomních aut řešit tak, aby jely co nejlépe optimalizovanou trasou, vyhnuly se jakýmkoliv kolizím, aby byla doprava plynulá a efektivní. Jenže myšlenka takzvané centrální navigace autonomních aut je náročná hlavně na výkon počítačů. Na vývoji Sygic tak spolupracuje s ostravským Národním počítačovým centrem IT4 Innovations, které má k dispozici extrémně výkonné počítače pro vývoj aplikace.

Stranou nezůstávají ani elektromobily, pro které Sygic vyvíjí specifický styl navigování, kdy aplikace zohledňuje kapacitu a stav baterie v autě, vypočítá možný dojezd s ohledem na spotřebu a profil cesty. Řidič v autě si tak bude moct vybrat méně energeticky náročnou cestu bez kopců, i když bude třeba o něco delší. Samozřejmostí je, že v navigaci nebudou chybět ani informace o dobíjecích stanicích na trase a v okolí. Zároveň se počítá s balancováním provozu u nabíjecích stanic, aby se u některé nesjelo více elektroaut současně.

Související článek

Budoucnost plná navigace

Už dnes přesné navigování bude navíc brzy ještě mnohem přesnější. Jednak se Sygic bude spoléhat na nový evropský navigační systém Galileo, který je preciznější než dosavadní systém GPS, současně se mají vylepšit zdroje mapových podkladů, takže navigace se může spoléhat na takové detaily, jako ve kterém pruhu přesně jedete.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama