Foto: Anytime

V pražských ulicích jezdí první stovka sdílených hybridních Toyot. Odemknete je přes aplikaci

Města chytřeAktuality 2 min čtení

Italská společnost Anytime carsharing tento týden začala nabízet sdílení aut v Praze. Zatím lze využívat 100 hybridních vozů Toyota Yaris s automatickou převodovkou a parkovací kamerou. Počet nabízených vozů dále poroste až na pět set.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Italská společnost Anytime carsharing tento týden začala nabízet sdílení aut v Praze. Zatím lze využívat 100 hybridních vozů Toyota Yaris s automatickou převodovkou a parkovací kamerou. Počet nabízených vozů dále poroste až na pět set.

Související článek

Pětistovka za jedno svezení. Výdělečné sdílení kol může být jen hipsterským mýtem

Jsou všech a nikoho. Různá kola a koloběžky všemožných barev, která si může kdokoliv půjčit, projet se a zase odložit. Zdá se, že tento trendy model dopravy ve městech nemůže neuspět. Ovšem do chvíle, než někteří začali počítat. Kalkulačka totiž ukázala, že i sdílení běžných i elektrických kol a koloběžek může být jen bublina. V Kladně spočítali, že jedna jízda stojí městskou kasu až 500 korun.

Anytime Carsharing na začátku dubna spustila aplikaci, v rámci které se mohli tuzemští zájemci o službu zaregistrovat a nyní jí začít využívat. Počet registrací za necelý měsíc přesáhl 5000.  „Registrace pro nové klienty jsme spustili na začátku dubna spolu s akcí 40 min jízdy zdarma. Velice brzy nám český trh prokázal svůj nevyužitý potenciál. Prvních 100 uživatelů se registrovalo během několika hodin,“ říká ředitel Anytime carsharing ČR Milan Beutl.

Ceny začínají od 1,99 Kč za minutu použití vozidla, kilometry jsou zahrnuté v ceně. Stejně jako benzín, mytí, dálniční známka i pojištění vozu. Součástí je bezplatné parkování v modrých a fialových zónách v Praze. Platba se uskuteční automaticky po ukončení pronájmu z připojené platební karty. Kromě ceny za minutu uživatel nic dalšího neplatí.

Jeden a půl obyvatele na jedno auto

Zájemce o využití služby stáhne bezplatnou aplikaci z Apple Store nebo Google Play a provede on-line registraci, která trvá do 15 minut. Vyfotí průkaz totožnosti, řidičský průkaz a pořídí selfie. Pak už jen stačí pomocí aplikace vyhledat nejbližší vozidlo a může vyrazit. Klíče ani vstupní  kartu nepotřebuje, vozidla se odemykají a zamykají přímo z mobilní aplikace. Cesty pak může podnikat po celém Česku a auto nakonec nechá kdekoli po Praze.

Související článek

Auta jsou jako chytrý mobil na kolech. Hacker za řidiče dokáže převzít řízení

Bezpečnost aut už není otázkou jen zisku maximálního počtu pěti hvězdiček v nárazových testech. Automobilový průmysl chrlí na trh auta připojená na internet, ale ukazuje se, že příliš neřeší ochranu posádky v oblasti informační a kybernetické bezpečnosti. Jak moc velké je to nebezpečí pro řidiče a ostatní členy posádky?

Podle nedávného průzkumu společnosti EY celkem 69 procent českých motoristů preferuje carsharing před klasickou autopůjčovnou. V Praze jezdí okolo 1,1 milionu aut, která denně najedou 23 milionů kilometrů. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele. Obsazenost osobních aut při jízdách po městě se dlouhodobě pohybuje kolem 1,3 člověka na vůz. Lidé podle statistik využívají vlastní auto jen zhruba čtyři procenta z celkového času. Počet uživatelů carsharingu by se měl do roku 2024 zvýšit na 30 milionů z předloňských sedmi milionů lidí. Velikost trhu dosáhne za pět let 16,5 miliardy eur.

Anytime Carsharing není jediná firma, která sdílená auta nabízí. V Praze i na dalších místech Česka fungují například Car4Way, HoppyGo, Autonapul.cz nebo re.volt.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama